Zondag 25/07/2021

Gespot

Sporty Spice

LRNCE, het label van de Gentse Laurence Leenaert, verheft de alledaagse sporttas met neopreen, metallics en geometrische
prints tot volwaardige handtas.
lrnce.com

'Trend is a dirty word!'

Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour doet niet meer mee aan vluchtige trends. Ook journaliste Els De Pauw kwam na een wandeling door het huidige modelandschap tot de conclusie dat trends, en bij uitbreiding de hele modewereld, op een stille dood afstevenen. Lees meer op pagina 28.

Ode aan Coco's muze

'De vrouw omvat alles, en Misia omvat alle vrouwen', zei Coco Chanel ooit over haar vriendin, de Poolse pianiste Misia Sert. Vijfenzestig jaar na haar dood brengt Chanel met de lancering van het parfum 'Misia' een eerbetoon aan deze grande dame.

Ook toen er nog lang niet over it-girls en BFF's werd gesproken, waren er al vrouwen die perfect aan de betekenis van deze neologismen voldeden. Zoals Misia Sert, in de eerste helft van de vorige eeuw de 'Best Friend Forever' van modeontwerpster Coco Chanel. Sert, een pianiste van Poolse afkomst, introduceerde de Franse Coco Chanel in de hoogste regionen van de kunstwereld.

Misia, die drie keer van echtgenoot en achternaam veranderde, was een geliefd model en de drijvende kracht achter de oprichting van de Russische balletten. Zowel Henri de Toulouse-Lautrec als Renoir vereeuwigden haar op doek. Toen Coco Chanel na de dood van haar geliefde Arthur 'Boy' Capel ontroostbaar achterbleef, nam Misia haar mee naar Venetië waar musea, kerken en antiquariaten Coco's gevoel voor smaak nog verder verfijnden.

Het huis Chanel lanceert ter ere van deze flamboyante dame een exclusief parfum: viooltjes, rozen uit Grasse, Turkse roos en tonkaboon en benzoë uit Laos zijn de bouwstenen van dit kostbare parfum, de essentie van Misia in een flesje.

Misia van Chanel, vanaf 133 euro. Enkel verkrijgbaar bij de Chanel-boetiek in Brussel en bij Place Vendôme Haute Parfumerie in Wevelgem

Menaissance

Mannenmode is bezig aan een grote emancipatiebeweging. Was de mannenlijn vroeger een achteruitgesteld kindje, dan wordt het nu een belangrijk marksegment. Toeval of niet, nu verschijnen er ook twee boeken over mannenmode. Menswear Illustrations (Thames & Hudson) bundelt de mooiste mode-illustraties van mannen. En ook topfotograaf Mario Testino publiceert een boek met alleen maar mannen. Met meer dan driehonderd foto's uit de afgelopen dertig jaar is Sir (Taschen) Testino's lijvigste publicatie ooit.
Het tweede boek verschijnt in een beperkte oplage van 1.000 gesigneerde stuks. 'Menswear Illustration', 27 euro, 'Sir', 500 euro.

Draag eens een plaid

Hoe groter de sjaal, hoe liever. Kijk maar eens rond op straat. Ze zijn zelfs zo groot dat ze niet zouden misstaan als plaid op de zetel. Kom dus gerust buiten met een deken om je hals. Niemand die het merkt. Het nieuwe Belgische merk Equuss gaat voor een subtielere en transparantere versie van de groot-groter-grootst-trend.

Equuss.be

Aanstormend talent

Met het project Inspiring Women wil het Belgische modehuis Xandres inspirerende vrouwen in de kijker zetten. De meest recente naam om het lijstje met powervrouwen te vervoegen, is de Belgische juwelenontwerpster Lore Van Keer. Het aanstormend talent ontwierp een exclusieve juwelenset en liet zich hiervoor inspireren door de bladprint uit de zomercollectie van het label.

Vanaf 175 euro, verkrijgbaar in de Xandres-winkels in Gent, Antwerpen en Brussel

Lente in een flesje

Streetartist Mademoiselle Maurice mocht de overbekende flacon van Eau d'Issey onder handen nemen voor de nieuwe lenteversie van het parfum, City Blossom. Inspiratie haalde de Française uit haar tijd in Japan: "De woorden 'stad' en 'lente' doen me denken aan hanami, het kersenbloesemfestival. Iedereen komt samen in de parken om te vieren. Dat symboliseert voor mij de perfecte samensmelting van stad en natuur."

Eau d'Issey City Blossom van Issey Miyake, eau de toilette, 63 euro

EXPO

Doe eens van modeweekje in Parijs. En loop niet van runway naar runway, maar van expo naar expo. Deze tentoonstellingen zijn meer dan de moeite waard.

Jean Paul Gaultier

Verschillende ontwerpen van deze Franse couturier nestelden zich in ons collectief geheugen: van Madonna's sexy, puntige korset in de eighties tot de viriele matrozenflesjes voor zijn parfum. De retrospectieve verzamelt werk en inspiratiebronnen van zijn begindagen tot nu en strijkt volgende maand neer in Parijs. Een beetje JPG voor in huis? Helemaal mogelijk. De couturieur ontwierp een lijn meubels voor interieurmerk Roche Boboîs.

Jean Paul Gaultier, Grand Palais, 3 avenue du Général Eisenhower, van 1 april tot 3 augustus

Jeanne Lanvin

In 1889 opende Jeanne Lanvin - toen 22 - haar eerste boetiek: Lanvin Mode. 126 later is Lanvin het langst draaiende Franse couturehuis dat onder andere dankzij zijn elegante baljurken mee de hoogstaande reputatie van de Franse mode bepaalde.

Jeanne Lanvin, Palais Galliera, avenue Pierre Ier de Serbie 10, tot 23 augustus

MODETELEX

En u bent in zestig seconden up-to-date.

Floris van Bommel staat vooral bekend om zijn herenschoenen met hun kenmerkende blauwe zooltjes. De vrouwenlijn zit nu in een nog opvallender jasje: felle kleuren, grappige prints en - de blikvanger bij uitstek - metallics. * Het gonst in Gent. Op 13 maart opent H&M een 'full concept store' aan de Lange Munt. De gigantische winkel - 2.400 m² - herbergt naast de gewone kledingcollecties ook een H&M Home Corner met betaalbare interieurspullen. Wat verderop, in de Veldstraat, opent & Other Stories op 13 maart een derde vestiging in ons land. * Belgisch vrouwenlabel Marc Philippe Coudeyre verandert van naam. Vanaf nu zeg je Haus Coudeyre tegen het merk van Marc Phillippe en Jan Verheyen. Inspiratie voor de eerste collectie onder de nieuwe vlag vonden ze in de zee en bij Moby Dick. * Sylvie Meis, de Nederlandse presentatrice, model en ex-voetbalvrouw van Rafael van der Vaart, ontwerpt een tweede beachcollectie voor Hunkemöller, vol tropische kleuren en palmboomprints. * Deze maandag lanceert de Duitse warenhuisketen Lidl een eigen kledinglijn. De eerste lijn 'See you in Venice' biedt budgetvriendelijke basics in marinestijl. Denk trenchcoats, streepjes en donkerblauw tricot. * Britse winkelketen Topshop krijgt nu echt voet aan wal in de Lage Landen: nagenoeg de hele collectie is te koop via onlineshop Zalando en in Amsterdam opende net een eerste winkel in de Kalverstraat. * Xandres pakt niet alleen uit met een nieuwe juwelencollectie, maar brengt begin april ook een handtassenlijn op de markt die uitblinkt in minimalistisch design. * Alle goeie dingen bestaan uit drie. Kledinglabel Scapa had in Antwerpen al een Scapa World- en Scapa Homeboetiek en breidt nu uit met een Scapa Sports-flagshipstore. In de nieuwe winkel in de Arenbergstraat vind je de vrijetijdslijn van het merk. * Modeblogster Tiany Kiriloff houdt niet alleen van schoenen, ze ontwerpt ze nu ook. Tijdelijk dan toch. Kirilove by Lolo is een capsulecollectie van handtassen en schoenen waarvoor ze de handen ineensloeg met de Belgische schoenmakers van Lolo.

Oeps

De informatie bij de cover van 14 februari viel weg. Het poederroze lingeriesetje is van Eres.

We ♥ Devon Halfnight Leflufy

Het gaat Devon Halfnight Leflufy voor de wind. De Antwerpse Canadees die werkt met streetstyle-elementen werd geselecteerd voor de modeprijs van LVMH, het bedrijf waar Louis Vuitton deel van uitmaakt. En zijn naam, die vergeet u sowieso nooit meer.

Eerst en vooral proficiat met je LVMH-selectie! Even van je stoel gevallen?

"Ik was natuurlijk heel blij. Het is een eer om door zo'n jury (o.a. Raf Simons, Karl Lagerfeld en Marc Jacobs, red.) genomineerd te worden en België te kunnen vertegenwoordigen. Die selectie alleen al zal sowieso positieve gevolgen hebben voor de evolutie van mijn merk."

Waar gaat je huidige collectie over?

"Jeugdcultuur in de seventies vind ik erg inspirerend: je had hippies, maar ook macho's, en een honger naar modernisering... Mijn favoriete stuk is een jas met paisleyprint, die ik futuristisch cropte om dat macho-element erin te verweven. Die fusie van verschillende referenties tot een nieuwe beeldtaal is kenmerkend voor al mijn collecties."

Je bent Canadees, verkoopt in New York, Los Angeles en Tokio, en je woont in Antwerpen. Ideale uitvalsbasis om de wereld te veroveren?

"Meteen nadat ik afstudeerde aan de Modeacademie richtte ik mijn label op, dus ik bleef plakken. Enerzijds bruist Antwerpen op cultureel vlak, anderzijds is er rust, die je toelaat om te focussen op je werk."

Lovende kritieken voor je nieuwe collectie op style.com, features in GQ en Vogueén die LVMH-selectie. 2015 ziet er nu al goed uit!

"Ja, dit is een geweldig gevoel. Zo veel aandacht hebben we nog nooit gehad. Iedereen lijkt zich achter de filosofie van het merk te scharen. Meer zou ik niet durven wensen."

Bij ons vind je zijn creaties bij Louis, Lombardenstraat 2, Antwerpen

Flashback naar de sixties

André Courrèges stond in de jaren zestig en zeventig synoniem voor spacey jurkjes en felle kleuren. Of het nu de Franse ontwerper, dan wel Mary Quant was die de minirok uitvond, daar zijn kenners tot op heden niet uit. Zeker is wel dat hij mee verantwoordelijk is voor het futuristische beeld dat we aan die periode overhouden. Vandaag brengt Estée Lauder hulde aan de ontwerper met een make-uplijn die, net als zijn collecties, vol sferische bollen en poppy kleurtjes zit.

De Courrèges Estée Lauder Collection is vanaf 12 maart online verkrijgbaar op www.esteelauder.be

I want candy!

Wie weet weerklonk dit nummer van The Strangeloves wel doorheen de ruimte, terwijl de nieuwe voorjaarscollectie bij het Italiaanse schoenenmerk Fratelli Rossetti ontworpen werd. Met 'Candies' kreeg de reeks kleurrijke veterschoenen een toepasselijke naam mee. De naden zijn trouwens een trompe-l'oeil, want dankzij een speciaal productieproces werd deze schoen, geïnspireerd op het mannelijke Oxfordmodel, uit één stuk leer vervaardigd. De diepe kleuren zijn het resultaat van een kleurproces waarbij verschillende kleuren - manueel! - in laagjes werden aangebracht.

Kijken en kopen kan via fratellirossetti.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234