Woensdag 16/06/2021

Gespot

Niet meteen het ideale tasje om mee door de security te raken, maar voor alle andere gelegenheden is dit een blikvanger van formaat. Er zijn ook tassen met de afdruk van handboeien of een pistool - grapje van het Nederlandse designkoppel Carolien Vlieger and Hein van Dam. Ze haalden er de vaste collectie van het MOMA in New York mee, en het Design Museum in Helsinki.

www.vliegervandam.com

Spiraal

Johannes Auping vond in 1888 de spiraalbodem uit, een revolutie in beddenland. 125 jaar later produceert het familiebedrijf Auping uit Deventer nog steeds bedden en matrassen met 'Made in Holland'-kwaliteitslabel.

Het bekendste model Auronde werd veertig jaar geleden ontworpen door Frans de la Haye. Naar aanleiding van deze verjaardag komt de Auronde uit in vijf nieuwe kleuren. Maar niets gaat boven deze allereerste uitvoering in nostalgische tint '1973 groen'.

www.auping.nl

Zoolsverwant

Een klassieke Derby-herenschoen krijgt een opvallend kleuraccent, voor mannen die balanceren tussen deftige heer en speelvogel. Blikvanger is de zool, zoals steeds bij de ontwerpen van Floris van Bommel. Eindelijk een excuus om uw voeten op tafel te leggen. Derby, Floris van Bommel, 249,90 euro

Bij de neus genomen

Het Belgisch-Nederlandse designduo Studio Job werd in 2000 opgericht door Job Smeets en Nynke Tynagel, beiden afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven. Hun werk, dat opgenomen is in collecties van musea wereldwijd, resulteerde vanaf het begin in hoogst expressieve werken, meestal in unica of in gelimiteerde oplage.

In Antwerpen openden ze in 2009 Studio

Job Gallery, een tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst en design. In Milaan werden de nieuwe items voorgesteld die Studio Job ontwierp voor de 'Job Office'- collectie van het Nederlandse meubelmerk Lensvelt. Dit bureau is zo'n nieuw stuk, met goudkleurige neus als greep voor de lade.

www.studiojob.be

Op eigen houtje

Piet Hein Eek, de Nederlandse designer die naam maakte met zijn meubels van sloophout, werd door het luxechampagnemerk Ruinart aangezocht om een luxe-editie te maken voor hun kostbare product. De vreemde clash van twee werelden mondde uit in een mooi kunstproject rond... hout, natuurlijk.

In 1769 was het Maison Ruinart dat als eerste houten kisten gebruikte om de kostbare drank te vervoeren - alle concurrenten gebruikten rieten manden, met veel scherven tot gevolg. Omdat Ruinart zijn durebubbels beter kon beschermen tijdens het transport, raakten hun flessen vanuit de Champagnestreek zonder ongelukken bij klanten in Riga, Sint-Petersburg, Leopoldsburg, Krakau.

Hout dus, de link met de Nederlander Piet Hein Eek was snel gelegd. Sinds zijn afstudeerproject twintig jaar geleden aan de Design Academy in Eindhoven (een kast van sloophout, wegens geen geld voor nieuw materiaal), werkt Piet Hein Eek uitsluitend met hout dat al een leven achter de rug heeft. Om schoonheid te vinden in de imperfectie, maar ook om vragen op te roepen over de verwoestende manier waarop we met onze grondstoffen omspringen.

Piet Hein Eeks antwoord op de Ruinart-kist uit 1769 is een originele trapeziumkist die perfect aansluit bij de flessen met dikke ronde buik en lange hals. Voor elk kistje werd hetzelfde sloophout gebruikt als voor de meubels van Piet Hein Eek. Elk exemplaar is apart gesigneerd en genummerd, en met de hand gemaakt in de ateliers van Piet Hein Eek in Geldrop, dicht bij Eindhoven.

Piet Hein Eek-kist met fles Ruinart Blanc de Blancs 75cl. Adviesprijs vanaf 185 euro. Piet Hein Eek-kist met magnum Ruinart Blanc de Blancs: adviesprijs vanaf 370 euro. Beschikbaar bij een beperkte groep van betere wijnhandelaars

Bommetje

Viktor & Rolf zijn Nederlands grootste modetrots, al dankt het ontwerpersduo hun succes voor een groot deel aan hun populaire 'Flowerbomb'-parfum. Precies een jaar geleden lanceerden ze een mannenversie, ondertussen ook een bestseller. Voor de echte verslaafden is er nu een extra large granaatflacon. Spicebomb Titan, Viktor & Rolf, 150ml, 98 euro

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234