Zaterdag 26/11/2022

Gent vraagt hulp Delhaize voor verkeersprobleem

Asse / Gent

Van onze medewerker

Ben Bleys

De stad Gent wil aan de stadsrand een stedelijk distributiecentrum voor handelaars oprichten in navolging van Europese steden als Parijs, Rotterdam en Berlijn. Zo wil Gent het aantal vrachtwagens in het centrum drastisch verminderen. Over een goed gelegen distributiecentrum voor allerlei koopwaar heeft Gent alvast gesprekken aangeknoopt met de groep Delhaize.

Het idee van een stedelijk distributiecentrum is niet nieuw. Dergelijke initiatieven werden al - met wisselend succes - genomen in diverse andere Europese steden zoals Berlijn, Freiburg, Basel, Parijs, Aix-en-Provence, Monaco, Rotterdam, Maastricht en Leiden. Ook Gent tastte in 1998 al de mogelijkheden af. Omdat de stad toen geen privé-partners vond, werd het voorstel opgeborgen. Nu zijn de plannen er weer. Voor de oprichting van een stedelijk distributiecentrum heeft Gent het studiebureau Iris gecontacteerd. Dat onderzoekt momenteel de kosten en baten.

Voor schepen van Economie Daniël Termont (SP.A) staat vast dat niet alleen de stad daar bij te winnen heeft. "Zowel de leveranciers als de winkeliers kunnen kosten besparen. De leveranciers door de optimalisering van de bevoorrading, de winkeliers door een vermindering van hun depots ter plaatse." Bijkomend voordeel is volgens Termont ook dat de huidige stockruimtes boven winkels omgevormd kunnen worden tot appartementen. "Nu is het zo dat winkelstraten als de Veldstraat, de Langemunt en de Geldmunt 's avonds uitsterven doordat er weinig of geen bewoning boven de winkels is. Niet bevorderlijk voor de nachtelijke sfeer in een stad, laat staan voor de veiligheid. Daarom kan een stedelijk distributiecentrum bijdragen tot meer sociale controle in winkelstraten."

Een stadsdistributiecentrum sluit tevens nauw aan bij de filosofie van het Mobiliteitsplan, dat de binnenstad van Gent grotendeels autovrij heeft gemaakt. Volgens Gents schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A) zou een optimalisering van het bevoorradingssysteem veel minder (zwaar) verkeer opleveren. "Nu is het zo dat Gent overdag overspoeld wordt door kleine en grote vrachtwagens die vaak niet vol zijn. Als alle leveringen voortaan vanuit een of meerdere goed gelegen verdeelcentrales gebeuren, bevordert dat en de mobiliteit en de leefbaarheid."

Toch is de participatie van de distributiesector cruciaal voor het welslagen van het plan. Daarom knoopte gesprekken aan met de groep-Delhaize. Directeur Claude Allard heeft oor naar de argumenten, maar blijft voorzichtig. "Ik deel de bekommernissen inzake mobiliteit en leefbaarheid, maar van concrete afspraken is nog geen sprake." Allard bevestigt dat de leveringen aan de kleinere winkels als Tom & Co en AD Delhaize vaak problemen oplevert. "Onze vrachtwagens zijn niet altijd vol. Daarom is het nuttig om eens te onderzoeken of we tien gedeeltelijke leveringen terug kunnen dringen tot één volledige. Een stedelijk distributiecentrum zou hiervoor een oplossing kunnen bieden, maar niet voor de grote supermarkten. Onze groep staat open voor discussie, maar alleen zal Delhaize niet participeren."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234