Dinsdag 31/01/2023

Gespot

Grijs is wijs

In 2005 kreeg de 93-jarige mode-excentriekeling Iris Apfel haar eigen tentoonstelling, nu heeft ze ook haar eigen documentaire. Iris dompelt je onder in de magische wereld van de interieurontwerpster met haar gekke prints, bonte kleuren, gigabrillen, XL-juwelen en rake quotes als "Ik hou van improviseren. Noem het jazz met mode."

Een al even excentrieke docu is Homme Less, over de meest stijlvolle dakloze van NY. Mark Reay draagt designerpakken en leren schoenen en werkt als fotograaf, model en acteur. Maar achter die glamour schuilt een ongemakkelijk beeld van de American Dream. Mark is dakloos. Maar niemand die het weet of opmerkt. Rake prent over een bizar dubbelleven.

Wat een soap!

Dry clean only: je ziet het steeds vaker in kleding, maar het is omslachtig, prijzig én vaak onnodig. Immers: 90% van de 'dry clean only'-items kunnen perfect zelf gewassen worden. Dat beweren Gwen Whiting en Lindsey Boyd van The Laundress. Deze Amerikaanse experts maken wasproducten voor alle soorten textiel. Hun site staat bovendien vol wastips.

The Laundress, ook in België te bestellen, thelaundress.com

Eerste lijn gadgets

Weet u nog dat 3D-printen ooit als van de pot gerukte larie klonk? Net zoals internet en mobieltjes die foto's verzenden? Ook in dit geval kunnen we er niet meer omheen. Belgisch ontwerper Bruno Pieters bracht net een eerste lijn gadgets uit, home printable.

De designs zijn te downloaden vanaf 30 euro, honestby.com

JA, IK WOL

Nederland levert twee Woolmark Prize-finalisten

Onlangs werd de Europese preselectie voor de Internationale Woolmark Prize bekendgemaakt in het Antwerpse Modemuseum. Een vakjury, met onder anderen designduo A.F. Vandevorst en Walter Van Beirendonck, selecteerde twee ontwerpers uit zestien Europese kandidaten. Het werd een Nederlandse feestje, met Jonathan Christopher bij de mannencollecties en Nanna van Blaaderen met haar vrouwenontwerp. Allebei krijgen ze 33.000 euro en mogen ze Europa tijdens de finale, in het voorjaar van 2016, verdedigen. Het stond in de sterren geschreven dat de Amsterdamse, die al vijf jaar uitsluitend met wol werkt, de selectie zou halen.

Wat kan deze prijs voor je betekenen?

Nanna van Blaaderen: "Ik hoop dat het me internationaal in een mooi segment kan introduceren, waar plaats is voor kwaliteit, ambacht en liefde voor wol. Ik doe al vijf jaar in stilte research naar wol en maak naast kledij ook dekens, vloerkleden, kussens... Lang voor ik aan de Woolmarkprijs dacht, was ik al bezig met merinowol: zo zacht, zo veel potentieel."

Wol wordt vaak onderschat. Velen vinden het muffig, oubollig. Onterecht?

"Zeker. Wol is het oudste en tegelijk meest innovatieve textiel dat er bestaat. Ja, vroeger was het kriebelig en werd het vaak beschouwd als een arme en inferieure stof omdat iedereen kon breien, denk maar aan zeemanstruien. Maar dankzij moderne technieken kunnen we steeds verder gaan."

Rode draad in je werk?

"Ik streef naar geborgenheid voor hedendaagse vrouwen. Met een hoog werkritme rennen ze constant van hot naar her. Mobiliteit in kledij is dan essentieel. Mijn collecties moeten sexy, casual en chic zijn, elegant maar ook functioneel.

Voor het silhouet dat ik voor de wedstrijd maakte, liet ik me inspireren door mijn moeder en oma: sportieve en elegante vrouwen. Voor de patronen vond ik inspiratie in de tenniswereld."

We verleren het breien stilaan. Zou jij mensen weer aan de breinaald willen krijgen?

"Ja, heel graag. Wie een ambacht onder de knie heeft, gaat het nu eenmaal beter begrijpen. Breien is een erg organische handeling en al doende krijg ik steeds meer ideeën. Ik vind het ambacht waanzinnig én essentieel voor innovatie in moderne tijden."

woolmarkprize.com, nannavanblaaderen.com

MODE TELEX

Olivier Strelli verrijst uit zijn as. Nissim Israël lanceert een lijn met chique wollen sjaals, volledig gemaakt in België. * Desperate HousewifeEva Longoria onthult haar heimelijke naaipassie en verklapt in één moeite door dat ze haar eigen merk gaat lanceren, ergens volgende zomer. * Na de grungy jaren 90 zijn Dr. Martens-schoenen weer helemaal terug in het straatbeeld. Het Britse merk opende in de Antwerpse Kammenstraat onlangs een nieuwe winkel. * Het parisiennemerk Paule Ka heeft een nieuwe creatief directrice. Vanaf nu tekent Alithia Spuri-Zampetti (ex-Lanvin) de collecties. * Ontwerper Wim Bruynooghe heeft van 5 september tot 3 november een pop-upstore in Antwerpen. * Na slechts drie jaar gooit Alexander Wang de handdoek in de ring als creatief directeur van Balenciaga. * Het Franse label Saint Laurent, dat geleid wordt door Hedi Slimane, maakt volgend jaar weer haute couture. * Op 9 september opent Eva Velazquez haar eigen boetiek, Franz Merjaystraat 56, Brussel. Voor haar collecties baseerde ze zich op historische werkkledij.

EXPO

Wie houdt van mode en musea zit dit najaar gebeiteld. In eigen land kan je in het Antwerpse Modemuseum naar 'Foot Print'. Het startpunt van deze expo rond modeschoeisel is de persoonlijke verzameling van Geert Bruloot en Eddy Michiels, eigenaars van de gerenommeerde schoenenboetiek Coccodrillo. Hasselt trakteert op een expo rond mode in de roaring twenties.

Ook in het buitenland is het prijs, met onder andere een grote overzichtsshow van couturier Yves Saint Laurent in The Bowes Museum in Noord-Engeland. In Rome kun je dan weer gaan kijken naar het werk van Azzedine Alaïa, de Tunesische ontwerper die sinds de jaren 80 hoge toppen scheert (zie ook p. 107).

Nederland, tot slot, pakt uit met het Tijdelijk Modemuseum, georganiseerd door Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Op het programma staan expo's, lezingen en performances. En er komt ook een modeboetiek, een parfumerie en een stoffenwinkel.

Foot Print: Het spoor van schoenen in de mode, MoMu Antwerpen, vanaf 9 september, momu.be

Jazz Age: De bruisende jaren 20, Modemuseum Hasselt, vanaf 12 september, modemuseumhasselt.be

Yves Saint Laurent: Style is eternal, The Bowes Museum, Barnard Castle, nog tot 25 oktober, thebowesmuseum.org.uk

Azzedine Alaïa: Couture/Sculpture, GalleriaBorghese, Rome, nog tot 25 oktober, galleriaborghese.it

Tijdelijk Modemuseum: Het Nieuwe Instituut, Rotterdam, vanaf 13 september, tijdelijkmodemuseum.hetnieuweinstituut.nl

Gendergelijkheid

Prachtstuk uit de herfst- en wintercollectie van Acne. De sweater komt uit de mannencollectie, maar wat maakt het? Gendergelijkheid staat iedereen.

www.acnestudios.com

Fashionfeest in Antwerpen

Drie vragen aan Elise De Rijck, organisatrice Antwerp Fashion Festival.

Jullie zijn al toe aan de vierde editie. Wat zijn de nieuwigheden?

"Wat in 2012 begon met enkel late night shopping, is dit jaar een driedaags festival met een modeshow, een tentoonstelling, concerten en feestjes."

Waarom valt jullie festival niet samen met het defilé van de modeacademie?

"Ons festival is commerciëler en mikt niet alleen op fashionista's. Naast jonge ontwerpers komen ook grote labels aan bod. Bovendien is september voor ons veel beter dan juni. Nu hangen alle nieuwe collecties in de rekken."

Wat mogen we niet missen?

"Fashion Village, een oud gebouw aan de Oudaan dat we volledig ombouwen tot pop-upstore. Daar kun je creaties shoppen van ontwerpers uit binnen- en buitenland. Er is ook een tentoonstelling met mode-illustraties en een bar."

Antwerp Fashion Festival, 4, 5 en 6 september. Gratis, behalve de modeshow, yogasessie en filmvoorstelling, antwerpfashionfestival.com

Kontvriendelijke jeans

Voor ieder achterste de perfecte jeansbroek. Met die belofte maakt denimlabel Levi's zich al jaren sterk. Tot voor kort werkte het merk, dat 80 jaar geleden het eerste vrouwen- model op de markt bracht, hiervoor met het systeem 'Curve ID': voor het eerst hadden jeansbroeken, naast lengte- en breedtematen, ook verschillende pasvormen (zeg maar kontmaten) die platte, gemiddelde en ronde vormen moesten passen. Het systeem werd goed onthaald, maar was complex: de extra maten, je toch maar in het platte model duwen als je ronde versie er niet meer was... Kortom: niet altijd evident.

De nieuwe Levi's Lot 700-reeks vereenvoudigt dat nu: nieuwe stretchstoffen en pasvormen maken de vroegere kontmaten overbodig, waardoor de zes ontwikkelde modellen iedereen staan. Dat pannenlat/rockidool Joan Jett én zangeres Alicia Keys met haar glooiende vormen allebei goed passen in dezelfde lijn, mag je gerust een mirakel noemen.

Goed om weten: de getallen van de modellen vormen, zoals bij de mannencollecties, een classificatiesysteem: het eerste cijfer, de 7, staat voor de reeks, het tweede voor de taille-hoogte (1 voor een lage taille en 2 voor een hoge) en het laatste cijfer geeft de beenbreedte aan (0 is superstrak en 5 heel breed). Zo is het logisch dat een 721 een jeans is met een hoge taille (de 2) en eerder smalle pijpen (de 1). 715 is dan weer een jeans met lage taille (1) en de brede pijpen van een bootcut (5).
levi.com

Tussen man en vrouw

Transgenders in fashion oud nieuws, zegt u? Niet als de volledige crew, voor én achter de schermen, op de lijn tussen man en vrouw balanceert. Modelabel & Other Storiesnodigde vijf creatievelingen, allen transgenders, uit voor hun laatste verhaal. Het resultaat is een sterke shoot met voor de camera het Nederlandse model Valentijn de Hingh en de Amerikaanse Hari Nef. Achter de camera: make-up artist Nina Poon, stylist Love Baily en fotograaf Amos Mac. Het kleine zusje van H&M zegt dat het gaat om méér dan gewoon een trend. "Transgenderiteit is geen trend of bevlieging. En mode kan helpen om deze boodschap over te brengen", aldus model Valentijn de Hingh.

De androgyne athleisure capsulecollectie, vanaf 35 euro, stories.com

Instaglam

Fantastisch: de 28-jarige Jillian Mercado, die door een spierziekte in een rolstoel belandde, tekende een modellencontract bij IMG, dat ook topmodellen als Gigi Hadid en Karlie Kloss vertegenwoordigt. @jilly_peppa

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234