Zondag 18/04/2021

Gentse Belfortparking blijft behouden

In ruil verdwijnen elders in de stad parkeerplaatsen

Gent

Van onze medewerker

Thomas Dierckens

De Belfortparking op het Emile Braunplein blijft nog minstens tot 2007 bestaan. Daarmee komt de stad terug op de belofte om het plein autovrij te maken in afwachting van de definitieve heraanleg ervan tijdens de volgende legislatuur. Wel zullen elders in de stad parkeerplaatsen verdwijnen voor een vlottere doorstroming van onder meer het openbaar vervoer.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de parking op het Emile Braunplein zou verdwijnen zodra de nieuwe ondergrondse parking Reep volgende maand opengaat. Zo kan de stad tegemoetkomen aan het stand-still-principe dat de stad contractueel moet naleven met de Vlaamse Gemeenschap. Voor elke ondergrondse parkeerplaats die er bij komt, moet er volgens dat principe bovengronds eentje verdwijnen.

De meest voor de hand liggende oplossing daarvoor was om met de opening van parking Reep de bovengrondse Belfortparking te sluiten. Die ligt in het hart van de stad en druist door haar ligging in tegen de ambitie van het stadsbestuur om het Gentse stadscentrum zoveel mogelijk autovrij te maken. Sowieso wordt het Emile Braunplein tijdens de volgende legislatuur volledig heraangelegd tot een nieuw autovrij stedelijk plein. Daarvoor lopen momenteel onderhandelingen met de drie laureaten van de architectuurwedstrijd die de stad uitschreef.

In afwachting van die definitieve heraanleg beloofde schepen van Mobiliteit en Stedenbouw Karin Temmerman (SP.A) om het plein voorlopig al in een nieuw kleedje te steken, met als grootste verschil dat het voortaan autovrij zou zijn. Maar zover komt het dus niet. Officieel luidt het dat een tussentijdse herinrichting van het plein om financiële en organisatorische redenen niet interessant is. Het is echter een publiek geheim dat heel wat middenstanders uit het centrum en de VLD-fractie van de Gentse gemeenteraad de parking wel wensten te behouden. "Ik ga niet ontkennen dat er politieke druk is uitgeoefend om de parking open te houden", zegt Temmerman. "Ik ben immers altijd een voorstander geweest om de Belfortparking te sluiten."

Temmerman wijst erop dat het niet sluiten van de Belfortparking het stand-still-principe niet in gevaar brengt. Elders in de stad verdwijnen immers verschillende parkeerplaatsen om de doorstroming van het openbaar vervoer te bevorderen. Zo sneuvelt een achttal parkeerplaatsen in de Sint-Jacobsnieuwstraat, omdat de doorgang er te smal is, zodat bussen er elkaar niet kunnen kruisen. In de Zuidstationstraat komt er, naast de bestaande busbaan staduitwaarts, een aparte busbaan stadinwaarts bij. Nu staat de bus daar dagelijks in de file. Ook in de Verlorenkost, het straatje tussen de Nederkouter en de Coupure, verdwijnt een achttal parkeerplaatsen ten voordele van het openbaar vervoer. In de Lammerstraat worden aan de kant van Circus Mahy zeven parkeerplaatsen opgeofferd, waardoor ook daar een vlottere doorstroming zal ontstaan voor de vele bussen die er passeren. Ten slotte krijgt de Schouwburgstraat aan de Kouter een afzonderlijke trambedding, zodat tram 1 hier niet meer vast geraakt in de file. Verder sneuvelen nog eens twaalf parkeerplaatsen vlak aan het stadhuis.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234