Donderdag 24/06/2021

games

Gentse Ojoo wil iedereen in een gamemaker veranderen

. Beeld Ojoo
.Beeld Ojoo

Het Gentse mobiele gameplatform Ojoo laat gebruikers zonder programmeerkennis toe hun eigen augmented reality-games ontwerpen. Een soortgelijke dienst die het bedrijf erachter al aanbood voor bedrijven wordt daarmee mainstream gemaakt. "Pokémon Go deed onze ogen opengaan."

Stel u voor dat u de principes waarop het populaire mobiele spelletje Pokémon Go draait, zou kunnen toepassen op een eigen initiatief, zoals een stadsspel van de jeugdbeweging of een kroegentocht tijdens een vrijgezellenavond. Dat principe achter augmented reality-games toegankelijk maken voor iedereen is nu het nieuwe plan van het Gentse bedrijf Games With Attitude en Ojoo, diens mobiele platform voor games die zich - op een Google Maps-achtige kaart - in de echte wereld afspelen.

Maar de mogelijkheden die Ojoo levert, gaan verder dan alleen maar een virtuele schattenjacht. In de recentste game die het bedrijf zelf heeft ontwikkeld, Invasion, vindt er een buitenaardse invasie van de bekende Space Invader-aliens plaats in omgevingen die worden aangegeven op de kaart. Maar er zijn ook puzzel-, platform- en andere games mogelijk, die desgewenst in gang worden gezet op een bepaald geografisch punt en zich - via de camera in de smartphone - over de omgeving heen afspelen. Simpele maar beproefde gameconcepten, maar dat is volgens het bedrijf ook nodig om een zo breed mogelijk publiek aan te trekken.

. Beeld Ojoo
.Beeld Ojoo

Gedemocratiseerd

"We willen het maken van games democratiseren", zegt oprichter Peter Symons van Games with Attitude. "Je hebt slechts een minimum aan technische onderlegdheid nodig om een eigen game te maken in Ojoo, en alvast geen programmeerkennis: op een paar minuten heb je iets in elkaar. Net zoals Instagram de visuele creativiteit van gebruikers aanspoort, willen we dat met Ojoo doen voor games. Voor de visuele elementen in je games kun je voorgemaakte visuals gebruiken die je op het platform vindt, of degene die je zelf hebt gemaakt. Wanneer merken gebruik willen maken van ons platform kunnen we dat natuurlijk voor hen doen. Maar we willen het platform in de eerste plaats zo breed mogelijk maken."

Ojoo en Games with Attitude zagen het daglicht in 2014, toen het bedrijf werd opgericht door Peter Symons, een van de drijvende krachten achter de datingsite Twoo. Met een eigen investering van 400.000 euro en een miljoen euro durfkapitaal van private investeerder Bert Pauwels bouwde hij Ojoo aanvankelijk uit als een stadsspellenmaker voor bedrijven, overheden en organisaties, zoals het British Museum, de stad Gent en wildpark Pari Daiza.

Ogen geopend

Met de online software van Ojoo kunnen met klik- en sleepbewegingen relevante locaties worden gekozen, een gamegenre uit een lijst worden gelicht, en alle relevante elementen - eigen tekeningen of grafische elementen uit een serie 'presets' die in de software zitten - er gewoon naartoe worden gesleept. Eén game maken kost niets, voor een abonnement van 7 euro per maand kunnen er 25 games per jaar worden gemaakt "Ideaal voor bijvoorbeeld leerkrachten, die de games gebruiken als lesmateriaal", zegt Symons "Verder hebben we uitgebreidere abonnementsformules, bijvoorbeeld voor bedrijven die geld willen vragen voor hun games, of voor merken die iets willen doen met de gebruikersdata. En we ontwerpen ook nog altijd zelf games voor klanten die dat vragen."

Augmented reality-toepassingen bestaan al bijna even lang als er smartphones zijn, maar het principe brak pas afgelopen zomer door met Pokémon Go. Dat succesvolle locatiespelletje was een eye opener voor Ojoo, zegt Kristof Morlion, marketeer bij het bedrijf. "Het heeft voor ons aangetoond dat er een publiek voor is als je het op de juiste manier aanpakt. Voor de komst van Pokémon Go hadden we moeite om uit te leggen wat we doen, nu niet meer."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234