Maandag 02/08/2021

Gespot

Rik Wouters als muze

"Mocht ik een groot kunstbudget hebben, dan kocht ik een schilderij van Rik Wouters. Ik hou van de manier waarop hij
spontaan kleuren en vormen componeert op doek." Dat zei ontwerper Christian Wijnants onlangs in zakenkrant De Tijd. Hij gebruikte de expressieve doeken van Wouters al verschillende keren als inspiratiebron voor zijn collecties. Omdat de kunstenaar 100 jaar geleden overleed, programmeert het Antwerpse ModeMuseum dit najaar een tentoonstelling. Die slaat de brug tussen Rik Wouters en hedendaagse kunst en mode. Wijnants ontwierp speciaal voor de tentoonstelling een jurk. "Een grote eer", zegt hij. Er is ook werk te zien van onder meer Berlinde De Bruyckere, Olivier Theyskens, Bruno Pieters, Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Veronique Branquinho en Martin Margiela.

Van 17 september tot 26 februari in het MOMU, momu.be

Jurk van Christian Wijnants, geïnspireerd op het werk van Rik Wouters.

Shoegaze

Ooit was de Dansaertbuurt in de Brusselse benedenstad een plek voor bakkers en slagers. Dat het nu zo'n bekende modestraat is, hebben we te danken aan een paar durfals, zoals boetiek Stijl, die Belgische ontwerpers op de kaart zette. Maar ook aan schoenwinkel Hatshoe ertegenover. Precies 25 jaar geleden opende diëtiste Lieve Buyse haar winkel. Nog altijd verkoopt ze kwalitatieve designerstukken van Belgische én internationale ontwerpers zoals Dries Van Noten, Veronique Branquinho, Balenciaga en Chloé. Gedurende de hele maand september kun je in de etalage de meest iconische schoenen van de afgelopen 25 jaar gaan bewonderen.

Dansaertstraat 89, Brussel, hatshoe.be

Balenciaga, 545 euro

TIP

Witte details kunnen mooi contrasteren met kleurige spullen. Probeer eens witte sneakers onder een monochrome jurk, of een eenvoudige witte riem om uw favoriete rok, jurk of mantel.

België boven

Eigen mode eerst. Steek Belgische modeontwerpers en fashionlabels een hart onder de riem en koop lokaal. Dat is de insteek van de #ikkoopbelgisch-campagne van het Flanders Fashion Institute. De IKB-sticker kleeft al op tientallen winkelruiten door het hele land. De grote multimerkenwinkel Juttu zet zijn pop-upspace zes weken lang in het teken van Belgische kleren en accessoires.

Van 8 september tot 19 oktober bij Juttu in Antwerpen, Brugge en Roeselare

juttu.be

Ontwerpen van Emely Van Impe, te koop bij Juttu.

Kleur je zen

De Britse ontwerper Matthew Williamson heeft altijd een zwak gehad voor kleur. Zijn collecties spatten vaak letterlijk van de catwalk. Dat hij een tijdlang creatief directeur was voor het al even kleurrijke Italiaanse label Pucci is dus logisch. Nu gaat hij nog een stapje verder. Hij lanceert het allereerste modekleurboek voor volwassenen met prints, silhouetten en schetsen van zijn collecties. "Voor iedereen die evenveel houdt van mode als van kleuren", aldus de Brit.

Te koop vanaf 5 september via matthewwilliamson.com voor 18,95 euro

Parijs in een doosje

Pierre Marcolini ontwierp een pralientjesdoos in samenwerking met het Franse modelabel AMI. De doos lijkt op een oude kijkbuis waarin een ludiek Parijs landschap - de thuisbasis van AMI en designer Alexandre Mattiussi - opduikt.

beschikbaar in alle Marcolini-verkooppunten, 45 euro, marcolini.be

Naar buiten!

Into the wild of eerder stadsjungle? Dit najaar lijkt outdoormode zich te verplaatsen van de wildernis naar overal.

Stoere bottines met sleehak, SeeByChloé, 395 euro

Chino met bretellen, Comptoir des Cotonniers, 145 euro

Wollen cardigan, Hampton Bays, 159 euro

Waterdichte parka met dons, Woolrich, 699 euro

Playlists van Paul Smith

Sir Paul Smith is niet alleen een begenadigd ontwerper en een groot wielerfanaat, hij houdt er ook een grote muzikale interesse op na. Hij creëerde onlangs playlists voor Apple Music. "Van albumartwork tot de vriendschappen die ik doorheen mijn leven al opbouwde, het heeft allemaal een invloed op mijn creatief proces", zegt de Britse ontwerper over zijn project. Van zijn favoriete jazzmuzikanten tot wat hij wereldwijd al oppikte, verwerkte hij in drie playlists die je exclusief kunt downloaden via Apple Music.

apple.com/music

New o'clock

Het Londense horlogemerk Uniform Wares heeft na twee jaar ontwikkeling een eerste damescollectie op de markt gebracht. Net als hun mannenlijn zijn ook de vrouwenklokjes uitgepuurd, classy, vrij van opzichtige logo's en superprecies dankzij het Zwitserse kwarts. En nu de pond zo laag staat, in één klap een stuk goedkoper.

Vanaf 225 pond (260 euro), uniformwares.com

Jong volk in de spotlights

Postorderbedrijf La Redoute, dat voor tijdelijke collecties altijd samenwerkte met gevestigde waarden of hippe namen, verandert van tactiek. Het geeft nu een kans aan zes jonge talenten met totaal verschillende stijlen. Wij vonden deze drie wel leuk. Beschikbaar via laredoute.be.

Sportief-minimalistisch

Louis Gabriel Nouchi, afgestudeerd aan La Cambre, heeft nog geen eigen label, maar hoopt via samenwerkingen en collecties meer naam te vergaren. Voor zijn vrouwencollectie vond hij inspiratie in de wereld van de sportswear én white collar workers. Dat verklaart de oversized hemden in wit en roze waarbij sportieve ritsen interessante details vormen.

Vanaf 89,99 euro

Extravert

De Parijse Isabelle Thomas vond dat ze met haar werkervaring als styliste en inspiratie uit haar kleerkast zeker voldoende input had om een collectie samen te stellen. Resultaat is een extraverte reeks waarbij klassiekers een boost kregen: trenchcoats in laqué, chinobroeken in imitatieleder en coltruitjes met luipaardprint.

Vanaf 89,99 euro

Retro-klassiek

Zonder te vervallen in baretten en typische streepjesstoffen ging Coralie Marabelle op zoek naar de essentie van Franse mode. Resultaat is een collectie die subtiel doet denken aan de sixties en die vrouwelijke vormen met subtiele details in de kijker zet. Brede broeken met hoge tailles en rokken met lobjes verlengen én verfijnen het silhouet.

Vanaf 89,99 euro

Kinderspel

Twee merken om uw oogappel nu al wat modegevoel mee te geven

Trendy breimerk Howlin' begint deze winter met een kindercollectie. Het Antwerpse label dat in alle coole boetieks ligt - van Corso Como in Milaan tot Opening Ceremony in New York - brengt zowel wollen als katoenen truien, en gaat resoluut voor flashy ontwerpen en topkwaliteit.

Prijzen vanaf 125 euro, howlin.eu

Wat voor het Belgische merk Trixie begon met babydekentjes en kruippakjes, is tegenwoordig een volwaardig kinderlabel. Naast kleertjes in vrolijke prints en zacht biokatoen, heeft Trixie ook behangpapier, beddengoed, kussens en decospullen voor een coole kinderkamer.

trixie-baby.com

Links: Howlin' Rechts: Trixie

De grote modetrek

Deze winkels verkassen hun shop naar een nieuwe plek, ontworpen door twee Belgische architectuurtoppers.

1 De Kortrijkse modespot Tangram vroeg architectenbureau De Vylder Vinck Taillieu om een burgerhuis met voormalig vlasmagazijn om te toveren tot hun nieuwe boetiek. Net zoals bij eerdere realisaties van het Gentse bureau zien we bij Tangram veel brute materialen, spiegels en glas.

Nieuwstraat 4, Kortrijk

2 Gert Voorjans mocht dan weer de nieuwe Enes-winkel, die veel groter is, inrichten. Naast kleding vind je er ook accessoires, boeken en beauty. Er is zelfs een gin-tonicbar. De eigenares neemt ook de bed & breakfast over van de vorige eigenaar: Eddy Jambers, de broer van Paul. Eyecatcher is de stuurhut op het dak. Volkstraat 58, Antwerpen

TIP

Werk een jurk eens af met een zwierig sjaaltje om de hals. Weinig moeite, veel resultaat

Zachtaardig

Hoewel de blikken van de modellen die ze dragen niet altijd alleraardigst zijn, zijn de collectiestukken dit najaar zacht, zachter, zachtst. Met veel texturen in wol, fluweel of faux en echt bont wordt deze winter aaibaarder dan ooit.

Die andere Newton

In eerste instantie was de Australische June Newton een model, maar toen haar man Helmut (de wereldvermaarde Duitse fotograaf) zich ziek moest melden voor een opdracht, kreeg haar pad een nieuwe wending. Omdat de shoot niet geannuleerd kon worden, gaf Newton zijn vrouw een snelcursus fotografie en maakte zij de beelden voor een Gitanes-advertentie. "Omdat één Newton in het gezin genoeg was", volgens Helmut, ging June fotograferen onder de alias Alice Springs. Taschen bracht een boek uit over haar werk, dat de eigthies, de glamour, de mode, subculturen en haar leefwereld in zwart-wit vat.

Alice Springs, The Paris MEP Show, uitg. Taschen, 39,99 euro

Geurtjes met stamboom

Voor het eerst lanceert Louis Vuitton parfum. En ze gaan meteen voor zeven geurtjes. Er zijn zachte parfums (Rose Des Vents en Apogée), krachtiger luchtjes (Turbulence en Matières Noires) en zwoele geuren (Dans La Peau, Contre Moi, Mille Feux).

Ook bij Kenzo gebeurt er wat. Het label, dat eerder parfums uitbracht die totaal geen link hadden met het kledingmerk, lanceert nu Kenzo World. Die geur ligt in de lijn met de ontwerpen van hoofddesigners Carol Lim en Humberto Leon. Fans van het label zullen zeker het oogje opmerken dat ook op de handtassen, T-shirts en truien staat en dat de populareit van Kenzo een fameuze boost gaf.

Louis Vuitton: vanaf 200 euro (100 ml), vanaf 1/9 in de LV-boetieks, louisvuitton.com

Kenzo: vanaf 60,50 euro (30 ml), te koop in de parfumerie, kenzoparfums.com

Humor om je hals

'Too many husbands' is een humoristische juwelencollectie van Wouters & Hendrix en een ode aan superaantrekkelijke vrouwen.

Halsketting met gehamerd goudbeslag, 205 euro, wouters-hendrix.com

DIK INGEDUFFELD

Laat de temperaturen maar ver onder nul dalen: donsjassen die zelfs arctische temperaturen (of realistischer: uw favoriete skioord) aankunnen, heersten dit seizoen op de catwalk. Gezien bij onder andere Carven, Stella McCartney, Marques Almeida en Balenciaga. Het Italiaanse Herno specialiseert zich al jaren in donsjasjes en brengt nu de Denari 7-reeks uit: een combinatie van dons met lichte, synthetische veertjes.

Herno.it

Seventiesbeha

90 jaar geleden ontwierp de Brite keten Marks en Spencer zijn allereerste beha. Sinds die tijd is er veel veranderd en werden borsten - meewiegend op de modegolven - al dan niet ingesnoerd, losgelaten, omhooggeduwd of verborgen onder voorgevormde cups. Vandaag zien we (eindelijk!) een heropleving van behamodellen die meer ruimte laten voor de unieke vorm van borsten. Om zijn verjaardag te vieren, brengt M&S nu de Trellis Lace opnieuw op de markt, zij het wel in een iets modernere versie. Het oorspronkelijke model uit 1973 was een bestseller die dat jaar meer dan 1 miljoen keer over de toonbank ging.

Slip (7,95 euro) en beha (18,95 euro), vanaf september te koop bij Marks & Spencer, marksandspencer.eu

Trellis Lace, the original, uit 1973.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234