Donderdag 22/10/2020

Hoofddoekverbod

Gesluierde werknemers vooral welkom bij grote ketens

Bij Albert Heijn zijn kassiersters met hoofddoek geen probleem.Beeld Hollandse Hoogte

Een gesluierde verkoopster. Zes jaar geleden zag een Limburgse Hema-vestiging zich genoodzaakt zo iemand te ontslaan wegens te veel klagende klanten. Wordt de hoofddoek vandaag wel geduld op de werkvloer?

"Vrouwen met een hoofddoek moeten niet bij Schoenen Torfs solliciteren." Zo stelde Wouter Torfs, de CEO van de gelijknamige schoenenwinkels, in 2011. Het was in datzelfde jaar dat het land in rep en roer stond nadat winkelketen Hema in Genk een jonge vrouw met hoofddoek had ontslagen wegens te veel negatieve reacties.

Vandaag zijn we zes jaar verder. En is er wel wat veranderd. Torfs is in elk geval op zijn uitspraak teruggekomen, en verwelkomt gesluierd personeel. Voortschrijdend inzicht, klonk de verklaring. 

"Steeds meer bedrijven zijn dezelfde mening toegedaan", meent retailexpert Jorg Snoeck. "Ze zien in dat je als bedrijf een spiegel van de maatschappij moet zijn. Dat je ook niet anders kunt: in stedelijke omgevingen heeft 40 procent van de inwoners een migratieachtergrond. Die groep valt niet te negeren. Doe je dat wel, dan mis je omzet." 

Snoeck geeft wel toe dat het vooral grote, internationale ketens zijn die vandaag personeel met hoofddoek tewerkstellen. Hij heeft het in eerste instantie over Nederlandse bedrijven. Denk aan: Albert Heijn, Kruidvat, Action. "Zij staan wat diversiteit betreft veel verder dan ons land." En dan zijn er nog de grote ketens zoals H&M, Zara of Uniqlo. 

Twee talen

Ook bij Ikea willen ze dat iedereen zich welkom voelt. "Mensen met een hoofddoek, maar evenzeer met een keppeltje of een tattoo op de onderarm", zegt Annelies Nauwelaerts van het meubelbedrijf. Volgens haar werken er in zowat alle vestigingen, dus ook die in België, vrouwen met hoofddoeken, en dat op allerlei postjes: van de klantendienst over de catering tot de kassa. 

"Klanten vinden dat niet lastig. Af en toe bereikt ons wel eens een opmerking via sociale media, maar we hebben er geen gedoe mee. Evenveel klachten krijgen we over het feit dat er twee talen gesproken worden in een Brusselse vestiging." 

Bij H&M, dat zich in ons land positioneert als 'multicultureel bedrijf', zegt Marianne Nerinckx dat klanten niet wakker van liggen van een kassierster met hoofddoek. "Zelfs ten tijde van de hele Hema-affaire hadden we amper klachten."

Afgerekend

Toch is gesluierd personeel niet overal welkom, leert een rondvraag.  Bij Colruyt bijvoorbeeld, waar heel wat van de 28.000 werknemers vreemde roots hebben, blijven ze zich neutraal opstellen. "Dit wil zeggen dat voor personeelsleden die functies uitoefenen waarbij men rechtstreeks in contact komt met het publiek er geen uiterlijke tekenen van religieuze overtuigingen gedragen mogen worden." Geen hoofddoeken dus. 

Ook Hema ziet nog steeds geen noodzaak om ze toe te laten. "We willen een neutrale werkgever blijven", stelt woordvoerster Nathalie Kruger. Dat Nederlandse werknemers wel een aan hun uniform aangepast hoofddoekje dragen, ziet ze niet als een probleem. "We doen wat gebruikelijk en passend is in elk land. Voorlopig zien we geen reden om dat in België te veranderen."

Maryam H'Madoun begrijpt die ingesteldheid niet. Ze is een van de oprichtsters van Baas Over Eigen Hoofd, een actieplatform dat strijdt tegen het hoofddoekverbod. De groeiende groep bedrijven die de hoofddoek op de werkvloer verwelkomen, stemt haar positief. "Het gaat de goede richting uit." 

Ze heeft het niet alleen over internationale retailspelers. "Van vrouwen in mijn omgeving hoor ik dat ze ook in meer bescheiden bedrijven met hun hoofddoek welkom zijn. Denk aan crèches, kleinere bankfilialen of apothekers. Wat mij wel opvalt: de schrik om door klanten afgerekend te worden op die keuze leeft wel nog steeds bij die werkgevers. 'Pak hier niet mee uit', zeggen ze soms tegen die vrouwen. Ze willen niet opvallen. Bij grotere ketens speelt die schrik wellicht minder."

Niet de luxe

Dat hoofddoeken minder zichtbaar zijn in kleinere winkels is logisch, vindt Jorg Snoeck. "Een slager, een bakker of iemand die een boetiek uitbaat, heeft veel minder personeel. Vaak staat zo iemand ook met een familielid achter de toog." Karel Van Eetvelt van Unizo beaamt. Hij spreekt ook tegen dat de hoofddoek een issue zou zijn. "Zelfstandigen hebben niet de luxe om veel personeel aan te werven. En dus speelt die vraag daar veel minder."

H'Madoun vreest wel dat de uitspraak van het Europees Hof een stap terug betekent voor moslima's die hun religie kenbaar willen maken op de werkvloer. "Het is niet de duw vooruit waarop we gehoopt hadden." Nu, een rechtbank moet ook niet voor die duw zorgen, weet ze. "Het is in de eerste plaats aan de overheid om het goede voorbeeld te geven aan de bedrijven. Helaas blijft die vooral streven naar religieuze neutraliteit."

Lees ook: Waarom een hoofddoekverbod niet discriminerend hoeft te zijn

Lees ook: Aya Sabi: "En toen liet zelfs het recht ons in de steek"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234