Donderdag 14/11/2019

Gespot

Komt dat zien

Deze week openden in ons land drie interessante expo's.

LUIKSE BLIKKEN

Oliviero 'Benetton' Toscani trekt voor zijn monsterproject Razza Umana al dik tien jaar de wereld rond. Overal fotografeert hij doodgewone mensen volgens een vast stramien: ze kijken recht in de camera en staan tegen een witte achtergrond. Zijn doel: de mensheid vatten. Hij hield ook halt in Luik waar hij 477 portretten maakte. Die zijn nu te zien in het voormalige zwembad Cité Miroir in Luik.

Nog tot 1 april, citemiroir.be

LYRICS IN BEELD

Felle kleuren en grafische lijnen: de stijl van de Londense artiest Supermundane herken je uit duizenden. Hij timmert al twintig jaar aan de weg als artiest, grafisch ontwerper, illustrator en typograaf. Vorig jaar was Supermundane al te gast in ons land voor het Hasseltse streetartfestival Motif. Nu heeft hij in dezelfde stad een expo bij Alley Gallery. Hij maakte 71 unieke posters met illustraties gebaseerd op songteksten die belangrijk zijn voor hem. Nog tot 10 februari, alley.be

EN GROUPE

Een oude fabrieksloods in de Antwerpse Samberstraat is omgetoverd tot nieuwe it-plek waar je kunt eten, drinken, uitgaan, shoppen én kunst kijken. Gisteravond opende daar Club Conscious: de eerste groepsexpo in de Observatorium-ruimte met werk van onder meer Andy Wauman (foto), Guillaume Bijl en D.D. Trans.

Nog tot 6 mei, meatpack.be

Schoolvoorbeeld

In 1958, het jaar dat België in het teken stond van de Expo en het Atomium, werd aan de andere kant van de Nederlandse grens een revolutionaire stoel ontworpen: de Result Chair. Tekenaars van dienst waren Friso Kramer en Wim Rietveld (zoon van de bekende architect Gerrit Rietveld). Bijzonder was de slanke look, dankzij een nieuw, flinterdun plaatmateriaal. In de jaren 60 en 70 belandde de stoel in talloze scholen. Maar 40 jaar geleden rolde de laatste van de band. Dankzij Rolf Hay, de man van het gelijknamige Deense meubelmerk, komt hij nu opnieuw op de markt. Ook de Pyramid-tafel van de tandem Kramer-Rietveld brengt Hay opnieuw uit, samen met de originele producent: het Nederlandse kantoormerk Ahrend.

255 euro, hay.dk

Klein maar fijn

Brussels ontwerpster Marina Bautier ken je vooral van haar uitgepuurde houten meubels die ze verkoopt in haar eigen atelierwinkel in Vorst. Nu lanceert ze een collectie met kleinere woonaccessoires, zoals papieren hanglampen, gietijzeren kookpotten, linnen servetten, dekbedhoezen, bewaarpotten en sjaals. Sommige items ontwierp ze zelf, maar Bautier werkt ook samen met andere designers en merken. Net zoals haar meubels wordt alles lokaal en met de hand geproduceerd door vaklui. Onze favoriet is het stoere servies van de Belgische keramiste Marie Brisart, speciaal gemaakt voor Bautier.

Vanaf 24 euro voor een klein bordje, Vorstse Steenweg 314, Vorst, bautier.com

Het regent regenjassen

Heeft het met de klimaatopwarming te maken? Of willen we nu meer dan ooit in elk seizoen stijlvol voor de dag komen? Hoe dan ook, regenkleding is big business aan het worden. K-Way vindt zichzelf heruit met hippe modellen en eigen winkels.

Ook luxemerken springen op de kar. Maar omdat ze zelf niet de waterdichte knowhow hebben, gaan ze vaak voor de collabs. Kijk maar naar Marni, dat voor het tweede seizoen op rij samenwerkt met Stutterheim, de bekende rubberen regenjassen uit Stockholm. De nieuwe zesdelige collectie (drie voor mannen, drie voor vrouwen) is even excentriek als praktisch en voorzien van een stevige dosis gewaagde colourblocking.

Te koop vanaf februari, vanaf 600 euro, marni.com

Ik ga op reis

en ik neem mee...

In januari, als de post-feestdagendepressie toeslaat,

stunten reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen met aantrekkelijke vroegboekkortingen. misschien ook even checken of het geen tijd is om nieuwe koffers, een zonnebril

of badpak aan te schaffen. enkele tips.

1. Het nog jonge Berlijnse valiezenmerk Horizn - opgericht in 2015 - mikt op wie vaak en graag onderweg is. Elke koffer heeft een ingebouwde batterij met twee usb-stekkers, een gps-tracker en een travel assistent. Verder: superstille wieltjes en een waterdicht laptopvak waar ook een toilettasje met vloeistoffen in past, zodat je niet moet sukkelen aan de security. Na de zwarte versie lanceren de Duitsers nu ook witte, roze, grijze en bordeauxrode koffers. En omdat je rechtstreeks van het merk koopt, blijft de prijs scherp.

Vanaf 229 euro, horizn-studios.com

2. De Antwerpse Laurence Bourguignon lanceert haar eigen zonnebrillenmerk: Laurence D'Ari - vernoemd naar haar vader Ari. Bourguignon is zelf al jaren verslingerd aan zonnebrillen en volgde een speciale opleiding om de kneepjes van het brillenvak in de vingers te krijgen. Haar eerste collectie bevat vijf statement modellen, steeds in schildpad, zwarte en transparante versie. Leuk: ze introduceert ook een hippe versie van het gedemodeerde koordje waarmee je je bril rond je nek hangt.

Vanaf 289 euro, laurencedari.com

3. Het Belgische Marie Jo lanceert een eerste badcollectie: een ruim gamma aan bikini's, badpakken en strandkleding met meer steun dan een gemiddeld niemendalletje. De ontwerpen zijn een vleugje retro met marinestreepjes en hoge taillebroekjes. De tops gaan tot cup F.

Vanaf 39,95 euro, mariejo.com

Phone in a box? Gratis koffie!

Het idee is simpel maar geniaal. Wie aan tafel schuift bij Le Pain Quotidien vindt er een houten doosje op tafel. Stop je je smartphone daarin - en vooral: kun je aan de verleiding weerstaan om hem eruit te halen - dan word je beloond met een gratis drankje bij de maaltijd. Wij deden de test tijdens een ontbijt. We dronken een extra cappuccino en werden ruimschoots beloond met aandacht voor mekaar en het eten.

Le Pain Quotidien-baas Vincent Herbert kwam op het idee toen zijn jongste dochter Morgane op een 'gezellig' familiemoment zijn smartphone uit zijn handen griste en hem verborg in een lade. Die avond besloot het hele gezin om de gsm's weg te steken en het geluid dat uit de lade kwam te negeren. En nu vind je dus in een twaalftal Pain Quotidiens een vriendelijke herinnering op tafel om even tijd te maken voor mekaar. lepainquotidien.be

Tot in de haarpuntjes

Trotse bezitters van lange lokken weten:

hoe langer het haar, hoe moeilijker mooi te houden.

Voor hen is er nu een speciale schaar, The Carecut.

Wat is het? Een thermisch knipsysteem waarbij de haarpunten verzegeld worden als ze afgeknipt worden. Daardoor wordt de kans op gespleten haarpunten naar verluidt een pak minder.

Het ziet eruit als een gewone schaar, maar dan met een elektriciteitsdraad eraan.

Waar vind ik het? De hippe kapper The Pony Club in Antwerpen is een van de plekken waar je terechtkunt, net zoals bij een vijftiental andere salons.

Werkt het echt? Wij deden de test bij Didier & Rosalinde in Brussel. Frédéric Van Espen, de vaste kapper van koningin Mathilde, gebruikt het systeem al even. Volgens hem zie je het resultaat pas na een tijdje, en zijn de klanten tevreden. Zelf zagen we vlak na de test nog geen verschil.

carecut.com

Beautywalhalla in Brussel

Voor één keer is een nieuwe hotspot in de Brusselse Dansaertstraat geen avant-gardezaakje voor modefans. Labelchic is een roze walhalla voor wie interesse heeft in huidverzorging. Franse oprichtster Océane Taquoi is bezig met skincare, maar heeft ook een trendbureau dat luxeproducten onderzoekt. Haar winkel combineert beide: de producten zijn luxueus, maar ook niche en vaak nog niet bekend bij het grote publiek. Taquoi, die veel reist, verzamelde haar veelal biologische en ambachtelijke producten van over de hele wereld, waardoor je kunt tandenpoetsen met biologisch lavendelpoeder uit Amerika (van Fig+Yarrow) en kunt douchen met de geuren uit het Midden-Oosten (Senteurs d'Orient).

Labelchic, A. Dansaertstraat 95, Brussel

Blijheid in de badkamer

Dille & Kamille, bekend om zijn breed aanbod eenvoudige, maar mooie basics voor in de keuken, breidt het aanbod uit met verzorgingsproducten. Onder meer douchegel, badolie, shampoos en hydraterende lotions zijn beschikbaar in een verkwikkende versie met gember en citroenverbena, en een ontspannende versie met haver- en amandelmelk. In lijn met de filosofie van het merk zijn de producten op basis van natuurlijke ingrediënten en zonder bewaarmiddelen: in de bodyscrub zitten bijvoorbeeld geen microplastics, maar rijstkorrels.

vanaf 6,95 euro, dille-kamille.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234