Zaterdag 31/10/2020

Circulatieplan Gent

Gents circulatieplan goedgekeurd na acht uur debatteren

Daniël Termont meent dat een referendum Gent alleen maar 'hopeloos zou verdelen'.Beeld RV

Na meer dan acht uur debat, verspreid over twee avonden, is in Gent vanavond het nieuwe circulatieplan goedgekeurd. Eerder vanavond hadden Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) en burgemeester Daniël Termont (sp.a) gezegd dat het circulatieplan noodzakelijk is en de vraag naar een referendum erover "een politieke wanhoopsdaad van N-VA". N-VA-kopman Siegfried Bracke had opgeroepen tot dat referendum.

Het circulatieplan werd vanavond meerderheid (sp.a, Groen, Open Vld) tegen oppositie (N-VA, CD&V, Vlaams Belang) goedgekeurd. De vraag van N-VA voor een referendum werd door de meerderheid weggestemd, het tegenvoorstel met een burgerkabinet door de raadsleden van de meerderheid goedgekeurd. CD&V onthield zich, N-VA en Vlaams Belang stemden tegen.

Een bijkomende motie van Siegfried Bracke, om minister Galant aan te porren werk te maken van het voorstadsnet werd unaniem door de raad goedgekeurd. Een toevoeging van burgemeester Termont, die de raad vraagt dat de Vlaamse regering de studies voor de realisatie van tramlijn 7 uitvoert, werd ook unaniem aangenomen.

Voor raadsleden uit meerderheidspartijen sp.a en Open Vld was Siegfried Bracke (N-VA) kop van Jut in slottoespraken. Raadslid Geert Versnick (Open Vld) haalde uit naar Brackes "onnavolgbare John Cleese-imitatie die de raad een goed uur heeft beziggehouden". Ook raadslid Sven Taeldem gaf Bracke een veeg uit de pan, volgens hem heeft N-VA geen alternatieven geboden. "U bent niet voor verandering, laat staan het verschil te maken, het ergste van al is uw slinkse manier van politiek doen", klonk het.

"Politieke obstructie"

De Gentse bestuurscoalitie wil op 3 april 2017 het voetgangersgebied verdubbelen en de binnenstad bijkomend in zes sectoren verdelen om doorgaand verkeer te weren. Cruciaal in het circulatieplan is een aantal maatregelen, zoals een vlottere doorstroming op de R4 en extra Park&Rides. Via een referendum met de vraag "Vindt u dat Gent en de Gentenaars beter worden van het voorliggende 'Circulatieplan Binnenstad Gent'?" wilde N-VA-fractieleider Siegfried Bracke het laatste woord over het plan aan de Gentenaar zelf geven.

Gisteren legden de leden van de meerderheidspartijen Open Vld, sp.a en Groen een amendement op tafel waarbij ze vanaf maart een "oplossingsgerichte dialoog" willen opzetten met specifieke doelgroepen en een burgerkabinet om de bevraging te begeleiden.

Burgemeester Termont stelde dat de vraag naar een referendum alleen "politieke obstructie" is. "Het referendum is een politieke daad. Het is zelfs een politieke wanhoopsdaad van N-VA. De timing zit ook volledig fout, op het einde van een traject waar N-VA aan meegewerkt heeft. Het heeft niets met bezorgdheid over de mening van de Gentenaars te maken, maar wel met het zoeken naar polarisatie. Met een referendum zouden we deze stad hopeloos kunnen verdelen. (..) Het mobiliteitsplan wordt zeker niet in de maag gesplitst van de Gentenaars."

Veilig naar school

Termont verwacht dat Gent binnen enkele jaren "veel leefbaarder" zal worden door het circulatie- en mobiliteitsplan. "Het gaat hier om het algemeen belang versus het individueel belang. Gaan we allemaal samen iets inleveren? Ben ik die elke dag met mijn auto van Mariakerke naar het stadhuis rijd, bereid om om te rijden langs de Dampoort. Als ik daarmee de Brugse Poort veiliger maak, dan zeg ik ja."

Het nieuwe circulatieplan in Gent is noodzakelijk, zei de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. "Van de Gentenaars vindt 63 procent dat zijn kinderen niet veilig naar school kunnen in Gent. Elke morgen staat het verkeer op bepaalde plaatsen stil. De bereikbaarheid van onze stad is niet meer gegarandeerd. Daarop moeten we een antwoord bieden, onder meer met het circulatieplan. Ik heb niemand horen zeggen dat hij het daar niet mee eens is en ik heb nog geen tegenvoorstellen gehoord."

Het plan is er niet alleen voor de fietsers, counterde Watteeuw. "We weten dat niet iedereen met de fiets kan. En dat hoeft ook niet. Maar iedereen die de overstap maakt, maakt het wel gezonder en veiliger voor anderen. Meer mensen op de fiets is minder file. Als één automobilist overstapt op de fiets, wordt de file 4 meter korter. Ik begrijp niet waarom er zoveel weerstand is tegen fietsers."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234