Vrijdag 24/01/2020

Getekend: Greg

De Franstalige Belg Michel Regnier, artiestennaam Greg, plots overleden in Parijs, was de drijvende kracht achter de succesverkoop van het stripblad Kuifje, hij bedacht de Oliver Blunder-stripreeks en hij schreef honderden scenario's voor onder meer Robbedoes-albums.

Hij werd in 1931 in Elsene geboren, in een redelijk bemiddelde, Franse familie (zijn vader werkte als ingenieur bij wapenfabrikant FN), en was van op jeugdige leeftijd obsessief met het stripverhaal bezig. Als scholier tekende hij Tarzan na, en op zijn zestiende schudde hij zijn eerste striptijdschriftje uit de pen. Op die eerste poging volgden er nog een paar, maar het echte werk begon in 1954, toen Regnier André Franquin ontmoette. Franquin vroeg de jongeman om scenario's, deeltjes van scenario's of sketches te schrijven. Regnier maakte indruk door ongegeneerd een passage van René Goscinny (de latere scenarist van de Asterix-reeks) te herwerken, tot ergernis trouwens van de oorspronkelijke auteur.

In het kleine maar toonaangevende wereldje van de Brusselse strips kwam hij al snel met alle kopstukken in contact. Hergé vroeg hem om scenario's voor Kuifje te schrijven, maar schoof ze later weer terzijde - misschien omdat zijn privé-problemen hem het werken beletten, misschien, zo speculeerde Greg, omdat de scenario's te strak waren en ze Hergé te weinig vrijheid lieten. Greg werd wel co-scenarist bij de verfilming van twee Kuifje-albums, en hij verwerkte ook albums tot tekenfilms voor tv. Hergé, herinnerde Greg zich later, was nooit heel tevreden met het resultaat. Hij was een van de eersten die zei dat Greg beter was in het schrijven van scenario's dan in het tekenen. Hergé apprecieerde ook dat Greg Engels sprak, wat met het oog op Kuifjes pogingen om Amerika te veroveren niet onbelangrijk was.

In 1963 creëerde Greg voor het tijdschrift Pilote zijn eigen succes-serie rond het betweterige burgermannetje Olivier Blunder (Achille Talon, in de oorspronkelijke versie). Goscinny, intussen bekomen van hun vroegere ruzie, had een gat in zijn blad, en hij vroeg Greg om het met gags te vullen. Toen Greg snel enkele figuurtjes had bedacht, stelde Goscinny voor om ze uit te bouwen, ze een vader en een moeder te geven, en er heelder verhalen rond te verzinnen. Greg speelde, om personages te vinden, leentjebuur bij zijn eigen familie en vriendenkring.

Tussen 1965 en 1974 werd hij hoofdredacteur van het Kuifje-weekblad. Hij slaagde erin de oplage te verdrievoudigen, tot 350.000 exemplaren. Dat bereikte hij door de strips te 'moderniseren', voorzichtig emoties en brave erotiek een prominentere rol toe te bedelen, de vrouwenrollen wat meer diepte te geven, en af en toe wat Amerikaans materiaal toe te laten. Ook probeerde hij in de wekelijkse afleveringen telkens afgeronde, op zichzelf staande hoofdstukken van strips te bieden. Hij had de neiging om heel veel zelf te doen. Hij schreef op een bepaald moment zoveel scenario's dat hij voor alweer een nieuwe held (Bruno Brazil, getekend door Vance) signeerde met een nieuw pseudoniem: Louis Albert (twee van zijn voornamen).

Behalve het tijdschrift hield Greg ook een tekenstudio open, waar latere stripauteurs als Dupa en Hermann aan de slag konden.

In zijn autobiografie beschreef hij zijn werkritme in die dagen: "Ik stond om zes uur op, rende naar de redactielokalen van Kuifje waar ik als eerste wou zijn. Ik bleef er tot de middag, ging thuis eten, deed een middagdutje en trok naar mijn studio waar ik tussen halfdrie en zeven achter mijn schrijfmachine zat en mijn scenario's schreef. 's Zaterdags en 's zondags werkte ik aan Blunder."

In 1974, nadat de directie van het weekblad Kuifje in jongere handen was gekomen, stapte hij op.

Hoewel hij ook later nog heel succesvol was met de Blunder-strips, betekende het einde van zijn hoofdredacteursschap bij Kuifje toch het begin van een mindere periode in Gregs carrière. Hij gooide zijn eigen Blunder-tijdschrift op de markt, echter zonder er hoge ogen mee te gooien.

Hij werkte ook nog bij de uitgeverij Dargaud en toen die in 1982 een filiaal in New York wou opzetten verhuisde Greg. Niet om de regering van François Mitterrand te ontlopen, zei hij zelf, hoewel iedereen wist dat zijn sympathieën elders lagen. In zijn jeugd was hij eens van school gegooid omdat hij een pamflet had geschreven tegen een communistische leraar, en ten voordele van de rol die Amerika in de geschiedenis speelde. Later werd hij verdacht van extreem-rechtse sympathieën, hoewel hij die in zijn autobiografie ontkent: "Ik ben nooit lid geweest van het Front National."

Het Amerikaans avontuur mislukte, Greg verkocht zijn Blunder-personage voor 18 miljoen frank aan de uitgeverij Dargaud. De serie bleef doorlopen, maar hij schreef of tekende er niet meer voor. In zekere zin had hij zichzelf hierdoor begraven: "Ik had altijd in alles zin. Als ik acteur was geweest, dan zou ik alle rollen hebben willen spelen. Als ik advocaat was geworden, dan zou ik zowel verdediger als procureur hebben willen zijn. Ik heb altijd de indruk gehad niet eens een kwart gedaan te hebben van wat ik had willen doen."

In 1995 stierf Denise, de vrouw met wie hij 43 jaar gehuwd was geweest. "Toen zij overleed, nam men de motor van mijn leven weg. Zonder haar is mijn vreugde verdwenen."

Begin dit jaar bracht hij bij uitgeverij Dargaud zijn autobiografie uit: Michel Greg, dialogues sans bulles (wat tegelijk dialogen zonder blaasjes en zonder tekstballonnetjes betekent).

Daarin bleek hij ook pessimistisch over de toekomst van het klassieke stripverhaal in een tijdperk van tv en multimedia.

"Wij verkopen dromen en illusies", zei hij, en toen men hem vroeg hoe een boek moest eindigen, aarzelde hij niet: "Einde", waaraan hij toevoegde: "Ik ben van de oude school, vergeet dat niet."

Greg stierf vorige week vrijdag in zijn woning in Neuilly.

Rudi Rotthier

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234