Dinsdag 20/08/2019

GESPOT Tasty lifestylenieuws

Wat als de immer vrolijke, kleurrijke en vooral patroonrijke sokken van Happy Socks gedragen zouden worden door fashionista's tijdens de modeweek in milaan, hoe zou die collectie er dan uitzien? Die vraag leidde tot de nieuwste nichelijn: HYSTERIA.

Bad dreams

Midden in de jungle, in een roze bubbel of in een Zuid-Franse schuur: badderen was nog nooit zo fotogeniek als in het nieuwe Gestalten-boek Take a Bath. Qua stijl schiet het alle kanten uit, van een traditioneel Japans Ofuro-bad tot een romantisch exemplaar met leeuwenpootjes. De inspiratie spat in het rond. De badkamer hier is geen praktische, witte Gamma-ruimte, maar een plek waar je dag spetterend begint en relaxerend eindigt. Een ideaal koffietafelboek voor wie droomt van een luxueuze hotel-badkamer aan huis.

39,95 euro, vanaf deze week in de winkel

Liefdesgeschiedenis

Wat voor de een een ex is, is voor de ander een nieuw lief: dat is het idee van de webshop My Ex Boyfriend. Oftewel: de een dankt zijn meubels af en de ander wordt er verliefd op. Ruim vier jaar geleden begonnen Kat Vereeken en Benjamin Mattelé vintagemeubels te verkopen via Facebook. Ze postten mooi gestylde foto's en wie als eerste bood, werd het nieuwe lief. Al gauw kwam er een webshop. Dan een pop-up en dan nog een. Vorige maand verhuisde My Ex-Boyfriend naar een nieuwe én definitieve stek, opnieuw in Mechelen. Naast vintagemeubels verkopen ze ook kleinere accessoires en cadeau-artikels van jonge makers. Je kunt er ook workshops volgen, zoals handlettering, en interieur-moodboards maken.

My Ex Boyfriend, Onze-Lieve-Vrouwestraat 106 in Mechelen, myexboyfriend.info

Levenslang leren

Bij de Antwerpse co-workplek Fosbury & Sons kun je niet enkel samen komen werken. Je kunt er ook samen komen leren. Dit najaar start Rapport Academy waar onder meer blogsterStephanie Duval je in een paar avonden leert hoe je een digitale community kunt opbouwen. Of hoe het nu zit met influencers en branding. Duval is samen met Nele Pieters meteen ook de oprichter van Rapport Academy. Het duo - dat samen het creatieve en strategische bureau Rprrt runt - werkt ook met andere lesgevers. Verder op het programma onder meer workshops fotografie, digitale marketing, grafisch ontwerp - denk: maak je eigen logo - en presentatietechnieken. Klaar voor de schoolbanken? Start!

vanaf 242 euro, rapport.academy

My heart will go on

Tot wel tien keer trokken sommigen in 1997 naar de cinema om Rose en Jack samen hun vleugels te zien spreiden. Titanic is een van de grootste filmiconen van de jaren 90. Nu brengt Kinepolis deze klassieker terug op groot scherm. Nog tot het einde van het jaar is het elke derde maandag van de maand de beurt aan een andere evergreen: Daens, The Shining,Die Hard en Home Alone.

8,50 euro, meer info via kinepolis.be

Oud maar niet versleten

Quizvraag: wat is de oudste familieketen in België? Niet Colruyt, Torfs, JBC of Krëfel, maar Veritas. In 1892 begon het verhaal van de naaiwinkels. Dit jaar vieren ze dus hun 125ste verjaardag. Een paar jaar geleden ontpopten de nogal bomma-achtige boetieks zich tot hippe winkels. Dankzij de herpositionering, zo'n tien jaar geleden, wisten ze al mee te surfen op de doe-het-zelfhypes van breien, naaien en customizen. Om de verjaardag te vieren, shootte fotografe Marie Wynants - bekend van haar muzikantenportretten - een reeks campagnebeelden die de trends van de afgelopen 125 jaar samenvatten. De komende maanden belooft de keten verrassingsacties in de winkels.

Fotografe Marie Wynants maakte de campagnebeelden voor Veritas.

Faux real

Koning winter lijkt nog ver weg. Maar wie al zin heeft in een nieuwe en warme garderobe kan in de winkelstraten al volop zijn hart ophalen. Wij tippen het Londense fake fur-merk Jakka. Waarschuwing: niet geschikt voor muurbloempjes. Hun opvallende en langharige ontwerpen - denk: prints van bananen, rozen, camouflage en luipaard - zijn echte showstoppers.

Onder meer te koop bij Così Così in Antwerpen, Histoires de Femmes in Mechelen en UNO Knokke. Prijzen tussen 182 en 252 euro

HYSTERISCH VROLIJKE SOKKEN

Toegegeven, het was die ochtend de keuze van zijn tweejarige dochter. Een chief operating officer die roze glittersokken met ijsjes op draagt, is zeldzaam, maar in het Zweedse hoofdkantoor van Happy Socks kijkt niemand er van op. Een uitgebreide collectie sokken in de meest uiteenlopende kleuren en patronen behoort er standaard tot de garderobe van iedere werknemer. Het zijn er meer dan lapjes warmte en gezelligheid die je voeten behoeden voor de vrieskou en andere ongemakken. Een filosofie die boezemvrienden Viktor Tell en Mikael Söderlindh in 2008 heeft aangezet om het simpel, alledaags product te verheffen tot een volwaardig accessoire.

Met een hoek af

Wanneer we Tell, die de creatieve leiding heeft over het merk, ontmoeten, begrijpen we helemaal waar Happy Socks zijn excentrieke identiteit vandaan heeft. Energiek, uitbundige lach en een tikje prettig gestoord. Dat, in combinatie met zijn achtergrond als grafisch vormgever en illustrator, maakt van de sokken een wereldwijd succes. Geen evidente opdracht in tijden waar de monochrome en minimalistische Scandinavische stijl het straatbeeld kleurt. Samenwerkingen met ronkende namen als de Amerikaanse concept store Opening Ceremony, Adidas, modefotograaf Terry Richardson en het Belgische Komono bezorgden het merk een vast plekje in de modewereld en ver daarbuiten. Dat bewijzen ook hun limited edition-collecties van dit najaar. Daarvoor werkten ze samen met de Britse poplegendes The Beatles en DJ Steve Aoki.

Hoewel ze bij Happy Socks benadrukken dat hun sokken door iedereen en overal gedragen kunnen worden, spitste het Zweedse label zich de laatste jaren ook meer toe op een specifieke doelgroep. Vorig jaar werd hun Dressed-collectie gelanceerd voor mannen die roze glitters en ijsjes onder hun strak pak toch net iets too much vinden. "Nu zijn ook de vrouwen aan de beurt", vertelt Paula Maso die de nieuwste Hysteria-collectie ontwierp.

"De collectie miste soms wat elegantie. Happy Socks was aan het evolueren naar een dude brand."(lacht) De Hysteria-lijn is gesofisticeerder en vrouwelijker, maar wil absoluut niet tuttig zijn. "Tijdens het ontwerpen had ik modebewuste en sterke vrouwen in mijn hoofd", gaat Maso verder. Toch gaan de kernwaarden van Happy Socks niet verloren. Een gebrek aan colorblocking, geometrische prints en sterke designs is er zeker niet. Ze komen alleen subtieler naar voor. Maso: "In tegenstelling tot de originele Happy Socks-collectie volgt Hysteria meer de modeseizoenen en trends. Voor deze herfst- en wintercollectie gebruikten we onder andere glanzend katoen, zijdezacht kasjmier en naadloze nylon. Materialen die zowel mooi zijn in een sandaal als wanneer ze uit een laarsje komen piepen." Inspiratie voor het kleurenpalet haalde Maso bij de Italiaanse architect Giò Ponti. Denk okergeel en seventies oranje in combinatie met petroleumblauw en poederroze. Aan een serieuze portie Italiaanse glam ontbreekt het in de collectie alvast niet.

Hysteria by Happy Socks ligt nu in de winkel. Meer info op happysocks.com/hysteria

De Hysteria-lijn van Happy Socks.

Glamoureus luiwammesen

Waarom Netflixen en chillen in een versleten jogging - want, hoezo, die zijn bedoeld om te sporten? - als dat ook kan in een minstens even knusse, maar veel meer tot de verbeelding sprekende outfit? Rituals maakt naast skincare ook kleding of 'Soulwear', zoals zij die noemen, en brengt dit najaar drie lijnen uit. De slaap-, sport- en huiskledij met broeken, tops en jumpsuits zijn allemaal gemaakt van zachte, knusse stoffen. Ideaal, of je nu wil sporten, slapen of gewoon royaal wil luiwammesen.

Soulwear is verkrijgbaar in de Rituals-boetiek of via rituals.com

Sneakers en een pintje, alsjeblieft

Een nieuw paar schoenen vraagt soms een hele nacht slaap om knopen door te hakken, maar nu en dan is de beslissing na een drankje en een nootje al beslecht. Daar speelt Sneak in Mechelen handig op in. In de sneakerwinkel zul je niet alleen sneakers van merken als Fiamme en Komrad vinden, maar ook een frisse pint of cappuccino.

Sneak opent dit weekend, Ademgemstraat 17 in Mechelen, sneak.bar

Wanneer kunst niet vies is

van ondernemerschap

Als het evenwicht goed zit, kunnen samenwerkingen tussen de kunst- en de bedrijfswereld er knal op zitten. Eigenlijk niet onlogisch: bedrijven zijn vaak op zoek naar creatieve geesten die hun verhaal meer diepgang kunnen geven. Kunstenaars zoeken naar goed materiaal. Om die soms erg vruchtbare symbiose in de verf te zetten, toont Re-Art2 - de eerste editie vond plaats in 2014 - meer dan 35 samenwerkingen van kunstenaars en snel groeiende ondernemers. Bezoekers kijken er naar de kruisbestuivingen van kunstenaars als Adelheid De Witte, Thomas Nolf en Stanislas Lahaut, maar ook van meubelmaker Obumex en steenexpert Van den Weghen. Toegang tot de expo is gratis en de locatie, een oude papierfabriek, is een verborgen industrieel pareltje. De stukken worden later door Sotheby's geveild voor het goede doel.

Re-Art2 loopt van 21 september tot en met 8 oktober in Zaventem (Fabrieksstraat 17), meer info op re-art2.com

Kunst van Stanislas Lahaut op Re-Art2 in Zaventem.

EVENWICHTSKUNST

in je oren

1. Geometrische oorbellen van Annie Costello Brown (220 euro) via net-a-porter.com 2. Schreeuwerige geteorietwereldjes van Bimba y Lola (115 euro) 3. Hangers met een vleugje Calder (29 euro) van &Other Stories

4. Elegante 'zeemeerminnen' van WAIF (66 euro) via magpieontherun.com

5. Matisse of een oorbel van Knobbly Studio (85 euro) via cactochop.com

6. Asymmetrische hanger en kleine oorbel (220 euro) van Wouters & Hendrix

Kleerkast in nood

Soms is het welgemeende advies van een buitenstaander met een goede smaak een verfrissende eyeopener. Een styliste kan bij jou langskomen en je kleerkast onderzoeken (zie de vuurdoop van onze redactrice op p. 34), maar er zijn nog tal van andere on- en offline oplossingen.

OFFLINE

"Wanneer mannen op zoek zijn naar kleding, dan zijn ze ook op zoek naar service en vertrouwen. Ze komen graag terug naar dezelfde winkel", zegt Lisa Deridder. Begin deze maand opende ze herenboetiek Lost in Pablos in de Gent (Onderstraat 28), met een ruim aanbod mannenkleding. Dankzij haar jarenlange ervaring als styliste geeft ze het kledingadvies er gratis bij, "maar vraag me niet of je een zomer- of een wintertype bent, aan die regels houd ik me niet. Ik ben wel eerlijk als iets echt mooi is, en zal je nooit iets verkopen dat je niet staat." Deridder werkt op maat en personaliseert kleuren, knopen en lengte met gemak.

lostinpablos.be

ONLINE

Mannen (en vrouwen) die al dan niet door tijdsgebrek liever van winkelen gespaard blijven, kunnen sinds kort terecht bij Zalon, de stylingdienst van Zalando. Nadat je een zo goed mogelijke beschrijving van je smaak doorgeeft, kies je een styliste die, naargelang je noden en budget, online een look voor je samenstelt. Demet Karatas, die stylings doet voor de dienst, heeft een uiteenlopend klantenbestand: "Van iemand die totaal niet weet wat dragen of geen tijd heeft, tot singles die anders hun vriendin vragen." De styliste stuurt een voorstel door, past het aan als je opmerkingen hebt, en stuurt dan alle kleren op in een grote doos.

zalon.be

Virtuele koffiebar

Duizelen van de hoogte en nauwelijks nog een stap durven te zetten, terwijl je gewoon met de voetjes op de grond staat: het overkwam ons bij de preview van Café ExtraORdinaire, een virtuele koffiebar van L'OR. Met een 3D-helm op ons hoofd kwamen we zo terecht in fascinerende werelden en wandelden we zelfs over een loopplank tussen de wolkenkrabbers. Best spannend. En dat allemaal om de lancering van de nieuwe koffiecapsules te vieren. Wie wil, kan het meemaken tijdens het weekend van 7 en 8 oktober, in de catacomben van Tour & Taxis. Achteraf staat er natuurlijk koffie klaar en kun je kiezen tussen de tien variëteiten espresso. De hele ervaring is gratis én je krijgt gratis twee dozen koffiecapsules mee naar huis.

Van 10 tot 18 uur, meer info via lorespresso.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden