Dinsdag 26/01/2021

Gent zoekt moedige kunstenaar

Ze zien er uit als zitbanken, maar het zijn twee lege sokkels op de Gentse Korenmarkt. Al jaren is het stadsbestuur op zoek naar een kunstenaar die er zijn werk op wil bouwen.

De vernieuwde Korenmarkt in Gent wordt momenteel gesierd door twee lage betonnen zuilen. Dit zijn geen minimalistische zitbanken - hoewel ze daar momenteel wel voor gebruikt worden - maar compleet uitgeruste sokkels die op een kunstenaar wachten.

Bij de hernieuwing van het stadscentrum - het zogenaamde KoBraproject - werd namelijk plaats vrijgehouden voor twee kunstwerken. Bedoeling was dat die in een zuilvormige constructie van hoogstens 21 meter gebouwd zouden worden. Eentje aan de Sint-Niklaaskerk en eentje aan de kant van de Donkersteeg. Voor elk werk werd een budget van maximaal 300.000 euro vrijgemaakt.

De plannen waren er, het enige dat nog ontbrak was een kunstenaar. Joost Declercq, directeur museum Dhondt-Dhaenens, organiseerde van in het begin de zoektocht. Na heel wat moeizaam overleg met nationaal en internationaal talent, viel in maart 2011 eindelijk de eerste naam uit de bus: Didier Vermeiren, een Belgische kunstenaar. Niet veel later verscheen ook de Britse kunstenares Rebecca Warren op het toneel. Opdracht volbracht?

De euforie bleek van korte duur: in november vorig jaar haakte Vermeiren af en enkele weken geleden bedankte ook Warren voor het project. De spiksplinternieuwe Korenmarkt bleef verweesd achter met twee lege sokkels.

Een snel actieplan drong zich op. Bij haar aanstelling in januari richtte cultuurschepen Annelies Storms (sp.a) een Task Force op van negen experten uit de kunstwereld. Zij zouden binnen een termijn van zes maanden de geschikte kandidaten vinden. Maandagavond klopte gemeenteraadslid Siegfried Bracke (N-VA) op tafel om een stand van zaken te krijgen. Momenteel kijkt iedereen naar de Belgische kunstenares Ann Veronica Janssens en de Turkse Ayse Erkmen.

Of zij de Korenmarkt zullen redden, is afwachten. Begin maart werd het scenario voorgesteld aan kunstenaar Francis Alÿs, maar na een aantal gesprekken liet hij in het begin van deze maand weten dat hij de opdracht niet aanvaardde. "Gesprekken in de komende weken moeten uitwijzen of de kunstenaressen erop willen ingaan en hoe ze dit in hun agenda kunnen plannen", aldus Storms.

Waarom krijgt Gent zo moeilijk een kunstenaar te pakken? In de eerste plaats zijn er een heleboel inhoudelijke voorwaarden aan verbonden. De kunstwerken moeten de geschiedenis en toekomst van de stad vertegenwoordigen. Kunstenaars moeten daarnaast ook rekening houden met de hoge zuilconstructie, daar is een intensieve stabiliteitsstudie voor nodig. Het uitdenken van zo'n concept vraagt dan ook heel wat tijd en die lijkt de stad Gent niet te hebben: de vernieuwde Korenmarkt oogt onvolledig zonder kunst.

Voorlopig lijkt het erop dat bezoekers van het plein hun betonnen zitbanken nog niet meteen hoeven af te staan. Bracke zou maandagavond bomen als oplossing gesuggereerd hebben, maar daar wilt Storms niet van weten. "Het college heeft uitdrukkelijk voor dit ontwerp gekozen, met inbegrip van deze twee kunstwerken. Bomen planten zou compleet afwijken van het oorspronkelijke concept."

Didier Vermeiren

Francis Alÿs

Rebecca Warren

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234