Vrijdag 23/08/2019

GESPOT

Voor de borst

Fotograaf Jurgen Rogiers kennen we van zijn glamoureuze en grappige portretten en van zijn reclamewerk. Toen hij anderhalf jaar geleden zijn schoonmoeder verloor aan borstkanker, jeukten zijn handen om een rauwere reeks te maken. Die portretten zijn nu te zien op zijn expo Femmes fatales in Brussel. Rogiers' vrouw, juweelontwerpster Isabel Lenfant die haar moeder verloor, maakte als variatie op het bekende roze borstkankerlintje een tijdelijke tattoo in de vorm van een pleister. De opbrengst hiervan gaat integraal naar BIG Against Breast Cancer.

De foto-expo loopt van 19 tot 23 oktober in Square Brussels, Kunstberg, Brussel. De tattoo koop je voor vijf euro in Brussel bij onder meer Martin Margiela, Collectors Gallery, La Feuille en Pepete & Ronron.

Kinderspel

Petit Bateau, het Franse kindermerk, begint een eigen radiostation volledig gericht op kinderen. Radio Bateau bestaat uit onlineafspeellijsten, elk bedoeld voor een specifiek moment van de dag. En wees gerust, K3 zit er niet bij. Wel Björk, Daft Punk, Tame Impala en wat Frans schoon genre Vanessa Paradis en France Galle.

Je vindt 'Les Playlists' op petit-bateau.fr

Funky faience

Je denkt dat tegels per definitie ouderwets zijn? Think again. Vraag maar aan het Britse merk Bert & May. Voor hun laatste collectie, Split Shift, deden ze een beroep op designlabel Darkroom. Helemaal volgens hun bekende grafische stijl leverden zij tegels af met halve cirkels, driehoeken en vierkanten. Je kiest dus zelf of je er volledig geometrische vormen mee maakt, of liever een chaotisch mishmash-patroontje. Het enige ouderwetse is het productieproces: de tegels worden nog traditioneel met de hand gemaakt en gekleurd met natuurlijke pigmenten.

Bertandmay.com, geschikt voor vloer en wand, prijs: 7,30 euro per tegel, 182 euro per m2

In de naam van de schoen

Nadat ze jarenlang in stilte van een eigen winkel droomden, waagden Bernice en Dymphne Poppe onlangs de sprong. De zussen openden in Gent Au Nom Du Pied, een conceptstore met Parijse flair waar je niet alleen schoenen shopt, maar ook originele juwelen van Belgische ondernemers en interieurspullen. Naast winkelen kun je er ook de voeten onder tafel schuiven voor een drankje of lunch.

Waarom een eigen winkel?

"Mijn zus en ik zijn altijd gefascineerd geweest door mode. Een interesse die we van onze moeder meekregen. Verder zijn we dol op Parijs. Met onze winkel willen we de vibe van de Franse hoofdstad naar het centrum van Gent brengen."

Welke merken verkopen jullie?

"Wij gaan steeds op zoek naar schoenen die je niet zomaar in elke schoenenwinkel vindt. Zo hebben we onder meer United Nude, het Amsterdamse label met architecturale schoenen van Rem D Koolhaas, Elegnano, water-en vuilafstotende schoenen van Katrien Herdewyn en het Franse What For. Mannen kunnen bij ons terecht voor de schoenen van Royal Republiq."

Waar komt de naam van de winkel vandaan?

"Die spookte al een jaar of zes door mijn hoofd. Het past bij ons concept, het pand, het interieur en de sfeer die we willen uitstralen. Het klopt gewoon."

Wat is de grootste schoenentrend van het moment?

"We hebben heel wat schoenen met dikke hakken in de winkel. Sneakers blijven populair maar toch heb ik de indruk dat vrouwen weer hakken willen dragen. Heel wat van onze modellen zitten tussen een casual sneaker en supergeklede hak in."

Aan welke voorwaarden moet een goede schoen voldoen?

"De leest moet perfect zijn. Als die goed is, zit ook een hoge hak als gegoten. Ook prijs-kwaliteit is heel belangrijk."

Wat is jouw favoriete schoen uit de winkel?

"Bordeauxrode laarsjes met een glitterhak van Mellow Yellow. Als ik die zie, krijg ik meteen zin om naar een feestje te gaan."

Groen, groener, Gent

Dat Gent een rood bastion is, weten we al lang. Maar de Arteveldestad slaat ook behoorlijk groen uit. Zo opende onlangs de nieuwe boetiek Visitrice (spreek uit op zijn Frans), waar de mode eco, fair en vegan is. Eigenares Sandy Sterck verkoopt er onder meer schoenen van ananasleer. "Als overtuigde veganist wil ik tonen dat je lief kunt zijn voor mens en dier, zonder in te boeten op kwaliteit. Van geitenwollensokken blijf ik ver weg. Shoppen bij Visitrice is een luxebeleving", aldus Sterck, die haar eigen stijl beschrijft als minimalistisch. "Wat in de winkel hangt, draag ik zelf ook. Een ecokeurmerk is niet genoeg.

De kleren moeten ook hedendaags en stylish zijn."

Visitrice, Kortrijksepoortstraat 7 in Gent, visitrice.be

Natan doet couturejurk cadeau

De meeste Belgische modehuizen specialiseren zich in confectiekleding. Natan, het label van Edouard Vermeulen, maakt echter nog veel maatwerk, waarbij silhouetten met de fijnste stoffen en de meeste zorg in elkaar gezet worden in het Brusselse atelier. Het label geniet dan misschien geen hippe internationale bekendheid zoals Raf Simons en Dries Van Noten die kennen, maar is met 30 jaar ervaring én enthousiaste uithangborden (Koningin Mathilde is al jaren fan!) wél een Belgisch succesverhaal.

Toch werd in de permanente collectie van het Antwerpse ModeMuseum nog geen stuk van Vermeulens hand opgenomen. Tot nu. De laatste maanden werkten Vermeulen en zijn team hard aan een indrukwekkende kanten couturejurk, die deze week aan het Antwerpse ModeMuseum geschonken wordt.

Vanaf morgen tot 4 december kunt u de jurk gratis bekijken. Ook geïnteresseerd in het creatieve proces? De bijhorende documentaire The Dress, die tegelijk vertoond wordt, geeft een goed beeld van hoe het er behind the scenes aan toegaat: van het denkproces tot het meticuleuze handwerk van de naaisters en het onthullen van het eindresultaat.

momu.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden