Zondag 20/10/2019

Geobsedeerd door een kindermoordenaar

De plechtige belofte van Jack Nicholson in 'The Pledge'

Brussel / Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Het is moeilijk, zo niet onmogelijk om niet aan de Dutroux-affaire te denken bij het bekijken van de Amerikaanse thriller The Pledge, de derde en opnieuw uitstekende film van Sean Penn als regisseur. In '91 debuteerde Penn met The Indian Runner en in '95 volgde The Crossing Guard.

De debuutfilm The Indian Runner, een intens psychologisch drama over de confrontatie tussen twee broers, kreeg indertijd deze ondertitel mee: 'Sommige mannen hebben dromen die nooit gerealiseerd worden. Anderen hebben demonen die hen nooit loslaten.' Over demonen ging het ook in The Crossing Guard, namelijk demonen van wroeging en rouw, van woede en wraak. Jack Nicholson speelde daarin de rol van een man wiens zevenjarige dochtertje door een dronken automobilist werd doodgereden. Zijn huwelijk heeft die klap niet overleefd. Sindsdien wacht hij vol wraakgevoelens op de vrijlating van de man, die nu een gevangenisstraf uitzit wegens onvrijwillige doodslag. Van met dode kinderen verbonden demonen is ook sprake in The Pledge, waarin een schitterende Jack Nicholson opnieuw de hoofdrol speelt. De film is gebaseerd op de roman Das Versprechen uit 1958 van de Zwitserse auteur Friedrich Dürrenmatt. Dat boek was een bewerking van het scenario dat Dürrenmatt een jaar eerder geschreven had voor de Duitse politiefilm Es geschah am hellichten Tag van Ladislao Vajda. In 1994 draaide de Nederlandse regisseur Rudolf van den Berg daarvan nog eens een remake onder de titel The Cold Light of Day.

Het uitgangspunt van The Pledge klinkt weliswaar niet bijzonder origineel, maar de verdere ontwikkeling is wel boeiend en aangrijpend. In Reno, in de staat Nevada, krijgt politiedetective Jerry Black (rol van Jack Nicholson) van zijn collega's een surprise-party aangeboden, omdat hij 's anderendaags met pensioen gaat. Dan komt het bericht dat er ergens op het ondergesneeuwde platteland het bebloede lijkje van een seksueel misbruikt meisje van negen werd gevonden. Natuurlijk wil politieman Black die zaak helpen oplossen: zijn laatste werkdag is immers nog niet afgelopen. Vrij snel wordt een verdachte opgepikt, die geestelijk gestoord is, een strafregister heeft, bijna ogenblikkelijk bekent en meteen daarna zelfmoord pleegt. Zaak gesloten.

Maar niet zo voor Jerry Black, die er vast van overtuigd is dat de echte kindermoordenaar nog op vrije voeten loopt en meer dan waarschijnlijk opnieuw zal toeslaan. Zijn speurtocht, die hij nu niet langer 'in functie' kan uitvoeren, zal stilaan obsessionele vormen aannemen. Want nog vóór de 'verdachte' gearresteerd werd, heeft detective Black 'by his soul's salvation' aan de wanhopige moeder van het vermoorde meisje moeten beloven - dat is dus de plechtige eed uit de titel - dat hij de dader te pakken zal krijgen. 'There can't be such a devil', weent de radeloze vrouw. Met een vermoeide blik, waaruit zowel berusting als mededogen spreken, kan de ervaren politieman dat alleen maar tegenspreken: dergelijke duivels bestaan wél. Deze sterke en aangrijpende thriller rust grotendeels op de sterke schouders van een overtuigende Jack Nicholson (°1937), die tijdens de proloog van de film in zijn kantoor met makkelijk te begrijpen, maar natuurlijk ingehouden weemoed naar zogenaamde jeugdfoto's van zichzelf zit te kijken. Hij werd door regisseur Sean Penn omringd met een indrukwekkende ensemblecast, met daarin onder anderen Benicio Del Toro, Helen Mirren, Robin Wright Penn, Mickey Rourke, Harry Dean Stanton, Vanessa Redgrave en Sam Shepard. Sommige vertolkers hebben slechts één of enkele scènes, maar die zijn hoe dan ook sterk genoeg om lang in het geheugen te blijven hangen. Zoals dat beeld van de wenende Mickey Rourke (als vader van een meisje dat jaren geleden verdween en nooit werd terugevonden) of Vanessa Redgrave als de grootmoeder van het vermoorde meisje Ginny, die zich afvraagt 'how God could be so cruel?' en die troost zoekt in een sprookje van Andersen over een engel, die bij de dood van een meisje het kind komt halen om met haar een soort 'rondvlucht' te maken langs de plaatsen waar zij in haar veel te korte leventje graag vertoefde. De film bevat trouwens opvallend veel opnames vanuit de lucht of van op een hoogte, alsof de steeds waanzinniger wordende zoektocht van de geobsedeerde politieman bekeken wordt door een wetende, maar zwijgende God.

'The Pledge' draait vanaf 19 september in de Belgische bioscopen.

Het is haast onmogelijk om niet aan Dutroux te denken bij het bekijken van deze thriller

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234