Maandag 11/11/2019

Gespot

Roeptruien

Moegebabbeld? Laat uw kleren het werk doen. Ga bijvoorbeeld voor een statement-sweater met grote tekstopdruk. Het label Cuisse de Grenouille (kikkerbilletjes in het Nederlands) reisde deze zomer van wereldstad naar wereldstad om er collecties met aangepaste pulls te lanceren. Er werd ook halt gehouden bij SMETS Premium Store in Brussel, waar sindsdien een nonchalante 'Surf in Brussels'-sweater te vinden is. 
1. Surf in Brussels Cuisse de Grenouille 125 euro exclusief bij SMETS Premium Store
2. Giddy Up House of Holland 195 euro
3. Fire Kenzo 475 euro

Solliciteren met een selfie

Hoewel de meeste modellen nog steeds op traditionele wijze aan de bak komen, gaan merken die willen opvallen op het internet op zoek naar nieuwe, échte gezichten. Jammer voor die traditionele model-scout, maar de vispoel van de social media is immers meer dan groot genoeg.
Toen Nicola Formichetti werd aangesteld als creatief directeur van denimlabel Diesel, zocht hij de modellen voor zijn eerste campagne via het blogplatform Tumblr.
Instagram lijkt echter het makkelijkste zoekplatform: ontwerper Marc Jacobs viste voor zijn najaarscampagne maar liefst negen modellen op, nadat hij opriep om foto's met #CastMeMarc te taggen. De Britse Lauren Punter werd dan weer door onlineshop Asos ontdekt: zij kreeg onmiddellijk een contract als plus size model. Ook het Britse topmodel
Cara Delevingne vond met de hashtags #CaraWantsYou en #CaraDforDKNY alle modellen
voor haar nieuwe samenwerking met het kledinglabel DKNY.
Reageer dus niet meer verbolgen wanneer er weer een rist aan selfies door uw newsfeed schuift. Noem het geen egocentrisme maar eerder... een flinke portie ambitie.

Witte wind

Magische ingrediënten om een handtassen label een hippe wind in de zeilen te geven? Het Hong Kongse Rabeanco geeft alvast het goede voorbeeld. Laat de campagnebeelden schieten door een topfotograaf - in dit geval Sharif Hamza - kies een steengoeie stylist - hier in de persoon van Tom Van Dorpe die van Gent naar New York trok - en laat ze aan de slag gaan met een model dat liefst niet te 'doorsnee' is, zoals de 28-jarige Soo Joo Park.
De Zuid-Koreaanse die op 10-jarige leeftijd met haar gezin van Seoel naar Californië verkaste, was tot enkele jaren geleden architect en grafisch vormgever, tot ze tijdens een winkeltrip een modelscout tegen het lijf liep die de kaarten in haar leven grondig dooreen schudde. Vanaf dan ging het snel: na een samenwerking werd Carine Roitfeld - ex-hoofd redactrice van Vogue France - verzot op Park en stelde haar voor aan Karl Lagerfeld en Tom Ford. Van het een kwam het ander en ondertussen is het atypische, peroxideblonde model een van de toppers
in het wereldje, met werk bij Chanel, DKNY, Moschino en nu dus ook bij Rabeanco.
Op de set was het voor Soo Joo alvast volop feest. Er mag al eens gelachen worden, hè.

www.rabeanco.com

Prachtnacht

Menig kostuumdramakijker herinnert zich het moment waarop Mr Darcy in zijn wet shirt Lady Vere weer tegen het lijf loopt, in de tv-verfilming van Pride & Prejudice. Interessant voor fans van het eerste uur: op 6 september is Mr Darcy/Colin Firth's originele wet-shirt-outfit te bekijken tijdens de Museumnacht in Den Haag. Voor wie het nooit warm gekregen heeft van natte kleren zijn er de hele nacht ook andere interessante tentoonstellingen: wel veertig cultuurinstellingen doen mee.
Museumnacht Den Haag, 6 september, www.museumnachtdenhaag.nl

Oh deer!

Dit vleugje vestimentaire wildlife kunnen we
wel smaken.
Tuniek, JuliaJune, 449 euro

3X MODE FOTOGRAFIE

Mooie expo's over vroeger, nu en straks

De jonkies

Nog tot volgend weekend in het Amsterdamse fotografiemuseum FOAM: een tentoonstelling waarin een nieuwe experimentele lichting modefotografen wordt voorgesteld.
Don't Stop Now: Fashion Photography Next, tot 7/9, Keizersgracht 609, www.foam.org

Het grote voorbeeld

In 1931 begon Horst P. Horst aan zijn carrière als fotograaf. In zestig jaar tijd groeide de Vogue-fotograaf uit tot een van de grootsten. Het Londense Victoria and Albert Museum wijdt vanaf volgend weekend een retrospectieve aan zijn werk.
Horst, Photographer of Style, van 6/9 tot 4/1, Londen, www.vam.ac.uk

De naam van nu

Het zwartwitportret van wijlen Steve Jobs? Het iconische, gele beeld van Uma Thurman in
Kill Bill? Allebei van de hand van Albert Watson, die Vogue, Harpers Bazaar en GQ onder zijn opdrachtgevers mag rekenen. De Brusselse Young Gallery stelt enkele van zijn werken met toppers als Kate Moss and Naomi Campbell tentoon.
Silver Linings, van 19/9 tot 31/10, www.younggalleryphoto.com

Mode op het podium

Mode als musical? Het kan zeker en vast en het is een interessante reden om nog eens naar Utrecht te trekken. Voor Mode, de musical ging het Centraal Museum een gastcuratorschap met Piet Paris aan. Die Nederlander is vooral bekend van de elegante mode-illustraties die hij met behulp van knip-, plak- en stencilwerk voor onder andere Victor & Rolf en Vogue maakte. Maar ditmaal gooit hij het dus over een andere boeg. Tijdens de 'voorstelling', waarbij je als bezoeker eerst door de backstage, dan over een rode loper en uiteindelijk over het podium wandelt, passeer je langs meer dan vijftig modesilhouetten. Hoofdpersonages zijn de zussen Chantal en Simone, die qua stijl niet meer van elkaar kunnen verschillen. Zij nemen het publiek mee in de wereld van hun karakters en voorkeuren. Tegelijk nodigen ze de toeschouwers uit om zelf een positie in te nemen. Boeiend, en allesbehalve oppervlakkig!
Mode, de musical, nog tot 30 november in het Centraal Museum, Utrecht, www.centraalmuseum.nl

Poffertjes

Na de nineties ging het hen even wat minder voor de wind maar nu jaar is 's winters allerwarmste en meest fluffige vriend - de donsjas met zijn dikke banden, natuurlijk! - weer helemaal terug. Bestand tegen weer, wind en tonnen sneeuw en daarnaast ook ideaal om knuffels mee uit de delen waarna je donsje zich weer komiek "opblaast".
Gezien bij Kenzo, Junja Watanabe en Liu Jo

Zwartkijker

Lykke Li - de Zweedse zangeres die hier pas echt bekend werd nadat The Magician en Triggerfinger haar 'I Follow Rivers' coverden - gaat vanaf september in zee met kledingketen & Other Stories. Haar doel? Een collectie ontwerpen die mix-and-matchende basics bevat waarmee je overal aan de slag kunt, dat naar analogie met haar eigen ervaringen. "Ik ben een nomade", zegt ze. "Reizen moet ik dus light doen." Verwacht dus een capsuleherfstcollectie met kleding, schoenen en accessoires waarin zwart, wit en enkele gouden accenten de hoofdrol spelen. Eindeloos combineerbaar en tot op heden nog nooit uit de mode geweest.
www.stories.com

Knuffel-bare Karl

De echte Karl Lagerfeld is pakken minder aaibaar dan Karlito, het tassen accessoire in bont dat de Fendi-ontwerper naar zijn evenbeeld schiep. De donkere zonnebril, het witte kraagje en de zwarte das mochten uiteraard ook niet ontbreken.
Karlito van Fendi, 1.200 euro

Een webshop als geen ander

Layna Isle Vancauteren en Kim Peers zijn beide model en stilist. Ze openden onlangs de webshop KIMANDLAYNA waar ze tweedehands designerkledij en vintage verkopen. Layna vertelt.

Voor je met KIMANDLAYNA aan de slag ging, had je al een eigen webshop. Vanwaar de overstap?
Layna Isle Vancauteren (rechts op de foto): "Ik heb keiveel spullen, dus toen ik van mijn appartement naar mijn lief (Gabriel Ríos; red.) verhuisde, kon niet alles mee en besloot ik een hoop dingen aan weggeefprijzen op Facebook te zwieren. Toen dat lukte, dacht ik: ik heb veel vriendinnen in de mode en die hebben wellicht ook heel wat stuks die ze kwijt willen. En zo kwam ik Kim tegen die voorstelde om mee te doen."

Wie van jullie doet er wat?
"Ik hou mij bezig met de dagelijkse gang van zaken zoals de mails en de verzendingen; Kim is meer bezig met het creatie ve luik en werkt mee aan de fotoshoots, projecten die we voor magazines doen en zo. Alles over het imago van onze zaak bespreken we samen."

Een greep uit het aanbod?
"Af en toe zit er een stuk van Kim of van mij in, maar we werken vooral via consignatie. Dat houdt in dat we onze stuks toegestuurd krijgen van mensen die contact met ons opnamen via de website of bevriende modellen. Zij krijgen bij verkoop 60% van het bedrag. Hier en daar zit wat vintage, maar we willen ons ook toespitsen op Belgische merken, daarom vind je ook veel Dries Van Noten, Maison Martin Margiela en Ann Demeulemeester."

Wat mag er wel en niet in het aanbod?
"Ons verhaal gaat echt over 'Kim and Layna'. Het moeten stuks zijn die wij zelf zouden aandoen. Kim en ik hebben verschillende stijlen - zij is wat stoerder, ik hou van vintage - maar we houden allebei van kleur en dingen mixen die niet bij elkaar horen. En alles wat binnenkomt, is natuurlijk liefst in perfecte staat."

Dries Van Noten-broeken aan 70, 80 euro, da's wel heel schappelijk.
"Dat is bewust. Stel, je bent een fan van Maison Martin Margiela maar je kunt het niet betalen? Dan komen wij op de proppen! We willen die tussenfase zijn voor wie het graag wil dragen, maar geen honderden euro's aan een kledingstuk kan of wil uitgeven."
En, hoe loopt het ondertussen?
"Goed. In het weekend hebben we soms zulke pieken dat ik denk: 'Shit! Daar ben ik nog niet klaar voor. Ik moet nieuwe dingen online zetten!' (lacht) Nee, ik ben supercontent en dankbaar dat mensen ons vertrouwen. We willen méér zijn dan een winkel en ook een platform bieden voor jonge creatievelingen. Bijvoorbeeld voor mensen die vintage herwerken."

Tot slot. Op de website staat in kleine lettertjes: 'Logo door Gabriel Rios'.
Hoe zit dat?
(lacht) "Awel, Gabi, die is zo creatief dat ik het bijna frustrerend vind. Hij luisterde, tekende een logo uit de losse pols en bam! Dat zat meteen goed."

Fabstagram het beste van Instagram

Wie? Belgisch model Hanne Gaby Odiele
Waarom? Om wat backstage fun mee te pikken: Hanne biedt een vrolijke blik op het reilen en zeilen in de modewereld.
@hannegabysees
1."On the way to forbidden city" 2."I still think it strange when there are 2 toilets in 1 stall" 3." "
4."My inner Micky mouse trowing bck at u on Thursday #tbt"

Frankly en vrij

Annelies Braeckman startte in 2008 haar eigen label Frankly. Ze verkoopt haar kleren bij boetieks in heel België, maar droomde van een eigen winkel. Vorige winter had ze een pop-upshop in Antwerpen, deze week opende ze haar flagshipstore.
Aalmoezenierstraat 4, Antwerpen, frankly.be

Fruitige verslaving

Voor de nieuwe geur werkte Dior samen met schrijver-regisseur Harmony Korine, bekend om zijn controversiële jeugdcultuur- en trashfilms zoals Kids en Spring Breakers. Dat lijkt misschien een verrassende keuze, totdat je hoort dat het om de geur 'Dior Addict' gaat, want in de films van Korine draait het niet zelden om verslavingen. In de kleurrijke clip laveert Russisch model Sasha Luss op de beats van rapgroep Die Antwoord door een Alice in Wonderland-achtige bloemenwereld. Net als de clip straalt het parfum fruitige jeugd uit dankzij toetsen van mandarijn, jasmijn en neroli, en een houtachtig hart van sandelhout.

Dior Addict eau de toilette, vanaf 75,10 euro
Sasha Luss in het Dior-sprookjesbos.

Chapeau Charlotte!

Exact een jaar geleden stond een van Charlotte Pringels' ontwerpen nog in ons modenummer ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de Antwerpse Modeacademie. Ondertussen heeft de 24-jarige Pringels, die in 2012 afstudeerde, in België al vijf verkooppunten waar haar nieuwe herfst- en wintercollectie in de rekken ligt, én staat ze alweer in dit magazine. Waarvoor een welgemeend chapeau!
www.charlottepringels.com

It takes two to tango

Brillenconcern Luxottica - met onder andere Ray-Ban en Prada - werkt samen met Scott Schuman, man achter modeblog The Sartorialist. Hij brengt op www.facesbythesartorialist.com brillentrends in beeld.

Voor een derde capsulecollectie slaat onlinewinkel Zalando de handen in elkaar met Duitser Tim Labenda, die een volumineuze wintercollectie voor vrouwen uitzette. Verkrijgbaar vanaf
1 september.

Ook de eerste samenwerking tussen de Britse artiest Simon Holloway en schoenenfabrikant Hogan leverde een opvallende collectie op.


MAKE-UPDATE

Dé looks voor herfst/winter 2014

Gun uw make-uptasje een update, en wandel met een opvallende oogopslag het najaar binnen.

à la Matisse

Gezien bij: Christian Wijnants, Marcques Almeida, Christian Dior
De look: Naarmate het najaar vordert en het kleurenpalet in de natuur verbleekt, explodeert op de catwalks een elektrisch schouwspel. Opvallend: de gele en blauwe wenkbrauwen bij Christian Wijnants. Een look die naast de catwalks minder draagbaar is, maar die volgens make-up artist Terry Barber wel steek houdt: "De felle primaire kleuren doen denken aan kunstenaar Matisse. Om details beter tot hun recht te laten komen, doe je er goed aan ze hun originele kleur te ontnemen." Ietwat draagbaardere varianten op deze kleurrijke trend kwamen terug bij Marques Almeida, waar grote vlakken in onder andere groen en blauw over het gehele ooglid werden aangebracht. Bij Christian Dior kregen de modellen dan weer een stevige azuurblauwe cateye aangemeten.

1. Oogpotlood, Exaggerate Eye Definer, Rimmel, 6,99 euro
2. Oogpotlood, Contour Clubbing Waterproof, Bourjois, 8,49 euro
3. Eyelinercrème, Chromaline, MAC, 20 euro

Mooi gekneusd

Gezien bij: Diane von Furstenberg, Emilio Pucci,
Jonathan Saunders, Burberry Prorsum, Philosophy

De look: Een op het eerste gezicht minder evidente trend zijn de 'off colours'. Hier geen felle, vrolijke kleuren, maar eerder uitgediepte kleuren uit het brede palet van het menselijk lichaam. "Met taupe, mauve en bruintinten worden de donkerdere delen van het ooglid
uitgespeeld", vertelt make-up artist James Maloy. "In plaats van make-up te gaan gebruiken om de huid te corrigeren, gaan we er de huideigen tinten verder mee uitspelen." Net zoals een paars-palet werkt ook okergeel en roze heel goed. Nog een laatste tip van
Maloy: "Gebruik zachte borstels en vooral je vingers om oogschaduw op een natuurlijke manier op en onder het oog aan te brengen. Bijna als een kleine, mooie kneuzing."

1. Oogschaduw, Ombre Esentielle, Chanel, 28 euro
2. Oogschaduwpalet, Couture Palette N°8, Yves Saint Laurent, 58 euro
3. Oogschaduw en wenkbrauwcrème in een, Eye and Brow Maestro, Giorgio Armani, 35 euro

Grungy rood

Gezien bij: Zac Posen, Max Mara, Marques Almeida, A.F. Vandevorst

De look: Rode lipstick blijft het goed doen op de catwalk. Meestal in een matte versie en met een blauwe ondertoon, wat het gezicht extra karakter geeft. De rode lippen zijn niet altijd perfect afgelijnd en lijken soms eerder ruw, grungy afgewerkt. Zelf aan de slag gaan? Gebruik een zachte oogschaduwborstel om de lipsticklijnen subtiel te vervagen.

1. Lancôme Absolu, Rose Grand Amour, 32,50 euro
2. Dior Rouge, Rouge Massai, 33,05 euro
3. Rouge Eclat, Red Fuchsia, Clarins, 24,50 euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234