Donderdag 17/10/2019

Volvo Gent

Gentse productie naar China? Volvo Cars start er met fabricatie XC60

Volvo Cars start in de Chinese stad Chengdu met de productie van de XC60 crossover, de SUV die ook in Gent gebouwd wordt. Dat meldde Volvo Car Group gisterennamiddag. Dat kadert in het plan om 800.000 wagens te produceren tegen 2020, en daarvoor is die bijkomende capaciteit nodig. Dat is te horen bij zowel vakbonden als bedrijf.

De Volvo XC60 is het tweede model dat in Chengdu geproduceerd wordt, nadat er sinds november 2013 een verlengde versie van de Volvo S60 van de band rolt.

De XC60 is voor Volvo het best verkopende model wereldwijd én in China. De verkoop steeg de eerste drie kwartalen van 2014 met twintig procent tot 98.309 wagens. In China ging de verkoop over dezelfde periode met 32 procent vooruit, tot 24.940 wagens. Sinds zijn lancering in 2008, zijn er al meer dan 500.000 wagens van het model verkocht.

Volgens CEO Hakan Samuelsson is "de start van de productie een voorbeeld van Volvo's groei in wat nu haar grootste markt is."

De fabriek in Chengdu heeft een jaarlijkse capaciteit van 120.000 wagens. Door er ook de XC60 te produceren, worden 500 extra jobs gecreëerd, wat het totale aantal werknemers in Chengdu op 2.650 brengt. De fabrieken in China werken volgens dezelfde standaarden als in Torslanda (Zweden) en Gent, meldt het bedrijf nog.

Wereldwijde ambities

"Volvo wil 800.000 auto's verkopen tegen 2020. Als de verkoop stijgt, dat moet ook de capaciteit opgevoerd worden en dat is goed voor alle fabrieken", zegt woordvoerder Mark De Mey van Volvo Cars Gent. Toch zal de beslissing een impact hebben voor de productie in Gent. "China is een belangrijke markt. Naarmate ze meer en meer wagens zelf bouwen, spreekt het voor zich dat die niet in Gent of Zweden gebouwd worden." De woordvoerder verwacht voor 2015 een 'behoorlijk' jaar, maar niet van hetzelfde niveau als dit jaar. Verwacht wordt dat er in 2014 ruim 260.000 wagens van de Gentse band zullen rollen, wat het op twee na beste jaar ooit zou zijn.

Ook vakbondsman Patrick De Sutter (BBTK) beaamt het groeiverhaal. "In een dermate snel groeiende markt is er nood om een stuk ginder te bouwen", zegt hij. "De tijd dat we konden teren op slechts twee fabrieken is voorbij." De Sutter is niet ongerust over de gedeeltelijke productieverschuiving. Hij wijst erop dat het (nieuwe) CMA-platform naar Gent komt. Verder is de kleinere V40 al toegezegd voor Gent, en verwacht wordt dat de XC40 op termijn ook in Gent gebouwd zal worden, al zegt de vakbond dat het nog te vroeg is om daarover bepaalde engagementen aan te gaan.

"Belangrijk voor Volvo is dat de 90-cluster op tijd komt en geld binnenbrengt, want Volvo is een stand-alone bedrijf," klinkt het. "Ooit zal de XC60 vervangen moeten worden, maar we moeten de vinger aan de pols houden en overtuigen dat er nood is aan stabiliteit en kostenbeheersing. Maar we doen ons best, de Gentse fabriek is de benchmark op vlak van kwaliteit en op tijd leveren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234