Woensdag 12/08/2020

trajectcontrole

Gevaarlijkste weg blijft blinde vlek

Minister Weyts wil de komende maanden op acht plaatsen langs gewestwegen installaties plaatsen.Beeld Wouter Van Vooren

De cijfers liegen er niet om: de Krijgsbaan in Zwijndrecht is de gevaarlijkste weg van Vlaanderen. De voorbije vijf jaar gebeurden er maar liefst 362 ongevallen, drie keer meer dan op de vier wegen die trajectcontrole krijgen sámen.

Vorig jaar is het aantal verkeersdoden in Vlaanderen gestegen tot 400. Daarom wil mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) voluit inzetten op trajectcontroles. Ze zijn efficiënter dan vaste flitspalen en zorgen voor een échte mentaliteitswijziging, vindt hij. "Tussen Wetteren en Erpe-Mere, waar nu al trajectcontrole gebeurt, telden we elk jaar 50 tot 100 ongevallen met een letsel. Het voorbije jaar daarentegen is daar geen énkel ongeval met gewonden gebeurd."

De minister liet onlangs uitzoeken welke gewestwegen dringend trajectcontroles kunnen gebruiken. Het resultaat is een 'prioriteitenlijst' met de gevaarlijkste wegen. "We contacteren de betrokken politiezones en doen hen een voorstel tot vaste trajectcontrole", luidt het op het kabinet-Weyts. "Wie instemt, kan erop rekenen dat Vlaanderen 40 à 50 procent van de kosten op zich neemt." Volgens woordvoerder Jeroen Tiebout wordt de lijst keurig van boven naar onder afgewerkt.

Nog geen groen licht

Opmerkelijk wel, dat Zwijndrecht - met voorsprong koploper in het aantal ongevallen met gewonden - dan schijnbaar geen interesse toont. Op de Krijgsbaan in Zwijndrecht gebeurden de voorbije vier jaar nochtans 362 ongevallen met 382 lichtgewonden, 31 zwaargewonden en drie doden. Met andere woorden: de situatie is op die ene baan een stuk problematischer dan op de N18 in Balen, de N42 in Oosterzele, de R13 in Turnhout en de N126 in Geel.

"Hoezo, een voorstel van het Gewest?", valt Zwijndrechts burgemeester André Van de Vyver (Groen) uit de lucht. "Wij hebben niets ontvangen. Ja, natuurlijk weet ik dat we de Krijgsbaan veiliger moeten maken. Mijn korpschef en ik hebben trouwens zélf al een voorstel voor trajectcontrole ingediend. Tot op heden hebben we geen groen licht gekregen. Het verbaast mij dus enorm dat andere gemeenten, die blijkbaar lager op de prioriteitenlijst staan, wél al een voorstel hebben gekregen. Ik neem nog contact op met de korpschef en bekijk wat we nog kunnen doen om toch in aanmerking te komen."

Ook in Antwerpen, dat met de Noorderlaan op nummer 2 prijkt, hebben ze geen "officieel voorstel" ontvangen. "Dat is nog onderweg, zo vernemen wij", luidt het op het kabinet van burgemeester Bart De Wever (N-VA). "Wij tonen mogelijk interesse. Maar goed: het stadsbestuur zit intussen niet stil. Er lopen al projecten voor trajectcontrole, onder meer aan het viaduct dat de leien verbindt met de Noorderlaan."

Bochtenwerk

De prioriteitenlijst werd onlangs ter goedkeuring voorgelegd aan de werkgroep Handhaving, met vertegenwoordigers van Wegen & Verkeer, de parketten en verschillende politiediensten. In die lijst: géén spoor van de vier tracés die dit jaar al trajectcontrole krijgen. Nochtans moet het toch de bedoeling zijn om de zwartste punten eerst aan te pakken? "Dat dóén we ook", reageert Tiebout. "Balen, Oosterzele, Turnhout en Geel stonden bij een voorlopige tussenstand bovenaan op de lijst. Daarom zijn zij als eerste gecontacteerd en staan ze niet meer in de nieuwe lijst die de werkgroep heeft gekregen."

Binnen de werkgroep trekken velen hun wenkbrauwen op bij zo veel "bochtenwerk" van het kabinet. "Wij hebben nooit een voorlopige lijst gezien", luidt het. "De minister wil gewoon zijn goesting doen. Welk nut heeft het nog om ons advies te vragen als men vooraf toch al iets anders beslist? We zullen allicht nooit te weten komen of het nu om voortrekkerij, dan wel haastig werk gaat. Wel is zeker: op de gevaarlijkste wegen gebeurt voorlopig niets."

Minister Weyts liet eind april aan het parlement weten dat het de bedoeling is om de komende maanden alvast op acht plaatsen langs gewestwegen installaties te plaatsen, telkens in beide richtingen. Er blijven dus vier plaatsjes over. "De brieven met voorstellen voor Zwijndrecht en Antwerpen zijn vertrokken", verzekerde het kabinet gisteravond.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234