Maandag 23/09/2019

GESPOT Tasty lifestylenieuws

COLLAB

Ready-to-rock

Kim Gordon van noiserockband Sonic Youth is een van de coolste vrouwen aan het rockfirmament. De Amerikaanse, die vroeger werkte als kunstcritica, rijmt rock-'n-roll echt met stijlvol. Zonder aarzelen kruipt ze in pumps, kokerrok en transparante rushesblouse het podium op, elektrische gitaar in de hand. Naast kunst, muziek en films maakt ze ook al jaren mode. Zo had ze in de jaren 90 een eigen merk voor stoere tienermeisjes en maakte ze later nog collecties, onder meer voor Surface to Air. Hoewel Gordon al 65 is, komt ze dit najaar met alweer een modecollectie, dit keer voor & Other Stories. Op de sweaters, T-shirts en sjaals prijken handgeschilderde prints. Model van dienst is haar 23-jarige dochter Coco.

Nu te koop in de Antwerpse winkel van & Other Stories, prijzen tussen 25 en 69 euro

WINKELEN

Shops, shops, shops

NIEUWE ADRESSEN GESPOT IN BRUSSEL, ANTWERPEN EN GENT

De H&M-groep blijft maar merken lanceren. Na COS en & Other Stories komt er nu Arket(1). De Zweden beloven basic stuks voor vrouwen, mannen en kinderen, iets duurder en kwalitatiever dan H&M. Daarnaast verkopen ze interieurspullen en in sommige vestigingen is er een café. Vorige week opende de eerste winkel in Londen. Dit najaar krijgen wij er eentje in Brussel, Guldenvlieslaan 15, artek.com.

In de Aalmoezenierstraat in Antwerpen vond je jarenlang de flagshipstore van Frankly (2). Vorige maand verhuisde ontwerpster Annelies Braekman haar winkel naar de Kloosterstraat, en ze toverde hem om tot multibrandwinkel met vrouwen-, mannen- en unisexkleren en accessoires. Braekman mikt op slow fashion, seizoenloos en ecologisch verantwoord. Kloosterstraat 87.

Mooiloop (3), het merk van moeder Elise Thomas en dochter Alison Van Autreve, opent deze maand een eerste flagshipstore in thuisstad Gent. Het merk staat vooral bekend voor de opvallende prints, vaak Afrikaans geïnspireerd en met felle kleuren. Lange Kruisstraat 7.

BOEK

Vaste waarde wordt 50 jaar

Het merk voelt Amerikaans aan, alsof de stukken gemaakt zijn met Ivy League-studenten in het achterhoofd, maar eigenlijk is Marc O'Polo oer-Duits, met hoofdkwartier op een uurtje van München. Het was er deze zomer feest, want het merk viert zijn vijftigste verjaardag. En daarbij is een beetje nostalgie niet misplaatst: in de winkels zul je sweaters en tassen met een aardbeitje op vinden - een herinnering aan hun eerste zomercollectie - én een trui met het oude, grote logo uit de eighties. Na boegbeelden als Josh Hartnett, Jeff Bridges (foto), Uma Thurman en Mads Mikkelson zijn het Robbie Williams en zijn vrouw Ayda die voor de campagne gefotografeerd werden door Peter Lindbergh. De fotograaf die Cindy Crawford en Naomi Campbell tot wereldsterren bombardeerde, fotografeert immers al jaren de Marc O'Polo-shoots.

Ter gelegenheid van deze vijftigste verjaardag werd ook een verzamelboek uitgebracht dat als vintage inspiratiebord kan dienen: de prachtige beelden vatten mooi samen wat je de laatste vijftig jaar allemaal onder comfortkledij kon verstaan.

LABEL

Vleugje België, véél New York

In de Verenigde Staten staat Natalie Joos intussen bekend als Joosy (spreek uit als 'juicy', sappig) en als stijlicoon. De Belgische werkt in New York als modelscout en ze runt een succesvolle blog: talesofendearment.com. Dit jaar haalde ze al haar kunnen en mode-ervaring uit de kast en ontwierp ze met 'JoosTricot' een collectie pulls met een heerlijk zweempje vintage. Let vooral op de prachtige styling.

vanaf 299 euro, talesofendearment.com

COLLAB

Anders en uniek

Al in april werd met veel bombarie aangekondigd dat Uniqlo ging samenwerken met het Noord-Ierse wonderkind Jonathan Anderson. En nu is het bijna zover. Over een goeie twee weken ligt de 33-delige collectie, voor vrouwen én mannen, in de rekken. Verwacht je aan Britse klassiekers, zoals de trenchcoat, Schotse ruiten en een duffelcoat. Voor wie mister Anderson niet kent: de 32-jarige Brit startte in 2008 zijn eigen label JW Anderson en zette zich daarmee op de kaart als een van de interessantste ontwerpers van het moment. Sinds 2013 is hij ook artistiek directeur van het Spaanse luxehuis Loewe (zeg: loweevee). Deze Uniqlo-collectie is dé manier om een budgetvriendelijk item van Anderson vast te krijgen.

FESTIVAL

Mode, dit is Brussels

Op het festival Design September, van 7 tot 30 september in brussel, is meer te zien dan meubels alleen. Ook mode passeert de revue.

Eric Beauduin, die handtassen maakt van leer uit tweedehandskleding, zet zijn atelierdeuren open. Er is ook een foto-expo met portretten van andere ontwerpers, van 21 september tot 14 oktober op donderdag, vrijdag en zaterdag, van 12 tot 18 u, Steenweg op Charleroi 229, ericbeauduin.be

Tijdens Design September is er ook een juweelparcours met meer dan twintig ateliers en winkels waar je het werk van zowel jonge als gevestigde namen kunt ontdekken: Van Christa Reniers tot het pas gestarte Gem Projects, designseptember.be

Op de halfjaarlijkse Brussels Design Market vind je - naast veel Eames-kuipjes - ook een stand van Katheley's, een van dé Belgische referenties voor vintage handtassen en juwelen. Op 23 en 24 september in Tour & Taxis, designmarket.be

BOEK

Leren van de beste

Atelier de Production et de Création: de volledige naam van het Franse modemerk A.P.C. zou beter passen bij een communistisch stiklokaal, dan bij een trendgevoelig label. Toch slaagde de Parijse Tunesiër Jean Touitou er precies dertig jaar geleden in om van zijn merk een instant culthit te maken. Zijn kleren, die hij zelf omschrijft als 'hysterically normal', mogen dan wel basic ogen, ze zijn wel degelijk on trend. Om de verjaardag te vieren, maakte Touitou een driedelig boek over de afgelopen dertig jaar. De titel Transmission verklapt wat de bedoeling is: Touitou wil kennis doorgeven. Of zoals hij zelf schrijft in zijn voorwoord: "Net als in het nummer 'Pass the Dutchie'." Misschien moet iemand hem toch eens uitleggen wat een Dutchie precies is.

APC Transmission is te koop via phaidon.com voor 65 dollar.

STOCKVERKOOP

Voor snelle shoppers

Het Deense kledingmerk Samsøe & Samsøe vind je in België enkel in onafhankelijke boetieks, want een eigen verkooppunt heeft het merk met zijn hippe minimalistische kleren nog niet. Buiten vandaag in Antwerpen. Daar wordt vandaag stockverkoop gehouden waarbij kleding voor mannen en vrouwen aan soldenprijzen verkocht wordt. Snel zijn is wel de boodschap, want de deuren sluiten al om drie uur 's middags.

2 september van 10 tot 15 u, Huikstraat 10 in Antwerpen

EXPO

Maskerade

Dat Walter Van Beirendonck een zwak heeft voor etnische en exotische zaken, is geen geheim. Het is dan ook niet echt een verrassing dat hij nu een tentoonstelling cureert over maskers. De expo, getiteld Powermasks, opende gisteren in het Wereldmuseum in Rotterdam. Naast de 125 maskers toont Van Beirendonck ook modesilhouetten, foto's en andere kunst, onder meer een schilderij van James Ensor. Zot van maskers? Ga dan vanaf donderdag zeker kijken naar de dubbelexpo Afropunk. In de Brusselse galerij Rodolphe Janssen liet de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Kendell Geers zich liet inspireren door de Afrikaanse maskers die te zien zijn bij topdealer Didier Claes, even verderop.

Nog tot 7 januari, de cataloog (uitgegeven door Lannoo) kost 39,95 euro, wereldmuseum.nl

Afropunk, van 7 september tot 14 oktober bij Didier Claes (Abdijstraat 14) en Rodolphe Janssen (Livournestraat 35)

FASHION FEST

Tot een paar jaar geleden was modebeurs Bread&Butter in Berlijn, met zijn feestjes, een haast mythisch gebeuren. Nu kan iedereen er zelf een kijkje nemen, want Zalando kocht het evenement over. Vandaag en morgen kun je live alles volgen van achter je computerscherm.

TEKST Natalie Helsen

Zalando en een hippe modebeurs? Logisch volgens onderdirecteur Carsten Hendrich van de onlinewinkel: "Na te pionieren online, wilden we een format om fysiek in contact te komen met de consument." En daarom is er dit weekend voor de twee keer Bread&Butter in een nieuw kleedje in de Arena in Berlijn.

Om het juiste hippe publiek aan te trekken, stelde Zalando een team van indrukwekkende uithangborden samen om de boodschap van dit jaar uit te dragen: namelijk dat je 'bold' ofte gewaagd moet zijn. Mensen die zoal meewerken zijn Jefferson Hack, die de medeoprichter van het toonaangevende Britse modeblad Dazed & Confused (en ex-meneer Kate Moss) is en topmodel Adwoa Aboah. Zij oogstte heel wat bereik bij millennials met getuigenissen over drugsmisbruik en depressie, en met Gurlstalk.com stampte ze een van de coolste onlineplatformen van het moment voor vrouwen uit de grond.

Maar het meest 'bold' van al was misschien wel de keuze om met punkgodin annex ontwerpster Vivienne Westwood in zee te gaan. Zoveel was duidelijk tijdens het preview-moment dit voorjaar. Hack, die de panelgesprekken leidde, had nog maar net zijn mond geopend om haar aan te kondigen, of de 76-jarige Westwood stak al van wal. Onschuldig misbruik makend van het feit een oud besje te zijn, sprak ze over haar kindertijd, ontweek Hacks vragen, haalde herinneringen op aan de Sex Pistols en gaf het publiek, dat aan haar lippen hing, nog snel wat levenswijsheden mee. Dat de oorlog de kleine man kapot maakt (net zoals kapitalisme!), dat drinkwater en licht gratis zouden moeten zijn en dat ze met haar label probeert om minder te produceren, zodat haar stukken mode en dus cultuur blijven, en niet verworden tot trends en consumptie. "Sorry Zalando", haalde ze nog, nauwelijks gemeend, de schouders op terwijl het publiek verbijsterd toekeek. Zoals we al zeiden... Bold dus.

De gesprekken die volgden, waren alvast een voorsmaakje van wat Bread&Butter nog te bieden heeft, naast de exclusieve voorstellingen van merken waarmee ze samenwerken zoals Converse, Jil Sander, Levi's en Herschel. Hippe vogels uit de muziek- en designwereld (zoals kunstenaar en designer Fergus Purcell (die het driehoekige logo van Palace Skateboards maakte) spreken over hun angsten, dromen en wat het is om zelfzeker te worden in de creatieve wereld. Als dit weekend net zo gewaagd als de voorstelling is, dan is een kijkje nemen zeker de moeite waard. Daarvoor hoef je zelfs niet naar Berlijn, want via de website kun je alle panelgesprekken en activiteiten livestreamen.

Bread&Butter by Zalando vindt vandaag en morgen nog plaats in de Arena in Berlijn, livestreaming op breadandbutter.com

Van modehuis naar huismode

Vanaf dit najaar heeft modehuis Gucci zijn eigen interieurlijn. Een pionier kun je het merk niet noemen. Vele anderen gingen hen al voor, zoals Armani, Versace, Fendi, Vuitton, Hugo Boss, Hermès, Kenzo, Missoni, Bottega Veneta, Ralph Lauren en zo kunnen we nog even doorgaan. Wie de jongste collecties van Gucci heeft gezien, weet dat het huisequivalent waarschijnlijk niet erg minimalistisch is. En dat klopt, want ook Gucci Décor wordt getekend door artistiek directeur Alessandro Michele, een man met een groot hart voor eclectisch en over the top. Een greep uit de collectie: geborduurde kussens met kwastjes, paravents, beklede stoelen en geurkaarsen, vanzelfsprekend allemaal in bontgekleurde prints.

Nu te koop in sommige Gucci flagshipstores en via gucci.com. Prijzen vanaf 170 euro voor een geurkaars tot 25.500 euro voor een kamerscherm

Gucci travels

Gucci-designer Alessandro Michele (hiernaast op de foto) is niet van het type 'blijf bij je leest'. Zijn ambitie lijkt eerder 'world domination'. Nadat hij onze huiskamers wil veroveren met Gucci Décor, moeten ook onze smartphone en zelfs vakantie eraan geloven. Hij breidde de Gucci-app namelijk uit met een reissegment: Gucci Places. Daarop ontdek je plaatsen die een rol speelden in de 96-jarige geschiedenis van het Florentijnse merk. Zo is er het landhuis Chatsworth House, waar Gucci zijn recentste reclamecampagne shootte. Als extraatje maakt Gucci op elke locatie een capsulecollectie die daar verkocht wordt.

Gucci-app, gratis voor iPhone en Android

EXPO

Kleinbeeld

Onscherp, vreemd gekadreerd en vervormd door breedhoek- of telelenzen: naar eigen zeggen deed fotograaf William Klein alles zoals het níét hoorde. De eigenzinnige New Yorker - in Parijs opgeleid als schilder - maakte in de jaren vijftig renommee met zijn onconventionele modefotografie nadat de toenmalige artdirector van Vogue hem ontdekte. Maar eigenlijk was de straat zijn echte speelveld. Vooral zijn geboortestad New York documenteerde hij uitvoerig. Klein, intussen 89 jaar oud, deelde zijn leven met de Belgische Jeanne Florin. Hij ontmoette haar in 1948 in Parijs en ze bleven samen tot ze stierf in 2005. Zijn Belgische link leverde hem al verschillende expo's op in ons land. Woensdagavond opent er weer eentje in Galerie de la Béraudière in Brussel. Volgende week staat de hoofdstad trouwens helemaal in het teken van kunst met het Brussels Gallery Weekend op 7, 8 en 9 september.

Expo in Parijs toont hoe dior er al 70 jaar in slaagt om aan de top te blijven

DE NEW LOOK WORDT 70

In 1947 is er consternatie. Mr. Dior heeft de internationale pers uitgenodigd. De oorlog is uitgevochten en de grote couturiers zijn weer aan de slag. Het jaar ervoor heeft Christian Dior, nadat hij gewerkt had als illustrator en al een kunstgalerij runde, beslist dat hij zich op mode wil toeleggen en nu is hij klaar om zijn eerste collectie voor te stellen.

Niet iedereen is aanvankelijk overtuigd van wat hij ziet. Die ingesnoerde taille, is dat nu een achteruitgang, worden vrouwen teruggecatapuleerd naar vóór de oorlog? Want die oorlog heeft hen, naast miserie, ook vrijheden gebracht: lossere snitten, werk en kleren om vrij in te bewegen.

Carmel Snow, hoofdredactrice van het Amerikaanse blad Harper's Bazaar, ziet echter onmiddellijk dat het goed is. "My dear Christian, your dresses have such a new look!", reageert ze. Meteen noemt ze zijn stijl ook 'le New Look' en zo zou Christian Dior, die er zelf zijn hele leven doodgewoon blijft uitzien, gebombardeerd worden tot de regionen der sterdesigners, waar ook Cristobal Balenciaga en Coco Chanel toe behoren. Fotografen Irving Penn en Richard Avedon zouden zijn elegante collecties, voor moderne vrouwen, in iconische shoots vereeuwigen.

Ondertussen zijn we zeventig jaar verder. Dior is nog altijd een bekende naam, een die zijn oprichter lang overleefd heeft. Namen als - de al even iconische - Yves Saint Laurent, Marc Bohan en Gianfranco Ferré hebben al aan het roer gestaan. Soms is Dior bijna een vanzelfsprekendheid, op andere momenten staat het merk in het middelpunt van de belangstelling. Zoals met de excentrieke ontwerper John Galliano, daarna met Raf Simons, die Dior weer wereldnieuws maakt, en dan nu met Maria Grazia Chiuri, die het merk koppelt aan feministische leuzen, high-low culture én vrouwelijkheid. Het overzicht van die zeventig jaar is nu te zien in Parijs.

Christian Dior, couturier du rêves is nog tot 7 januari 2018 te bekijken in Les Arts Décoratifs te Parijs, lesartsdecoratifs.fr

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234