Donderdag 26/01/2023

Gentse stadsring wacht op werken

Terwijl in Antwerpen de werken aan de ring goed opschieten, blijven ze in Gent dromen van een volledig verkeersveilige stadsring. Voorlopig is er alleen nog maar een urgentieplan om de ring op korte termijn licht aan te passen. Hier toch al een voorproefje hoe de Gentse stadsring er in de toekomst zal uitzien.

Gent

Van onze medewerker

Thomas Dierckens

Dat de Gentse stadsring niet meteen de veiligste ringweg is, daar kunnen heel wat Gentenaars over meespreken. Op korte termijn komt er enige verbetering met het urgentieplan dat vooral voor fietsers en voetgangers beterschap moet bieden. Zo komt er aan Dampoort een fietspad in dubbele richting van de Kasteellaan naar het Dampoortstation en aan de Heuvelpoort komen er extra fietsopstelstroken. Ook alle andere kruispunten aan de stadsring krijgen met rode verf aangeduide fietspaden. Maar het zijn vooral de aanpassingen op lange termijn die de stadsring en omgeving een stuk veiliger moeten maken.

1. Handelsdokbrug

Om de Muide en Dok Noord van zwaar verkeer te ontlasten legt het Vlaams Gewest tegen 2006 de Handelsdokbrug aan. Die moet de Muidelaan met de Afrikalaan verbinden, zodat vrachtwagens die de Gentse haven aandoen rechtstreeks de stadsring op kunnen. Nu daveren die vooral door de dichtbebouwde Muide. De brug past in de herwaardering van de wijk tot woonbuurt en de omvorming van de Acec-site aan Dok-Noord tot woon- en werkzone. Doordat een bedrijf naar de Raad van State trok om de onteigening van een stuk terrein aan te vechten, heeft de zaak wel vertraging opgelopen.

2. Dampoort

In de verre toekomst - Gent hoopt tegen 2010 - moet de stadsring ter hoogte van de Dampoortrotonde ondergronds gaan om zo een verbinding te vormen tussen de Kasteellaan en de Afrikalaan. Tegelijkertijd zou de hele site worden aangepakt van de verplaatsing van het Dampoortstation tot de ontwikkeling van de NMBS-terreinen tot kantoorzone. Het gedeelte van de stadsring over de Kasteellaan zou opschuiven richting sporen, opdat bewoners niet meer met hun neus op het verkeer zitten. Fietsen op de Heirnislaan wordt verboden.

3. Keizerpoort

Om Ledeberg en Gentbrugge beter te verbinden met het stadscentrum komt er in 2006 een tweede fietsbrug over de Schelde en onder de stadsring. De eerste fietsbrug ligt er al, maar een arm van de Schelde maakt een tweede fietsbrug noodzakelijk om de fietsers veilig van de Oude Brusselseweg naar de Visserij te brengen. Stadinwaarts krijgt de tram in de Brusselsesteenweg een vrije bedding, omdat die nu nog te veel vastzit in files door de drukke Keizerpoort op de stadsring. Concrete data voor de werken zijn er nog niet, eerst moet er nog een alternatief voor de te verdwijnen parkeerplaatsen komen.

4. Sint-Lievenspoort

Ooit droomde de stad Gent ervan om de afrit van de autosnelweg naar het Zuid en het stadscentrum af te schaffen, maar zover komt het niet. Wel zal de stad extra wegwijzers richting stadsring aanbrengen zodat automobilisten minder snel voor afrit centrum kiezen. Ook komt er een directiever parkeergeleidingssysteem zodat chauffeurs meteen naar de juiste parking worden gestuurd. De stad gaat bovendien het fietspad langs de Zuidparklaan verder naar Ledeberg toe doortrekken opdat fietsers veiliger de stadsring kunnen overbruggen.

5. Heuvelpoort

De drukke Heuvelpoort oversteken is geen lachertje. Hier hoopt de stad dat er een tunnel komt om de stadsring ondergronds te laten lopen. Verder is het de bedoeling dat aan de Hofbouwlaan tweerichtingsverkeer wordt toegelaten zodat de Van Rijsselberghedreef tussen het S.M.A.K. en het Museum voor Schone Kunsten autovrij wordt en Gent eindelijk met zijn Museumsite kan uitpakken. Ter hoogte van de Kunstlaan even verderop komen er verkeerslichten op de stadsring. Zo zullen fietsers en auto's die van de Sint-Pietersparking komen, veiliger de ring kunnen oversteken.

6. Kortrijksepoort

Om de doorstroming van de tram stadinwaarts te verbeteren komt er ten vroegste in 2005 een verkeersgeleidingssysteem aan de Kortrijksepoortstraat. Auto's zullen dan slechts mondjesmaat van de stadsring het centrum in kunnen. Aan de Leiebrug even verderop komen er extra verkeerslichten om fietsers veiliger te laten oversteken. Die verkiezen immers de drukke stadsring en de Kortrijksesteenweg om naar het station te fietsen in plaats van de fietsbrug die onder de stadsring ligt en fietsers naar de Koning Albertlaan brengt.

7. Bijloke

Ten vroegste in het najaar 2004 wordt het hele kruispunt ter hoogte van de Bijloke heringericht. Eerst krijgt de Koning Albertlaan en in het verlengde daarvan de Groot-Brittanniëlaan twee baanvakken in plaats van vier. Daarna is het de beurt aan het kruispunt zelf. De tramhaltes die nu nog midden op de stadsring staan, verhuizen naar de Groot-Brittanniëlaan. Voor fietsers komen er aan de verkeerslichten opstelstroken en fietspaden naar het Sint-Pietersstation.

8. Gasmeterlaan

Zowel aan het begin als het einde van de Gasmeterlaan wil de stad een vlottere verbinding met de rest van de stadsring. Nu stropt het verkeer er ter hoogte van de Palinghuizen en het Neuseplein, waardoor heel wat chauffeurs de Nieuwe Wandeling en de Opgeëistenlaan verkiezen om aan de andere kant van de stad te geraken. Verkeerstechnische maatregelen zoals verkeerslichten die langer rood blijven moeten chauffeurs ontmoedigen die binnenweg te nemen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234