Maandag 18/01/2021

Gents en Rotterdams muziekfestival slaan artistieke handen in elkaar

‘Relaties tussen steden zijn als slingers’, zegt de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb. ‘Je moet ze af en toe een tik geven. Dit is zo’n tik en voor de eerste keer is dat er een op cultureel vlak.’

Het is al donker wanneer het schip De Nieuwe Maze uitvaart in de haven van Rotterdam. Aan boord: het team van Gent Festival van Vlaanderen, mensen van het Gergiev Festival, een resem journalisten en twee trotse burgemeesters. Ze hebben dan ook iets bijzonders voor te stellen: de allereerste structurele, artistieke samenwerking tussen beide steden.

Niet dat Rotterdam en Gent op artistiek vlak al niet langer iets hebben met elkaar. Muziektheater LOD werkt samen met de Operadagen Rotterdam rond hedendaags muziektheater en opera. Het Collegium Vocale van Philippe Herreweghe laat zich regelmatig begeleiden door het Rotterdams Philharmonisch Orkest, onlangs nog op het Klarafestival. En het Vlaams-Nederlandse collectief Wunderbaum, nu het huisgezelschap van de Rotterdamse schouwburg, werd groot in de schoot van het NTGent. De artistieke samenwerking die gisteren werd voorgesteld, gaat een stuk verder. Een Vlaams en een Nederlands muziekfestival die een artistieke coördinator delen: het is bepaald uniek. Jelle Dierickx is sinds 2006 artistiek coördinator van Gent Festival van Vlaanderen en neemt diezelfde functie nu ook op bij het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival. “In Rotterdam volgden ze al langer wat wij in Gent met Festival van Vlaanderen doen en ze willen dat ik de magie die rond ons festival hangt, overbreng naar hun festival. Wat niet betekent dat ik klakkeloos ga kopiëren wat ik voor Gent Festival van Vlaanderen doe. Ik hou van het wat ruigere imago van Rotterdam en ga me daar zeker door laten inspireren. De samenwerking moet beide festivals versterken.”

Het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival, genoemd naar de voormalige chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de huidige artistieke leider van het festival Valery Gergiev, bestaat sinds 1996 en groeide in veertien jaar tijd uit tot een multidisciplinair cultureel evenement met internationale allure. Zo opende het festival in 2007 met Wagners ‘Tristan und Isolde’, met videokunst van de beroemde Bill Viola en stonden grootse solisten als de Russische violist Vadim Repin en de Oostenrijkse pianist Alfred Brendel er op het podium. Gent Festival van Vlaanderen kan buigen op een tweeënvijftigjarige geschiedenis, artistieke directeurs als Gerard Mortier en Serge Dorny en een palmares van gastdirigenten en -artiesten als operasterren Kiri Te Kanawa en Barbara Hendricks, dirigent Simon Rattle en cellist Yo-Yo Ma. Jaarlijks trekt het festival meer dan 50.000 bezoekers. Dat beide evenementen nu de handen in elkaar slaan, moet op korte termijn een directe meerwaarde bieden. “Volgend jaar al opent het Rotterdams Philharmonisch Orkest Gent Festival van Vlaanderen”, zegt Dierickx. “Het is ook de bedoeling dat we in de toekomst samen artistieke, maar ook sociale producties opzetten. Ik wil ook interessante uitwisselingen op poten zetten. Een Gentse pianist als Daan Vandewalle, die een prachtige interpretatie brengt van ‘Inner cities’, het topwerk van de Amerikaanse componist Alvin Curran, kan perfect op het podium van het Gergiev Festival.”

Culturele primeur

Of de samenwerking tussen Gent Festival van Vlaanderen en het Gergiev Festival het begin is van een nog diepgaander partnerschap? “Relaties tussen steden zijn als slingers”, antwoordt de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb met een boutade. “Je moet ze af en toe een tik geven. Dit is zo’n tik en voor de eerste keer is dat er een op cultureel vlak. Er was al veel contact tussen onze havens, maar nooit eerder werkten we artistiek structureel samen. Dit is ook een mooi voorbeeld van hoe je in tijden van besparingen efficiëntie kan betrachten. Zonder te raken aan budgetten, kunnen we door deze samenwerking ons eigen festival de nodige zuurstof geven. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest is een van de iconen van onze stad. Daar raak je niet aan. Helaas is het orkest financieel ook afhankelijk van overheidsgeld. Het is bang afwachten, nu het kabinet beslist heeft de hakbijl boven te halen bij de subsidiëring van de podiumkunsten.”

Jelle Dierickx

studeerde musicologie aan de universiteit van Gent en promoveerde in 2006 op een proefschrift over de verbanden tussen naoorlogse muziek en poëzie

richtte in 2000 KriKri op, een vereniging die festivals organiseert met hedendaagse poëzie, muziek, performances en multimedia

ging in augustus 2006 aan de slag als artistiek coördinator van Gent Festival van Vlaanderen

combineert die functie nu met die van artistiek coördinator van het Rotterdam Philharmonic Gergiev Festival

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234