Donderdag 13/05/2021

DM Magazine

Getest: verzorgingsproducten voor mannen

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

Aan het groeiende gamma huidverzorgingsproducten voor heren af te lezen, mogen mannen anno 2016 naar hartenlust en zonder gêne smeren. Maar wat dan precies? Een cleanser, een toner, een serum, een exfoliant, een booster, een dagcrème én een nachtcrème? Onze man ging op onderzoek uit.

Toen ik tijdens een redactievergadering voorstelde om als man de wondere wereld van de huidverzorging te verkennen, kreeg ik als antwoord "Leuk idee. Begin maar te smeren!" Makkelijker gezegd dan gedaan, want als beautyleek had ik helemaal niets in huis - op chocopasta en boerenpaté na - dat smeerbaar was, en dan ook nog een behoorlijk resultaat zou opleveren.

Enter Paula Begoun, een Canadese smeergoeroe die haar fortuin maakt door verzorgingsproducten van alle merken te testen en (vaak negatief) te beoordelen, om dan tubes en flesjes met haar eigen logo (Paula's Choice) aan te raden. Even online shoppen op aanraden van mijn vrouw, et voilà, een week later vind ik een uitgebreid starterssetje met gezichtsreiniger, een toner, een gel met het bijtend zuur BHA, een moisturizer en een dagcrème in mijn brievenbus.

Allemaal voor het droge huidtype, want die schilfertjes tussen mijn wenkbrauwen en op mijn voorhoofd kunnen alleen op gebrek aan vocht wijzen. Van mijn vrouw leen ik een rol gezichtsreinigingspads - blijkbaar onmisbaar voor bepaalde handelingen - en ga aan de slag. Ik besluit om het ritueel 's avonds uit te voeren. Dan kan alles lekker lang intrekken tijdens de nachtelijke uurtjes.

Ook heb ik alle tubes al op volgorde gezet, zodat ik zeker niet mijn gezicht pas zou reinigen nadat ik al geëxfolieerd heb. Slimme zet. En toch blijft het resultaat uit, zelfs na weken toegewijd smeren. Sterker nog, mijn huid lijkt in slechtere staat dan ervoor. Ik doe iets fout. Maar wat?

Skin coach

Plots besef ik dat ik professionele begeleiding nodig heb. Zelf aan de slag gaan met op goed geluk gekozen producten was misschien niet mijn beste idee ooit. Na een zoektocht op internet vind ik in Antwerpen Karin Sels, die zich 'skin coach' laat noemen. Karin heeft haar eigen medisch-esthetische praktijk (Medic Skin Care) en vertrekt voor elke behandeling van een onderbouwde wetenschappelijke basis en kennis. Precies de vrouw die ik zoek.

"Ik vind het geweldig dat je hierover wilt schrijven. Ik krijg namelijk te weinig mannen over de vloer. Nochtans kunnen veel mannen met een minimum aan inspanning een enorm goed resultaat zien, eigenlijk al na enkele dagen", klinkt het meteen.

Kijk, dat wil ik graag horen. Volgens wereldwijd onderzoek houdt 86 procent van alle mannen zijn dagelijkse schoonheidsritueeltje graag beperkt tot een minimum. Het moet allemaal zo simpel mogelijk en ook ik ben die mening toegedaan.

Om even te testen hoe eerlijk Karin is, vraag ik haar naar de staat van mijn huid. Zelf vind ik het allemaal nog best aanvaardbaar zo, maar ik heb zo'n vermoeden dat de specialiste met enig afgrijzen naar mijn gelaat kijkt. "Ik zie heel veel roodheid, ook vlekkerigheid en een glim die wordt veroorzaakt door een teveel aan talg. Geen healthy glow dus. Het ziet er een beetje vettig uit. Alleen dat al wegnemen, zou je gezicht enorm verfrissen."

"Je hebt ook grote poriën en ik denk zelfs dat je een lichte vorm van rosacea hebt, een vaak voorkomende en chronische huidaandoening." Ik moet even slikken. Zo'n harde diagnose had ik nu ook weer niet verwacht. Binnen met goede moed, buiten met een ongeneeslijke huidaandoening. "Maar maak je geen zorgen. Met de juiste producten zal je snel verbetering zien."

Sociale status

Sels vertelt dat de bewustwording bij mannen over de staat van hun huid wel in opmars is, maar dat ze bij heel wat mannen nog kan zien dat er weinig moeite gedaan wordt. "Het klinkt waarschijnlijk keihard, maar op een huid lees je een sociale status af, zo wordt wel eens beweerd. Een onderkomen huid geeft geen goede indruk. Steeds meer ondernemers, frequent flyers, sportmannen, architecten, piloten en zakenmannen worden zich daar langzaam wel van bewust."

"Als je je huid onverzorgd laat, wat voor een boodschap laat dat na bij je klanten? Een deel van de mannen wil dat de huid vitaliteit en energie uitstraalt, geen dofheid, vermoeidheid of stress."

Ook Dr. Karavani, een bekende Antwerpse dermatoloog en dermatochirurg (van Carpe Professional Care), ziet de interesse van mannen in huidverzorging groeien. "Toen ik begon in de late jaren 80, deed misschien 1 procent van alle mannen aan huidverzorging. Intussen zijn de normen veranderd en is skin care een thema dat bij een veel grotere groep mannen leeft."

"Vroeger was je als man een goede verkoper of vertegenwoordiger als je met je klanten ging eten en drinken, als je een mooie wagen en een rond buikje had. Nu hebben dynamische verkopers en kaderleden een sixpack, een strak figuur en een jong gelaat. Een vermoeide huid en strenge gelaatstrekken zijn uit den boze. In tegenstelling tot vrouwen willen mannen er niet meteen tien jaar jonger uitzien, maar zijn ze echt op zoek naar een frisse uitstraling. En dat kan tegenwoordig heel makkelijk."

Maatwerk

Wat Karin Sels en Dr. Karavani gemeen hebben, is de nadruk die ze leggen op maatwerk. Na een huidanalyse krijgt de patiënt een persoonlijk stappenplan mee. In mijn geval gaat het om een reiniger voor vette huid (ik heb dus blijkbaar geen droge huid), een scrub, anti-acnepads, een vitamine C-serum, een dagcrème met anti-oxidanten en een crème met zonnebescherming.

Nadat ik de eerste drie stappen voor het eerst heb uitgevoerd, nog in Sels' praktijk, staat mijn gezicht in vuur en vlam. Het heeft te maken met de zuren in de tubes en pads. "Dat branderige gevoel zal de eerste dagen na gebruik nog wel terugkeren, maar over twee weken voel je dat al niet meer. Ook de roodheid na gebruik zal dan verdwijnen. Vergeet ook zeker als laatste stap de crème met factor 30 niet."

"Zonnebescherming gebruik je vanaf nu het hele jaar door, ook in de wintermaanden en ook bij grijs weer. Als je dat niet doet, krijg je ouderdomsvlekken. Ik besef dat het plots veel is om te smeren, maar het is anno 2016 echt niet langer nodig voor een man om de macho te blijven uithangen."

Dr. Karavani lijkt daarmee akkoord te gaan. "Als je me op een onbewoond eiland zet en ik zou één product mee mogen nemen, dan zou het een goede scrub zijn. Scrubben is de ultieme anti-agingtip voor elk huidtype. Als ik twee producten zou mogen kiezen, dan zou ik voor een scrub en zonnebescherming gaan."

"Maar uiteraard is niet zomaar eender welke scrub goed. Eventjes naar de parfumerie lopen om een huidverzorgingsproduct op de kop te tikken, mag je echt niet doen. Als je aanvaardt dat elke huid verschillend is - en dat is ook zo - en je aanvaardt dat cosmetica effect kunnen hebben - en dat is óók zo, dan ben je verplicht te aanvaarden dat de huid eerst geanalyseerd moet worden om een oplossing te kunnen bieden."

"De huid is een orgaan en als dokter moet ik een diagnose kunnen stellen. Cosmetica op maat, dat is de toekomst. Die vijf huidtypes van vroeger - droog, vettig, gemengd... - bestaan niet meer. Onze huidanalyse levert 300.000 types op. In België zijn er dus misschien nog 40 andere met jouw huidtype."

Niet goedkoop

Na mijn eerste rondje smeren in de Medic Skin Care-praktijk van Karin Sels, ben ik bijna onmiddellijk overtuigd van de kracht van cosmetica. In een uur heeft mijn huid al een opmerkelijke metamorfose ondergaan. "Kijk nog maar eens in de spiegel", zegt de skin coach om de tien minuten. De verbetering is onmiskenbaar en ik krijg plots zin om mezelf zes weken lang onder te dompelen in deze voor mij nieuwe wereld. Tot het tijd wordt om te betalen. De reiniger en de scrub samen kosten al bijna 140 euro, terwijl de 'Daily Power Defense' (mijn dagcrème) in zijn eentje al 160 euro kost.

Samen met het serum, het anti-acneproduct en de zonnebescherming ben ik plots een dikke 500 euro kwijt. Slik. Gelukkig lijken de meeste tubes wel groot genoeg om meer dan een halfjaar mee te gaan, maar toch... een goede huid kost wel wat. "Natuurlijk is alles afhankelijk van hoe goed je huid er aan toe is. Heb je weinig problemen, dan kom je al toe met een cleanser en een scrub." Ik heb dus pech.

Eenmaal thuis aangekomen, zet ik al mijn tubes en potjes in de juiste volgorde, zodat ik zeker geen dagcrème opbreng voordat ik mijn huid gereinigd heb. De eerste twee stappen - reinigen en scrubben - kan ik makkelijk en snel onder de douche afwerken, terwijl de pads, het serum, de crème en zonnebescherming na het scheren kunnen. En van mijn skin coach mag ik alles snel na elkaar smeren, zonder te lang te laten opdrogen en inwerken. In totaal ben ik 's ochtends dus maar drie minuten extra kwijt.

"Mannen hebben een heilige schrik om te veel tijd te verliezen met huidverzorging", weet Dr. Karavani. "Ze staan er dan ook vaak van te kijken hoe makkelijk het kan, tijdens het douchen en na het scheren." Vergelijk het met autorijden: ook ooit een technisch lastige opgave.

Na zes weken smeren, scrubben en nog eens smeren, zit mijn test erop. Mijn huid is overduidelijk beter dan vroeger - egaler, minder rood, minder vettig en zo zacht als babybillen, en ik kan me plots niet meer inbeelden dat ik tot anderhalve maand geleden eigenlijk niet aan huidverzorging deed.

Tanden poetsen

Maar nu ben ik overtuigd en kost het me geen moeite meer. Na de testperiode blijf ik dus smeren. Net als tanden poetsen is het de normaalste zaak van de wereld geworden. En net zoals je tanden proper aanvoelen nadat ze gepoetst zijn, geldt dat ook zo voor mijn huid. Als het echt zo is dat je iemands sociale status aan de huid kunt aflezen, dan ben ik net toegetreden tot de hogere adel. Ook belangrijk: geen enkele van mijn vrienden heeft me uitgelachen met mijn nieuwe smeerhobby. Blijkt dat ze allemaal wel potjes en tubes in de kast hebben staan.

Ook in België is 'men's grooming' langzaamaan big business aan het worden. Wereldwijd geven mannen dit jaar 20 miljard euro uit aan verzorgingsproducten, zo blijkt uit onderzoek van het online statistiekportaal Statista. Tussen 2012 en 2014 is volgens onderzoeksbureau Mintel het aantal verzorgingsproducten specifiek voor mannen wereldwijd met liefst 70 procent gestegen.

Met dank aan de mannelijke millennials, die zijn opgegroeid met het idee dat er niks mis is met belang hechten aan je uiterlijk. Meer dan een derde van de Amerikaanse mannen zou trouwens nu al een reiniger gebruiken, terwijl 22 procent regelmatig scrubt. Uiteraard lopen we in België - naar goede trendgewoonte - nog wat achterop te hinken, maar als het van mij afhangt, is het duidelijk: over twee jaar is het aantal mannen met een persoonlijke skin coach op zijn minst verdubbeld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234