Woensdag 19/06/2019

Gevangen door topdrama

Twee topfiguren van de Amerikaanse film produceerden voor Netflix een reeks van acht docudrama's waarin gijzelingen over de hele planeet worden gereconstrueerd. Altijd uitstekend gemaakt, fascinerend en bijwijlen hartverscheurend spul.

In januari was het vijftig jaar geleden dat Truman Capote In Cold Blood uitbracht, een boek dat als een founding father van de true crime geldt; vormen van fictie of non-fictie in literatuur, film of andere media die inzoomen op waargebeurde misdrijven. Wie een beetje het aanbod van Netflix bijhoudt, zag dat de streamer zich dit jaar volop profileerde als platform van de true crime docu op lang formaat, zowel in aankopen als originals. Het begon natuurlijk vorig jaar, toen Netflix in het zog van HBO's The Jinx globale weerklank vond met Making a Murderer.

Captive, niet te verwarren met de gelijknamige film uit 2015, ontstond als project van Simon Chinn, een producent die maar liefst twee Oscars won voor beste docu (Man on Wire in 2008, Searching for Sugar Man in 2012). Samen met zijn broer Jonathan runt hij Lightbox, dat onder meer Kevin McDonalds komende docufilm over Whitney Houston op stapel zette. Chinn raakte gefascineerd door de complexiteit en ambiguïteit van gijzelingssituaties, voor iedereen een evidentie van deze tijd maar evenzeer een groot raadsel.

Na een uiterst moeilijke ontwikkelingsfase pitchte hij het project bij Netflix, vooral omdat hij erg hoge eisen stelde aan de manier van vertellen en verbeelden. Het werd "de beste ervaring die hij ooit bij een televisieproject had". Netflix zag het naar gewoonte meteen groots en wilde er meteneen A-list Hollwood-regisseur aan toevoegen - bijna een standaardvoorwaarde.

Chinns agent suggereerde hypertalent Doug Liman, de man die de franchise rond Jason Bourne startte, met Tom Cruise die van Edge of Tomorrow voortzet en net twee relevante films heeft afgewerkt (de oorlogsfilm The Wall en de true crime thriller American Made). Liman, politiek erg bij de pinken (zie zijn medewerking aan Reckoning With Torture), was meteen te vinden voor het feit dat Chinn diepgaand onderzoek en meervoudig perspectief wilde, dat hij naast slachtoffers en hun vaak erg aangrijpende getuigenissen ook de onderhandelaars en go-betweens en vooral de daders zoveel mogelijk aan bod zou laten komen. Het resultaat is vormelijk meticuleus docudrama, deels gedramatiseerde reality in ijzersterke vorm, een puntgave mix van authentiek archiefmateriaal, talking head-interviews en naadloos geïntegreerde ensceneringen.

Voor Chinn was het cruciaal dat de reeks mondiaal zou zijn, en dat zult u geweten hebben. De serie start met een gevangenisopstand en gijzeling in Lucasville in de VS, zakt dan af naar Brazilië voor de ontvoering van een bevoorrechte manager van Coca-Cola door een favela-pauper in Brazilië, steekt een oceaan over naar piraten in Somalië die een Brits koppel van hun luxejacht plukten en bereikt een eerste absolute piek in de Filipijnen, waar de Abu Sayyaf Group net voor 9/11 twee Zuid-Afrikaanse missionarissen kidnappen.

Snapshot van de angst

De factoren 'suspense' en 'emotionele impact' gaan crescendo van de ontvoering van twee Britse hulpverleners door Tsjetjeense rebellen in 1998, over de vlucht van Palestijnen in de Geboortekerk van Bethlehem tijdens een van Israëls bezettingsoperaties, naar de ontvoering van twee Amerikaanse zendelingen door Al Qaida in Jemen. Een hartverscheurend kijkstuk dat een desastreus effect van Obama's drones en reddingsoperaties belicht. De reeks eindigt met de kidnapping van vier Christian Peacemakers door de Swords of Righteousness Brigade in Irak.

De spanning op leven en dood en de complexiteit van elke situatie maakt van elke case een snapshot van de angst, waarbij de kijker niets anders kan dan geboeid en gekluisterd aan het scherm ondergaan wat de makers maakten van wat zich echt heeft afgespeeld. Een eyeopener van jewelste.

Captive is nu te zien op Netflix

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden