Dinsdag 22/09/2020

Gentse waterlopen worden weer zichtbaar

De historische grandeur in de verf zetten en het toerisme verder aanzwengelen; dat wil Gent bereiken met haar plannen om de waterlopen op te waarderen. Nu het mobiliteitsplan de auto's uit het centrum weert, ziet het stadsbestuur zijn kans schoon om een deel van de Gentse binnenstad uit te graven en de samenvloeiing van Leie en Schelde - nu nog onder de Reep - opnieuw aan de oppervlakte te brengen, meteen ook een jachthaven in het centrum uit te bouwen en eventueel openbaar vervoer op het water te laten organiseren. Met het openstellen van de Bovenschelde onder het Laurentplein werd al een eerste, vrij bescheiden fase van de grootschalige plannen gerealiseerd.

Gent.

Van onze medewerker

De oorspronkelijke samenvloeiing van Leie en Schelde is al jaren aan het oog onttrokken. "Niet veel Gentenaren weten zelfs dat dat punt zich situeert ter hoogte van de grotendeels verdwenen Sint-Baafsabdij, daar waar de Bovenschelde tot Reep werd omgedoopt", zegt schepen Sas Van Rouveroij. "Al in 1960 werd de samenvloeiing gedempt om er een parking te bouwen." Pas nadat het roemruchte mobiliteitsplan de auto uit het Gentse centrum had geweerd, staken de oude plannen om de waterlopen naar de oppervlakte te brengen weer de kop op. En dit keer is het menens: het stadsbestuur en het Vlaams Gewest zijn bereid om naar schatting honderd miljoen te pompen in de ambitieuze plannen om de hele Reep, tussen het Geraard de Duivelsteen en de Oude Beestenmarkt, af te graven. Pas rond 2003 zullen ze helemaal voltooid zijn.

Totnogtoe blijft het bij een bescheiden aanzet. Er werd een klein anderhalf miljoen frank geïnvesteerd om plezierbootjes vrije doorgang te geven onder het Laurentplein, op de kruising van Brabantdam en Reep. "De overwelving ter hoogte van het Geeraard de Duivelsteen werd indertijd afgesloten met een muur, om te beletten dat de kelders van het Steen zouden onderlopen bij een hoge waterstand van de Leie", zegt Eric Van den Eede, directeur van de afdeling Bovenschelde van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. "Dat gebeurde om de stad af te sluiten tegen het water, maar dat was voor de ringvaart er was en we over de huidige sluizen beschikten. Na de afbraak van de parking achter de Inno en de Fnac krijgen we straks een nieuw toeristisch vaartraject."

En dat toerisme is waar alles om draait. Van Rouveroij: "Samen met het Vlaams Gewest leggen we fietsroutes aan langs de waterlopen, worden bruggen draaibaar gemaakt om de doorvaart op de Gentse binnenwateren mogelijk te maken, wordt de recreatie op het water gestimuleerd en worden de eerste schuchtere initiatieven genomen om personenvervoer op het water te organiseren, zoals de watertaxi van de vzw Taxifiets. Maar dat zal slechts met een "reepje" tegelijk gerealiseerd kunnen worden, weet ook Van Rouveroij. "Tussen 2000 en 2002 kunnen we dan werk maken van een jachthaven ter hoogte van de Rode Torenkaai en de Nieuwbrugkaai, Voorhoutkaai en Veerkaai. Het openmaken van de Reep is voor ons van uitzonderlijk belang. Hier stond de wieg van Gent maar lag ook ooit een van de belangrijkste grenzen van Europa, die tussen de gebieden van de Franken en Duitsers."

"Grote plannen, dat wel, maar erg concreet zijn ze nog niet", nuanceert ook de afdeling Bovenschelde van de Vlaamse Gemeenschap. "Het duurt nog jaren voor we klaar zijn. Op dit moment zijn er enkel plannen om de eigenlijke samenvloeiing van Leie en Schelde bloot te leggen. Eerst moeten we nog werken aan de kaaimuren en een sluis bouwen, vermoedelijk gebeurt dat nog dit jaar. En dan is het de beurt aan de stad, die twee oude bruggen aan de Keizer Karelstraat en het Bisschoppelijk Paleis moet herbouwen. De rest zien we dan wel, een precieze planning is er nog niet." (FL)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234