Zondag 23/02/2020

Gentse (free)jazzgeschiedenis in het Zuidpark

Behalve de jonge energie van het Steven Delannoye Quartet en de rijpere romantiek van Ivan Paduart (met Bert Joris), biedt het Gentse Jazz in ’t Park dit weekend een weerzien met een nog veel oudere generatie muzikanten rond bassist Paul Van Gysegem. Het wordt een reünie met een ferme echo uit de jaren zestig en zeventig, toen de freejazz zonder remmen door Gent waaide.

Toch weer typisch iets voor Gent, dat Jazz in ’t Park. Op het eerste gezicht is dit vooral een gezellig, warm zomerfestivalletje om met stijl afscheid te nemen van het vakantiegevoel. Maar programmator Jan Schiettekatte smokkelt toch elk jaar minstens een paar voetzoekers in zijn schema, het moet niet altijd braaf zijn.

Dé verrassing van deze editie is de reünie van het sextet van contrabassist Paul Van Gysegem (75). In de jaren zestig was Van Gysegem een van de gangmakers van de freejazz in België en omstreken. Wat Fred Van Hove voor Antwerpen was, was Gysegem voor Gent, al kunnen die twee zelfs vandaag nog een robbertje vechten over hoe je nu echt ‘free’ speelt.

Als contrabassist is Van Gysegem lang buiten beeld geweest - hij legde zich meer toe op zijn activiteiten als schilder en beeldhouwer - maar insiders weten al langer dat hij weer speelt.

Van Gysegem heeft oude vrienden rond zich verzameld, zoals Cel Overberghe, Patrick De Groote, Noël McGhie, Ronald Lecourt en de Amerikaanse altsaxofonist Steve Potts, allemaal mannen uit die legendarische periode eind sixties begin seventies, toen het Gravenkasteel vier jaar achter elkaar podium bood aan de meest compromisloze avantgardemuziek (met veel succes). Dat stuk Gentse geschiedenis dreigde tot voor kort helemaal in de vergeethoek te belanden, maar Van Gysegem en co frissen het geheugen nu op. Niet alleen met concerten trouwens: de trompettist van de groep, Patrick De Groote, is al een tijdje aan het werken aan een paper hierover (gratis te downloaden, onder andere via www.jazzinbelgium.com). Dat is geen seconde te laat, want de geschiedenis van de jazzavantgarde in België moet nog altijd geschreven worden, en de protagonisten en getuigen van het eerste uur worden een dagje ouder.

Wat dat betreft kunnen we in Vlaanderen en België alleen maar met afgunst kijken naar onze noorderburen, waar de geschiedenis van de creatieve jazz van na 1960 al uitgebreid te boek staat. Zopas verscheen daarop nog een erg nuttige aanvulling over de loopbaan van drummer Pierre Courbois, die overigens nog een tijdje met Paul Van Gysegem heeft gespeeld. (dw)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234