Dinsdag 26/01/2021

Geroofde doeken Kunsthal minstens 100 miljoen waard

Beeld AP

Een gespecialiseerd rechercheteam heeft, na de volgens het team "goed voorbereide" roof van 7 zeer kostbare schilderijen uit de Kunsthal in Rotterdam, de jacht geopend op de daders. De criminelen lieten sporen achter, maar de politie weet nog niet wie de daders zijn. De kunstroof is de grootste sinds decennia in Nederland. De theoretische waarde van de kunstwerken, waaronder schilderijen van Monet, Picasso en Matisse, bedraagt volgens het Art Loss Register minstens 100 miljoen.

De roof is bij voormalig Kunsthal-directeur Wim van Krimpen "ingeslagen als een bom". Hij omschrijft de diefstal uit zijn "kindje" in het AD als 'een droevig verhaal' en weet zeker dat de dieven precies wisten waarvoor ze kwamen. "De stukken die ze hebben geroofd, hingen ook niet naast elkaar. Ze maakten een zorgvuldige, weloverwogen keuze." De rovers zouden de krenten uit de pap hebben gehaald, aldus Van Krimpen.

Lastig te verkopen
Chris Marinello van het Art Loss Center in New York, dat gestolen en vermiste kunstwerken registreert, schat de waarde van de zeven verdwenen kunstwerken op zo'n 100 miljoen. "Dat is een bedrag dat ze alleen op een reguliere veiling zouden opbrengen", zegt Marinello. Het verkopen van de gestolen kunst, die door een vermogende Rotterdamse familie aan de Kunsthal is uitgeleend, is lastig en levert per definitie minder op.

Nachtmerrie
De zeven lege plekken op de tentoonstelling voor het 20-jarige bestaan van de Kunsthal zorgen bij directeur Emily Ansenk voor "een steen in de maag". Ze is op werkbezoek in Turkije, maar haast zich terug naar Rotterdam als ze van de roof verneemt. "Dit is de nachtmerrie voor iedere museumdirecteur', zegt ze als ze na aankomst getergd en verdrietig. 'Dit slaat in als een bom in de hele kunstwereld'.

Beveiliging kon beter
Volgens Ton Cremers, kunstroofexpert en deskundige museumbeveiliger, had "de beveiliging beter gekund". Zijn grootste bezwaar is dat de Kunsthal één grote ruimte is. Andere musea hebben compartimenten die afgesloten kunnen worden, zegt hij. "Als je eenmaal binnen bent kun je je vrij bewegen." De kritiek dat er 's nachts geen bewaker in de Kunsthal aanwezig is, wijst Ansenk van de hand. "De beveiliging is gebaseerd op analyse door specialisten", stelt Ansenk. "Het is state of the art en tot nu toe altijd goed gegaan."

Hoewel de zeven ontvreemde doeken overal gesignaleerd staan, en de kans op doorverkoop "minimaal" is, is de kans dat ze ooit worden teruggevonden niet groot. Slechts 10 procent van de gestolen kunst wordt ook weer teruggevonden. Ruim 70 procent van de gestolen kunst wordt teruggevonden in het buitenland.

"Dan wordt het rondgepompt in het criminele circuit, raken ze de kunst niet kwijt en laten ze de werken ergens achter", weet Cremers. Vandaag opent de Kunsthal weer de deuren, met andere werken op de plekken die gisteren leeg bleven. Twintig rechercheurs hebben inmiddels de jacht op de gauwdieven geopend.

Dit doek van Paul Gauguin werd samen met zes andere doeken geroofd uit de Kunsthal.Beeld AP
Beeld AFP
Beeld AFP
Beeld AP
Beeld AFP
Beeld AP
Beeld AP
Beeld REUTERS
Beeld EPA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234