Donderdag 15/04/2021

Geslaagd thrillerdebuut van Peter Leonard, zoon van Elmore Leonard

undefined

Drama in het bos

We hoeven maar naar de families Bush, Iglesias of Tobback te kijken om te beseffen dat zonen er zelden goed aan doen de voetsporen van hun vader te volgen. Peter Leonard, zoon van Elmore, lijkt de uitzondering die de regel bevestigt.

Elmore Leonard, 82 jaar en nog altijd actief, is een levende legende. Een reus in het misdaadgenre. Om als zoon van zo'n vader zelf een thriller te schrijven en die ook nog uit te geven, heb je lef nodig. Eerste vaststelling: Peter Leonard heeft lef.

Tweede vaststelling: Peter Leonard kan schrijven. Bloedpijl, zo heet zijn debuut, neemt een vrij trage start maar is daarna niet meer te stuiten. De centrale figuren zijn een moeder en haar puberende zoon, Kate en Luke Morgan. Ze hebben het geen van beiden gemakkelijk. Kate omdat ze veel te jong weduwe is geworden (dat haar man haar ettelijke tientallen miljoenen dollars heeft nagelaten, is een schrale troost). Luke omdat hij zwaar getraumatiseerd is door de dood van zijn vader: hij heeft hem namelijk tijdens een jachtpartij in de bossen eigenhandig een pijl in het hart geschoten.

Ongelukken gebeuren. Kate neemt haar zoon niets kwalijk, maar dat belet niet dat de jongen overhoop ligt met zichzelf en domme dingen begint te doen. Uiteindelijk loopt hij weg uit het luxueuze ouderlijke huis in de buitenwijken van Detroit. Kate spoort hem op in het jachthuis, diep in de wilde bossen van Michigan, waar het familiedrama zich heeft afgespeeld. En waar de boog waarmee Luke zijn vader heeft gedood nog in het schuurtje hangt.

Pulp Fiction

En pas dan begint het verhaal echt te lopen, want de sexy, gefortuneerde weduwe en haar gestoorde zoon zitten nu geïsoleerd in de bossen en vormen een schijnbaar gemakkelijke prooi voor een bonte bende bizarre criminelen. De boosdoeners van Bloedpijl lijken recht uit Pulp Fiction (of uit een thriller van vader Leonard) gestapt: een psychopathische redneck en zijn bloeddorstige liefje, een zwarte oplichter en niet te vergeten Jake, die net uit de gevangenis is vrijgelaten. Hij was ooit het liefje van Kate, heeft haar een keer uit een netelige situatie gered maar is dan op het verkeerde pad geraakt. Hij en zijn trawanten zijn uit op Kates geld en schrikken nergens voor terug om het te pakken te krijgen, maar gelukkig is zij voor geen kleintje vervaard...

Peter Leonard, die inmiddels al aan een volgende boek werkt, weet van wanten. Hij is een goede verteller en bouwt zijn verhaal vakkundig op. Alle personages worden grondig uitgewerkt en krijgen een goede backstory, wat het tempo aanvankelijk vertraagt maar uiteindelijk bijdraagt tot de ontwikkeling van de plot. De dialogen kloppen. En hoewel het verhaal eerst nogal rechtlijnig en westernachtig lijkt (moeder en zoon worden ver van de beschaafde wereld belaagd door geassorteerde schurken), krijgen we op het einde een mooie onverwachte wending. Helemaal zoals het hoort. Vakwerk.

Invloed

Maar. Laatste vaststelling: de appel ligt te dicht bij de boom. Op Leonards website (peterleonardbooks.com) staat een lang interview tussen vader en zoon. Peter somt auteurs op die hem beïnvloed hebben: John D. McDonald, Ernest Hemingway, Robert Parker, Charles Wilford, James Lee Burke, Cormac McCarthy. Maar één naam vergeet hij: Elmore Leonard. Vreemd, want in de keuze van de setting en de personages, het verloop van de plot en zelfs in de stijl is de vaderlijke invloed duidelijk voelbaar. Met andere woorden, Elmore Leonard had dit boek ook kunnen schrijven - en had het waarschijnlijk beter gedaan. Toch is Bloedpijl geen mislukking, want Peter Leonard schrijft krachtig en compact, zet stevige personages neer en weet een ingewikkelde structuur goed in de hand te houden. Als hij er nu nog in slaagt zijn eigen stem te vinden, is het thrillerfabriekje Leonard & Zoon in goede handen.

Bart Holsters

TM Publishers, 247 p., 18,95 euro.

'Bloedpijl' neemt een vrij trage start maar is daarna niet meer te stuiten

Peter Leonard

Bloedpijl

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234