Donderdag 20/06/2019

Gespot

Not so lonely planet

Astronomen zijn een nieuwe planeet op het spoor. Die zou tien keer zwaarder zijn dan de aarde en heeft voor een baan om de zon minstens 10.000 jaar nodig. De ontdekking moet gevierd worden met een etentje in 'rozengeur en maneschijn'-sfeer. Deze Cosmic Dinner-borden van Seletti en Diesel lijken ervoor gemaakt.

Vanaf 24 euro

DNA design

Alle mensen hebben voor 99,9 procent krek hetzelfde DNA. Slechts 0,1 procent is verschillend. En juist op basis van die dot one ontwerpt de Londense textieldesigner Iona Inglesby grafische zijden sjaals en posters. Helemaal op maat van uw unieke DNA, dat u naar hen kunt opsturen middels een speciale DNA-kit.

Een poster kost 183 euro, een zijden sjaal 408 euro, dotone.io

Get lucky

Lucky Luke, Rataplan, Jolly Jumper, de Daltons: allemaal worden ze dit jaar 70. De helden uit de hoed van Morris - oftewel Maurice De Bevere, het Belgische brein achter de coole cowboy, zijn compagnons en zijn rivalen - krijgen een grootse expo die deze week opent op het stripfestival in Angoulême. Het zal aanschuiven worden voor de 150 originele tekeningen die er te zien zullen zijn. De komische strip vol western-pastiches is vertaald in 23 talen. In totaal zijn er 300 miljoen albums verkocht.

L'art de Morris, nog tot 18 september in La cité internationale de la bande dessinée et de l'image in Angoulême. Er verscheen ook een catalogus.

Indoorcamping

Het lijkt zoiets als een zwembad in zee: de overdekte camping. Toch bestaat het. U kunt er bij regenweer uw tentje opslaan of logeren in een mooi ingerichte caravan. Na Berlijn, Bonn en Alkmaar is het de beurt aan Gent. Treck wordt de allereerste Belgische indoorcamping. Pas vanaf mei kunt u er gaan tukken, maar hun koffiebar Treckhaak zwiert nu al de deuren op.

Vandaag en morgen is het openingsweekend van 16 tot 22 uur, treckhostel.com

Eén ei is geen ei

Om te vieren dat hij exact veertig jaar geleden zijn zaak opende, steekt de Luikse chocolatier Jean Galler (rechts op de foto) zich letterlijk in een nieuw kleedje. Het hele jaar gaat hij samenwerken met modeontwerper Jean-Paul Lespagnard,
ook een Liégeois. Rebel Lespagnard trapt af met een haute-couturepaasei: een driedelig metalen doosje met patchworklook.

Verkrijgbaar vanaf 1 februari, 9,50 euro

Zoek de humor

Chaos, geweld, macht en onderdrukking: een vrolijke frans kun je Cleon Peterson moeilijk noemen. Opgeleid als grafisch ontwerper, evolueerde de Amerikaan tot maatschappijkritisch kunstenaar met een vette graffitiknipoog. Zijn zwart-witcreaties vragen luidop of de westerse wereld wel zo goed en oprecht is als wijzelf graag zouden geloven.

Toch zit er volgens Peterson, een voormalig skateboarder die jarenlang worstelde met een drugsverslaving, ook veel humor in zijn werk. Benieuwd geworden? De doeken en sculpturen van Peterson kunt u gaan bekijken in de nieuwe Antwerpse galerie Plus One.

Van 5 tot 20 februari in Plus One, Sint-Hubertusstraat 58, Berchem

MODE TELEX

Nadat Balmain-ontwerper Olivier Rousteing enkele outfits voor Kanye Wests beroemde baby North ontwierp, lanceert het label in de lente een volwaardige kinderlijn voor jongens en meisjes. Balmain Kids zal zowel online als in de boetieks verkocht worden. * La Perla heeft een nieuwe hoofdontwerper. De Braziliaan Pedro Lourenço (zoon van ontwerpende ouders) is verantwoordelijk voor de mannen- en vrouwencollecties van het Italiaanse merk op het gebied van lingerie, nachtkleding, loungewear en accessoires. * Met een buikje naar het altaar? Fragile lanceert een capsulecollectie met vijf feestelijke witte jurken voor aanstaande moeders én bruidjes. * Hét it-accessoire van volgend seizoen is een hond. Cara Delevingne volgde het haute-couturedefilé van Chanel in het gezelschap van haar trouwe viervoeter Leo. En wij dachten dat Karl Lagerfeld eerder een kattenpersoon was. * Goederen aan de man te brengen? Schakel dan Rihanna in. Volgens informatiebureau The NDP Group is de zangeres de best verkoopbare beroemdheid en laat ze A-listers Beyoncé en Angelina Jolie ver achter zich. * Er komt dan toch een langspeelfilm over het leven van Alexander McQueen. De Brit was een van de grootste ontwerpers van zijn tijd, maar maakte in 2010 een einde aan zijn leven. Andrew Haigh regisseert. De opnames gaan eind dit jaar van start.

Zeg het met woorden

Het Nederlandse A Little Lovely Company brengt lieftallige lichtbakken (39 euro) op de markt waarmee u echt alles gezegd kunt hebben. Fijn voor groot en klein, voor feesten of gewoon om uw plantenhoekje pinterestperfect te maken. Het alfabet (85 letters en symbolen zijn inbegrepen) kunt u uitbreiden met extra sets (9,95 euro) vol kleurrijke letters en symbolen.

alittlelovelycompany.nl

Mooi Molteni

Een merk met veel geschiedenis moet gek zijn om het niet te tonen. Onlangs opende de Italiaanse meubelgigant Molteni (denk aan de aloude wielertruitjes van Eddy Merckx) dan ook een eigen museum in een oud fabriekspand, vlakbij Milaan. Dit naar aanleiding van hun 80ste verjaardag. De tentoonstelling, gecureerd door designer Jasper Morrison, bestaat uit twee delen en toont hun moderne klassiekers en hun grote nalatenschap op designgebied. Met werken van (post-)modernistische grootheden zoals Aldo Rossi, Gio Ponti en Afra en Tobia Scarpa, die allen hun stempel drukten op het Italiaanse designlandschap.

moltenimuseum.com

Kast van Gio Ponti voor Molteni.
Aldo Rossi tekende deze 'Parigi' stoel.

Geur zonder gender

Welgeteld 22 jaar na de lancering van Calvin Kleins cK One brengt het huis een - opnieuw gendervrije - opvolger op de markt.

Is het nieuwe parfum CK2 synchroon met de gendervrije wind die ook door het modelandschap waait? "Helemaal niet, geur heeft immers geen geslacht", was een uitspraak van Franse neus Jean-Claude Ellena die ook wel eens uit de mond van Guerlain-parfumeur Thierry Wasser komt. Hoewel parfumerieën duidelijk onderverdeeld zijn in rayons voor 'hem' en 'haar', is de genderbepaling van parfums vooral aan slimme marketeers te danken. "De keuze van een parfum heeft met persoonlijke smaak en cultuur te maken", zegt Wasser. "Als iemand ons zegt dat ceder voor jongens is en roos voor meisjes, is dat conventioneel. Maar in het oosten is roos evengoed voor jongens." Zo was de oorspronkelijke versie van Aramis, een van de best verkopende mannenparfums, een vrouwengeur. Bovendien draagt liefst 33 procent van de vrouwen een mannenparfum. 'Pour Femme' of 'Pour Homme'? Anno 2016 is uw favoriete geurwatertje gewoon 'Pour Vous'.

3 keer uniseks

1. Les Eaux, Guerlain, 175 euro
2. CK2, Calvin Klein eau de toilette 100 ml, 69,94 euro
3. By The Fireplace, Maison Martin Margiela, 115 euro,

SOS wintervel

Ook al flirt deze kwakkelwinter wel eens met temperaturen die aan de lente toebehoren, onze huid heeft tijdens de wintermaanden toch echt wel voldoende verzorging nodig. Deze producten met hoge SOS (Save Our Skin)-factor geven huid, handen en lippen een flinke boost.

Comforting Oil van L'Occitane bevat shea-olie met voedende eigenschappen. Het kalmeert en voedt zelfs zeer droge huid.

Comforting Oil van L'Occitane, 30 euro

De handcrème van Herôme Organic houdt de huid jong en soepel dankzij Zwitserse appel, amandelolie en sheaboter.

Handcrème van Herôme Organic, 14,95 euro

Gebarsten lippen maken geen kans dankzij een interessante mix van honing en kostbare oliën. De pompelmoessmaak geeft deze must-have een zomerse toets.

Lippenbalsem

Ultra-Nourrissant van Nuxe, 12,50 euro

Zorgt het vele snuiten voor geïrriteerde neusvleugels? Deze intens herstellende balsem zorgt voor onmiddellijke verlichting.

Herstellende balsem voor lippen en neusvleugels van Neutrogena, 7,95 euro

Deze rijke crème vormt een beschermend schild voor de droge en zeer gevoelige huid. Beschermt ook lippen tegen wind en koude.

SOS Resue Cream van pHformula, 58 euro

De amandelolie in deze dag- en nachtcrème verzacht de gevoelige huid en brengt haar tot rust. Het melkzuur brengt de pH-waarde van de huid weer in balans en herstelt het natuurlijk evenwicht.

Verzachtende gezichtscrème met amandel van Weleda, 13,99 euro

Natuurlijke, gezonde en glowy velletjes waren talrijk aanwezig tijdens de presentaties van de lente-zomerdefilés. Het nieuwe nude is toegankelijk en bestaat niet langer uit lagen primers, concealers en dikke foundation. Chanel speelt hier helemaal op in met de nieuwe Healthy Glow Foundation. Minimale input voor een maximaal resultaat, een aanrader.

Les Beiges Healthy

Glow Foundation van Chanel, 50 euro

H&M Conscious

H&M breidt de beautyafdeling uit met organische en duurzame producten. Het gamma bestaat uit een 30-tal, van het Ecocert-label voorziene producten voor haar, huid en lichaam. H&M pakt ook uit met enkele innovatieve producten. Zo zijn wij benieuwd naar de aluminiumvrije deodorant en innovatieve 'pre-shampoo haarolie'. Wordt in het voorjaar verwacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden