Dinsdag 26/01/2021

Gestolen goed gedijt niet

kunstdiefstal

moeder vernietigt voor 1,5 miljoen euro kunst

Brussel / Eigen berichtgeving

Nica Broucke

De moeder van een kunstdief dumpte meer dan honderdzeventig schilderijen, beeldhouwwerken, antieke vazen en muziekinstrumenten met een totale waarde van 1,5 miljoen euro in de prullenmand en in het kanaal om de hoek: "Omdat ze boos was op haar zoon." Het gaat om de grootste kunstvernietiging van de laatste decennia.

De zoon in kwestie, Stephane Breitwieser (31), werd in november vorig jaar op heterdaad betrapt toen hij een signaalhoorn uit het museum van Luzerne in Zwitserland probeerde te stelen. Bij zijn arrestatie gaf de dief toe dat hij de afgelopen zeven jaar meer dan 172 kunstvoorwerpen uit musea in Frankrijk, Zwitserland, Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Belgie had gestolen, terwijl hij als kelner in verschillende Europese steden werkte. In zijn vrije tijd was hij samen met zijn vriendin een verwoed museumbezoeker. Zijn voorkeur ging uit naar de minder goed beveiligde, kleinere musea. In 1996 ontvreemdde hij een zeventiende-eeuwse viool uit het muziekinstrumentenmuseum van Basel en in 1999 stal hij het schilderij Deux Hommes van Antoine Watteau uit het Museum van Montpellier. Hij ging ook ongestoord aan de haal met het portret van Madeleine de France, Koningin van Schotland van de zestiende-eeuwse kunstenaar Corneille de La Haye, de Slapende Herder van François Boucher en zelfs met een Breughel.

Stephane bracht de buit onder in het huis van zijn moeder in Straatsburg. Toen zij de arrestatie van haar zoon vernam, begon Mireille Breitweiser een deel van het gestolen goed in het kanaal te dumpen, andere werken sloeg of sneed ze stuk om ze vervolgens in de prullenmand te gooien. Ze werd dinsdag aangehouden, nadat de Zwitserse politie haar thuis kwam ondervragen. Ze vertelde de politie dat ze de werken vernietigd had "uit woede".

Alexandra Smith van het Art Loss Register, een instelling die gestolen kunst opspoort, verklaarde gisteren aan BBC News Online "nooit eerder een vernietiging van dergelijke omvang te hebben meegemaakt". De ramp heeft nog maar eens aangetoond dat veel kleinere collecties in Europa onvoldoende beveiligd zijn. "Kleinere musea laten uitschijnen dat elk schilderij aan de muur genageld is en met een alarmsysteem is verbonden. Maar dat is niet zo, de kosten daarvoor liggen veel te hoog", aldus nog Alexandra Smith.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234