Donderdag 13/05/2021

Reclamewereld

Geoffrey Hantson ruilt Duval Guillaume voor Happiness

Reclamemakers Kris Hoet, Karen Corrigan en Geoffrey Hantson. Beeld rv
Reclamemakers Kris Hoet, Karen Corrigan en Geoffrey Hantson.Beeld rv

Geoffrey Hantson en Kris Hoet, de reclamemakers die eind januari Duval Guillaume verlieten, hebben nieuw onderdak gevonden. Samen met Karen Corrigan richten ze het nieuwe agentschap Happiness op. Daarbij krijgen ze de steun van het Amerikaanse communicatie- en marketingbedrijf FCB.

Helemaal nieuw is de naam Happiness niet, want nu al bestaat onder meer Happiness Brussel (waar Karen Corrigan al CEO was, red) en Happiness Saigon. Het nieuwe Happiness zal de huidige bedrijven overkoepelen en verder aangevuld worden met creatieve cellen die zich overal ter wereld kunnen bevinden. Zo komt er binnen enkele maanden al zo'n cel in de Verenigde Staten.

Een micro-multinationaal agentschap, omschrijft Hantson het nieuwe agentschap. "Brussel blijft het kloppende hart en Kris en ik zullen een versterking zijn voor Happiness Brussel. En door de internationale ondersteuning van FCB en de creatieve cellen zullen lokale klanten ook kunnen meegenieten van het internationale talent dat aan ons verbonden is."

Bovendien werkt het ook omgekeerd: Hantson en Hoet zullen hun expertise ten dienste stellen van internationale klanten van het netwerk. Hantson bijvoorbeeld zal in de wereldwijde Creative Council van FCB (Foote, Cone & Belding) zetelen. "Ik werkte bij Duval Guillaume al veel voor internationale klanten. Waar ik vroeger vaak voor één of twee dagen naar het buitenland ging, zal dat nu eerder voor één of twee weken zijn om te helpen bij een campagne. Al laat de technologie het nu ook toe om veel vanuit Brussel te werken. In ons kantoor hier hebben we grote schermen hangen waar we voortdurend met de andere cellen kunnen communiceren."

Geen echte bureaus

Hantson en Hoet kwamen van Duval Guillaume, een reclamebureau binnen het wereldwijd vertakte Publicis-netwerk. Met Happiness willen ze nu op een veel soepeler en flexibeler manier werken, zonder de vaste en vaak complexe structuren van traditionele netwerken als Publicis. Die creatieve cellen zullen bijvoorbeeld geen echte bureaus worden, maar blijven eerder kleinschalig met twee tot tien mensen. Met veel lagere overheadkosten tot gevolg.

"Met Carter Murray heeft FCB een jonge CEO die een moderne visie heeft op hoe je een netwerk bouwt. De tijden van bureaus overnemen om talent aan je te binden, is voorbij. Op die manier verliest het bureau immers geleidelijk aan zijn karakter en eigenheid. FCB wil de grootste talenten in of dichtbij de groep houden. Zij laten ons onafhankelijk werken en helpen ons wereldwijd te ontwikkelen. En in ruil stellen wij ons talent ten dienste van hen."

Bij Duval Guillaume boekte Hantson internationale successen met campagnes voor onder meer Coke Zero, Carlsberg en de tv-zender TNT. Bij Happiness willen Hantson en co de manier van reclame maken verder moderniseren. "Nu is dat nog te veel eenrichtingsverkeer en wil reclame de houding van mensen tegenover een merk veranderen. Wij zijn gefocust op mensen dingen laten doen. Dan pas heeft een merk er ook echt iets aan doen. Maar dat betekent dat je als merk ook zelf iets moet doen. We zullen in onze reclame daarom erg actiegericht zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234