Vrijdag 23/10/2020

Gespot

Groene regen

Elektrische fietsen trekken al veel twijfelaars over de streep om voor een langere tocht hun vierwieler te laten staan. Maar een fikse bui doet velen nog hun auto in vluchten.
Rotterdam experimenteert daarom nu met regensensors in stoplichten. Druppelt het, dan springt het licht voor fietsers sneller op groen dan normaal. Het werkt zelfs bij sneeuw. Wie belt minister van Mobiliteit Ben Weyts?

Bierberg

Japanser dan dit wordt bier niet. In de slipstream van de Belgische bierhype in Japan ontwierp Keita Suzuki dit glas geïnspireerd op Mount Fuji. De hoogste berg in Japan is een van 's werelds bekendste en meest beklommen exemplaren. De schuimkraag in het taps toelopend glas stelt de eeuwige sneeuw voor. Elk glas is verpakt in een houten doosje, net zoals een traditioneel Japans theekopje.

85 euro

Een kapsalon en een cola, alsjeblieft

Geloof het of niet, maar in een Nederlandse snackbar is dit een normale bestelling.

Wat u dan krijgt? Een aluminium schaaltje met friet, shoarmavlees, sla, gesmolten kaas en massa's looksaus of sambal. Krak tien jaar geleden zag deze caloriebom - zo'n 1.800 kcal - het levenslicht in Rotterdam. De kapper uit de straat was het beu om voor zijn personeel aparte bakjes friet en broodjes shoarma te dragen, dus vroeg hij om alles samen te smijten. Ziedaar de oorsprong van de gekke naam. Sindsdien verspreidden kapsalons zich als een olievlek over Rotterdam, Nederland en de rest van de wereld. In Berlijn noemen ze het 'Frisörsalon' en zelfs op een New Yorks foodfestival werd de snack gespot. Er zijn ook al veganistische en vegetarische versies. Maar wie de enige echte kapsalon wil proeven, moet naar El Aviva in Rotterdam, nog altijd een bedevaartsoord voor de echte fans.

Kinderlabel

'Wees een goed beest, luister naar je instinct', raadt Laia Aguilar alle kinderen en hun ouders aan.
De Spaanse ontwerpster richtte het nieuwe kinderlabel The Animal Observatory op dat deze week werd gelanceerd bij KID in Antwerpen.

Zeg het met een T-shirt

Na gastcollecties bij Essentiel en JBC brengt model Cesar Casier nu zijn eigen lijn uit: T-shirts met zijn lievelingsquotes.

What's new?

Cesar Casier: "Sweaters en T-shirts met teksten duiken inderdaad overal op. Maar ik pakte het heel anders aan door de quotes op onverwachte plaatsen te zetten, zoals rond de hals, op de mouwen of aan de zijkant. Verder is de snit oversized en unisex, zoals ik zelf graag draag. Ik koos voor zacht biokatoen en liet ze bedrukken in Gent met solventvrije inkt. Van elk T-shirt geef ik een euro aan een stichting die dolfijnen en walvissen beschermt. Niet toevallig mijn lievelingsdieren."

What's next?

"Elke 3 à 4 maanden wil ik een nieuwe reeks maken met nieuwe quotes, zoals Amerikaanse spreekwoorden of mijn lievelingsrecepten. Op termijn wil ik ook broeken, vesten en andere items lanceren. Knalkleuren moet je niet van me verwachten. Ik hou het voorlopig bij zwart, wit en rood."

What else?

"Na acht jaar New York heb ik er mijn appartement opgezegd. Ik woon weer in Gent, maar vertrek voor twee maanden naar Zuid-Afrika. Naast modellenjobs ga ik er schrijven aan mijn nieuwe kookboek dat verschijnt in oktober. Verder wil ik graag presenteren op tv, liefst iets rond mijn twee passies: eten en mode. Mijn droom: een programma waarin ik modellen uitnodig om samen met mij te koken."

Een T-shirt kost 54,99 euro, een longsleeve 59,99. Te koop via cesarcasier.com en bij Oona in Gent (Vlaanderenstraat 94).

Meer Belgische nieuwkomers

Bagger is een nieuw Antwerps streetwearmerk uit de koker van Sven Mes, die ook een zeefdrukatelier en vinylcafé openhoudt. Mes inspireert zich op de jaren 90 gabber-rage.

Akaso is een sterk staaltje co-creatie: de prints komen van bodypaint-artiesten van de Afrikaanse Kara-stam, het ontwerp van Sandrina Fasoli en Michael Marson (vroeger samen Sandrina Fasoli) en het idee van ondernemer Philippe Vertriest.

MODETELEX

Rinus Van de Velde poseert voor de nieuwe modecampagne van Dior Homme. Ontwerper Kris Van Assche strikte naast de Belgische kunstenaar ook Oliver Sim (zanger en bassist bij The xx) en de Franse acteur Alain-Fabien Delon. * Louis Vuitton doet dan weer een beroep op de diensten van Bond-girl Léa Seydoux. De Française is veelzijdig, onafhankelijk en modern; volgens het modehuis de perfecte weerspiegeling van 'de Vuitton-vrouw'. * Balmain laat oudgedienden Claudia Schiffer, Cindy Crawford en Naomi Campbell opdraven in hun nieuwe zomercampagne. * Marc Jacobs gooit het met nieuwe muze Lana Wachowski over een heel andere boeg. De transgender The Matrix-regisseur verscheen al in 2012 op Jacobs' radar met haar dankwoord na het winnen van de Human Rights Campaign Visibility Award. * Topmodel Kendall Jenner gaat samen met haar collega op rust Cara Delevingne een kledinglijn lanceren. CaKe (combinatie van beide voornamen) zal in eerste instantie op de Amerikaanse en Britse markt verkocht worden. * De samenwerking tussen Uniqlo en Frans mode-icoon Inès de La Fressange ligt volgende week in de winkel. De Japanse retailer opent dit jaar een filiaal in Wijnegem Shopping Center. * Vanaf eind januari zullen de schoenen van Manolo Blahnik (wereldberoemd dankzij Sex & the City) ook in ons land verkrijgbaar zijn. De schoenen kunt u vinden in de Antwerpse luxeboetiek SN3 (sn3.be).

Wandelende promotiediensten

Het nieuwe jaar begint goed voor de Brusselse openbare diensten. Zij krijgen nieuwe uniformen ontworpen door het creatieve team van MAD, de organisatie die mode en design promoot in de hoofdstad. In totaal worden acht diensten - parkeerwachters, groendienst, straatvegers... - in het nieuw gestoken, elk te herkennen aan hun eigen (fluo)kleur.

MUESLI UIT DE OUDE DOOS

Aan het begin van de 20ste eeuw voegde de Zwitserse voedingsdeskundige Maximilian Oskar Bircher-Benner muesli toe aan het menu van zijn patiënten. Toen nog een eigenaardig goedje, nu een wijdverspreid en populair ontbijt. Zijn versie was echter niet crunchy of bestrooid op yoghurt. Het gerecht bestond uit geweekte haver die vervolgens werd gemengd met versneden appel, honing en melk. Dankzij de healthfoodhype wint de Bircher-muesli tegenwoordig sterk aan populariteit. Al helemaal hip in Berlijn (proef hem bij Schneeweiss in de Simplonstrasse 16) en sinds kort ook in België te vinden bij de Exki-foodketen.

exki.com

Blauwe maandag proof

De kans is groot dat u, amper een paar weken na het maken van een waslijst aan goede voornemens, de jongste dagen niet gesport hebt, geen zelfbereide, gezonde maaltijd op tafel toverde en vaker dan goed is naar de wijnfles greep.

Laat dat echter geen reden zijn om op maandag 18 januari - jawel, Blue Monday - toe te geven aan het schuldgevoel dat traditiegetrouw met de meest depressieve dag van het jaar gepaard gaat. Wees niet 'blue', maar draag het. Op uw nagels of als een streepje moedgevende oorlogsverf net boven de wimperrand. En als dat niet helpt, kunt u natuurlijk ook nog steeds Effeil 65's grootste, maar vooral ook enige, hit op het hoogte volume door de speakers galmen. I'm blue, da ba dee.

Beyond Blue mascara, Benefit, 26 euro

Oogpotlood, Rimmel, 6,99 euro

Studio Nail Lacquer (6Inch Stilettos), M.A.C, 10 euro

Illusion D'ombre (122. Ocean Light), Chanel, 32 euro

Begin de zondag geurig

Misschien ruikt uw luie zondagochtend naar spek met ei en verse koffie, die van Maison Margiela draagt een parfum van zachte huid en bedlinnen. Het modehuis breidt de Replica-parfumlijn uit met drie elegante geurkaarsen die zowel de geur als de look van uw interieur ten goede komen.

Replica Scented Candle van Maison Margiela, 65 euro

Na contouring komt licht

Eindelijk die contouringtechniek onder knie? Dan bent u er aan voor de moeite. 2016 is het jaar waarin we het licht zien, dankzij strobing.

Gedaan met donkere strepen op het voorhoofd, naast de neus en onder de jukbeenderen. Hevig gecontourde gezichten hebben hun beste tijd gehad en de wereld is klaar voor een lichtere tegenbeweging. Het Amerikaanse modelabel Hood by Air gaf contouring de finale doodsteek door de modellen van hun lente-zomerdefilé met strepen op het gezicht de catwalk op te sturen.

Heel anders ging het er aan toe op de catwalks van Opening Ceremony, Alberta Ferretti, Thakoon, Christopher Kane en J.W. Anderson. Daar blaakten de modellen van gezondheid dankzij glanzende, bijna lichtgevende huidjes. Het geheim? Strobing. De make-uptechniek waarbij strategische plekjes op het gezicht met een glanzende highlighter opgelicht worden. In tegenstelling tot bij contouring is het niet de bedoeling om diepte maar om een gezonde glow te creëren, die als een waas over uw gezicht hangt.

Modemagazine Glamour omschrijft het fenomeen weinig flatterend als 'gymskin', een lifestylewebsite houdt het bij 'contouren voor luie meisjes'. Noem het hoe u wilt, deze look kan ook bij make-upartiest Paul Van Rompaey op bijval rekenen. "Stroben houdt minder risico in dan contouren. Een beetje teveel glans is immers sneller weggewerkt dan een scheve bruine lijn langs de neusbrug." Al zijn er toch enkele gevaren: "Breng zeker geen glans aan in de holte van de wang, naast de neus en onder de ogen. Anders imiteert u een vette huid."

Hoe het dan wel moet? "Breng een dun laagje glanzende highlighter, vloeibaar of in poedervorm, aan op de jukbeenderen, tussen de wenkbrauwen, subtiel op de neusbrug, op de cupidoboog en kin aan. Als u te veel glanst, kunt u die zones nog altijd blurren met een poeder. Yves Saint Laurent brengt in februari een highlightpen met extra glans uit, perfect om snel en eenvoudig aan strobing te doen."

Touche Eclat Strobing Light Limited Edition, Yves Saint Laurent, 42 euro

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234