Zaterdag 28/03/2020

Gentse game gaat internationaal

De Belgische videogame-industrie stelt nog niet veel voor, maar we hebben wel al één internationaal paradepaardje: Larian Studios. Met Divinity: Original Sin II lanceren ze hun meest ambitieuze game tot nog toe.

Drie jaar gewerkt aan een nieuwe videogame, met 135 mensen, verspreid over de wereld in vier productievestigingen. En dan de lancering van de titel een halve dag moeten uitstellen door een stroompanne in Gent. Divinity: Original Sin IIkon daarom pas vrijdag in de vooravond live gaan.

Maar er zijn, ondanks die onverwachte technische calamiteiten, heel wat redenen om gerust te zijn over Divinity: Original Sin II. Eind vorig jaar lanceerde Larian al een early access-testversie op de downloadwinkel Steam, die uitstekend werd ontvangen. En er zijn meer dan anderhalf miljoen exemplaren verkocht van de in 2014 gelanceerde voorganger van de game, wat wijst op een brede fanbasis.

De Belgische videogame-industrie maakt opgang, met een paar dozijn bedrijfjes die vooral games voor mobiele systemen en downloadspelletjes voor computers en huiskamerconsoles maken. IJver te over, talent allicht ook, maar de inkomsten laten nog wat op zich wachten.

Larian Studios bewijst dat het ook voor een Belgische gamebedrijf mogelijk is om internationaal door te breken. Swen Vincke richtte het 21 jaar geleden in zijn meest bescheiden vorm op in Oudenaarde, waar het stilaan naar de ware explosie, enkele jaren geleden, toe groeide. Dankzij het commerciële succes van Divinity: Original Sin groeide Larian vanuit zijn (inmiddels naar Gent verhuisde) hoofdzetel uit tot een bedrijf dat buitenlandse ontwikkelingsfilialen in Quebec City, Sint-Petersburg en Dublin heeft.

Lange dagen

"Aanvankelijk richtten we die filialen op om er gebruik te maken van het talent dat zich in de drie steden bevindt", zegt Vincke. "In Sint-Petersburg ontdekten we bijvoorbeeld dat lokale ontwikkelaars erg bedreven zijn in het maken van consoleversies, waardoor we vooral daar de console-editie van Divinity: Original Sin in elkaar staken.

"Maar ondertussen zijn we anders georganiseerd: de ontwikkelingsteams in Quebec City, Gent en Sint-Petersburg zijn klonen van elkaar. Ze bestaan uit mensen met dezelfde functies, zodat de teams aan het einde van hun werkdag de ontwikkeling kunnen doorgeven aan de vestiging die oostelijker in de wereld ligt. We kunnen niet rond de klok blijven ontwikkelen, maar een dag duurt toch al lang op deze manier."

Vincke noemt videogamebedrijven als Bethesda (bekend van de Elder Scrolls- en Fallout-series) en Bioware (makers van onder meer de Mass Effect-reeks) als belangrijkste concurrenten voor Larian. Die studio's zijn groter dan de zijne, maar ze mikken wel op min of meer hetzelfde publiek, dat tuk is op zogeheten role playing games (meestal afgekort tot rpg's) en tot honderden uren in de weer kan zijn om het hoofdpersonage dat ze besturen zijn queestes te doen beleven, zodat het sterker en bedrevener wordt, en betere wapens en uitrusting krijgt.

Het is geen al te breed genre (zo'n 13 procent van alle games die worden verkocht zijn rpg's, volgens de wereldwijde videogamefederatie Entertainment Software Association), maar degenen die het spelen zijn in de regel erg fanatiek. Net als degenen die de games maken, eigenlijk. "Al onze toekomstige games zullen binnen twee mogelijke genres vallen: role playing games en strategiespellen. Ik vind het erg belangrijk dat we het soort games blijven maken die we zelf willen spelen."

Grote namen

De inkomsten van de vorige game, en een Kickstarter-campagne van twee miljoen dollar (ongeveer 1,7 miljoen euro) voor de ontwikkeling van de nieuwe, hielpen Larian om zijn wereldwijde organisatie uit te breiden. Zodat met de juiste mensen én met een groot team aan de nieuwe game kon worden gewerkt, en tegelijkertijd nieuwe projecten op stapel konden worden gezet.

Filialen in het buitenland, het aantrekken van grote namen uit de videogame-industrie die de game helpen maken (scenarist Chris Avellone bijvoorbeeld, die de verhalen van Fallout: New Vegas en Prey schreef) - is Gent nog wel groot genoeg voor Larian? "Hier blijft ons kernteam gevestigd", zegt Vincke. "Het grootste deel van de ontwikkeling van Divinity: Original Sin II is nog altijd hier gebeurd, en de belangrijke beslissingen zijn hier genomen. We zijn zopas verhuisd naar een prachtig nieuw pand. Een groot deel van het team woont hier ook in de buurt. We zijn niet van plan om te vertrekken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234