Dinsdag 20/04/2021

Gent wil de slimste zijn

Gent maakt zich op om een slimme stad te worden. Maar hoe verander je een historische stad in een hippe, 21ste-eeuwse 'smart city'? En hoe zorg je ervoor dat het niet bij gebakken lucht blijft?

Het Gravensteen, het Belfort, de Sint-Baafskathedraal. Wie als bezoeker aanklopt bij de toeristische dienst van de stad Gent krijgt gegarandeerd die drie historische gebouwen als grootste trekpleisters van de stad opgesomd. Eventueel aangevuld met de Korenlei en het Patershol.

Geschiedenis heeft de stad in overvloed, aan de toekomst is nog werk. Maar het plan is nu al duidelijk: van Gent een 'smart city' maken, waar innovatie en slimme technologie de leefbaarheid en de publieke dienstverlening van de stad flink verhogen. Tien start-ups en organisaties presenteerden gisteravond projecten en producten die de stad aangenamer en toegankelijker moeten maken. Zo was er een elektrisch aangedreven aanhangwagen voor fietsers, of de alternatieve munt Toreke, uniek voor de Rabotwijk, die ook in digitale vorm te gebruiken is en studenten en bewoners dichterbij brengt.

Typisch Gent: technologie en sociale ontwikkeling samenbrengen. Voorbeelden zijn een app die de parkeerplaatsen voor gehandicapten in de stad in kaart brengt, en een lokale versie van Peerby, de site waar buurtbewoners allerlei spullen - maar ook boeken - kunnen uitlenen aan elkaar.

Mobiliteit

Absolute blikvanger is de samenwerking met file-app Waze, de app die in 2013 door Google werd gekocht. Waze moet helpen de mobiliteit in de stad fors te verbeteren. De samenwerking maakt deel uit van het regionale verkeerscentrum in de stad. Het centrum werkt virtueel en geeft in realtime informatie over vervoersmiddelen in de stad en over problemen op de baan en wegenwerken. De stad werkt daarvoor samen met De Lijn, de lokale politie, andere regiosteden, start-ups, hogescholen en universiteiten. En dus ook met Waze, dat informatie over ongevallen, files, vertragingen, wegenwerken en gevaarlijke situaties zal doorspelen.

Hoofdverantwoordelijke van dit alles bij de stad Gent is Karl-Filip Coenegrachts. Hij heeft een ronkende functietitel: digital strategy officer. Hij overziet de inspanningen die de stad samen met bedrijven, academische wereld, onderzoeksinstellingen en onderwijswereld levert. Maar wat stelt dat voor, als een pak andere steden zich ook uitroepen tot smart city? En als iedereen uitpakt met begrippen als smart grid (slimme elektriciteitsnetwerken) en cradle to cradle (producten zo maken dat ze van a tot z hergebruikt kunnen worden)?

"Smart city is een begrip dat nu overal opduikt, maar we zijn er al een hele tijd mee bezig", zegt Coenegrachts. "We organiseren bijvoorbeeld energiecoaching voor bedrijven. Dat is een uniek project. Dat is niet de taak van een stad, zou je kunnen zeggen, maar het helpt ons om de klimaatdoelstellingen te halen. Dat is toch iets wat Gent onderscheidt: de technologie staat ten dienste van de mensen. Zoals bij het Toreke en de energiecoaching."

Incubator

De stad hoopt ook big data te gebruiken bij evenementen. Leerrijk, omdat je de mobiliteit beter kunt organiseren, zegt Coenegrachts. Dat thema lag de voorbije maanden gevoelig in Gent, met dank aan de vele openbare werken die de belangrijkste wegen in de stad met regelmaat deden dichtslibben. "We hebben samengewerkt met Proximus en Mobistar voor het in kaart brengen van publieksstromen bij de Gentse Feesten, de Davis Cup en het K3-evenement in Flanders Expo. Dat levert onschatbare informatie op. We kunnen er veel beter het openbaar vervoer op afstemmen, om maar dat voordeel te noemen."

De vernieuwing komt niet van de stad alleen, benadrukt Coenegrachts. Gent moet een trekpleister worden van start-ups, net zoals Antwerpen. Nog maar eergisteren startte de KBC-incubator in Gent, nadat die in Antwerpen een enorm succes had gekend.

Maar het grote verschil tussen Antwerpen en andere Belgische steden: Gent kan terugvallen op de aanwezigheid van academische onderwijs- en onderzoeksinstellingen. "Data-uitwisseling tussen bedrijven, onderwijs, sociale organisaties en stad wordt cruciaal. Daar kunnen we enorme kennis mee opbouwen. En uniek zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234