Woensdag 11/12/2019

Gent vanaf vandaag zone 30

Beeld BELGA

Sinds vandaag is het hele gebied binnen de Gentse stadsring zone 30. Na een sensibiliseringscampagne de komende maand volgen er eind mei of begin juni de eerste zware boetes. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws.

De voorbije dagen werd in het centrum van Gent hard getimmerd aan de geplande zone 30. Maar liefst 520 verkeersborden werden geplaatst of verwijderd. 120 straten kregen extra bordjes die de zone 30 aanduiden. Slechts in een klein stukje van het centrum (de as Nieuwe Wandeling - Contributiestraat - Begijnhoflaan - Opgeëistenlaan - Blaisantvest en de grote invalswegen Franklin Rooseveltlaan, de Calierlaan en de Zuidparklaan) geldt er geen snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur.

Zware boetes

Er werd tot nu toe niet veel snelheidscontroles uitgevoerd in de zone 30 van Gent, maar daar komt binnenkort verandering in. In mei geeft de stad Gent automobilisten nog de tijd aan de nieuwe verkeersregeling te wennen. Daarvoor lanceerde het zo'n drie weken geleden de campagne 'Gent Daagt Uit'. Inwoners van de stad moeten een tegenprestatie bedenken voor bestuurders die zich aan de opgelegde snelheid houden, maar de campagne kent voorlopig weinig succes. "De actie zal nog wel aanslaan", meent Filip Watteeuw (Groen), de Gentse schepen van Mobiliteit.

Vanaf eind mei of begin juni begint de politie met het beboeten van snelheidsduivels. En de boetes kunnen snel oplopen. Wie tien kilometer per uur te snel rijdt, krijgt een boete van 50 euro. Per kilometer per uur dat daar bij komt, wordt er 10 euro extra aangerekend. Als u dus bijvoorbeeld 60 kilometer per uur rijdt in een zone 30, krijgt u een boete van 250 euro voorgeschoteld en moet u uw rijbewijs een tijdje inleveren.

Voordelen

Gent is lang niet de eerste stad die de voordelen van een uitgebreide zone 30 inziet, zo schrijft De Standaard. Eerder gaven steden als Kortrijk, Leuven en Mechelen al het goede voorbeeld.

Niet onlogisch, want er valt heel wat te winnen bij een stadscentrum waar auto's niet harder mogen rijden dan 30 kilometer per uur. Er is niet enkel minder geluidshinder en minder luchtvervuiling. De kans op ongevallen daalt met de helft, en de kans dat een voetganger overlijdt bij een aanrijding daalt van tachtig naar tien procent.

Het Gents MilieuFront en de Fietsersbond zijn alvast zeer tevreden en deelden vanochtend honderd tulpen uit aan automobilisten op het Gentse Zuid. "Het is niet zozeer de maatregel die wij willen in het kader van de luchtverontreiniging, alhoewel die ook al een positief effect zal hebben, maar wel omdat het een maatregel is om de stad veiliger te maken", zeggt Steven Geirnaert van het Gents MilieuFront. "We hopen op een veiligere stad die meer mensen kan overtuigen om met de fiets te gaan. Ook moet de plaats op de weg enkel gebruikt worden voor wie de auto echt nodig heeft, want meer fietsers en minder auto's leidt tot een vlotter verkeer."

"Er is nog meer nodig"

Infopunt Publieke Ruimte - het kenniscentrum van de Voetgangersbeweging - is bijzonder tevreden over de invoering van de zone 30. De organisatie ziet voordelen die veel verder reiken dan verkeersveiligheid, maar de Voetgangersbeweging duwt het Gentse stadsbestuur ook enkele aandachtspunten onder de neus: een andere invulling van de openbare ruimte, meer op maat van langzaam verkeer, en het behoud van zebrapaden.

"Steden die voetgangers, fietsers en openbaar vervoer vooropstellen, plukken daar economisch en demografisch de vruchten van", zegt Tom Dhollander van Infopunt Publieke Ruimte. "Zoals de Spaanse steden Barcelona en Vitoria-Gasteiz met het concept 'super blocks', waar volledige wijken autovrij worden gemaakt ten voordele van bewoners, middenstand en horeca."

"Van alle Vlaamse centrumsteden is Gent hard op weg om de referentiestad voor publieke ruimte te worden, evenwaardig aan bijvoorbeeld Kopenhagen of Lyon", aldus Dhollander. Toch waarschuwt Infopunt Publieke Ruimte dat er nog werk aan de winkel is. "Een logische volgende stap zou zijn om binnen de zone 30 de openbare ruimte ook effectief in te richten op maat van langzamer verkeer."

Infopunt Publieke Ruimte heeft nog een advies voor Gent in petto. Bij de invoering van de zone 30 in Leuven werd besloten om heel wat zebrapaden te verwijderen. Daarop kwam kritiek van belangenorganisaties voor senioren en minder mobiele personen. "De zichtbaarheid van veilige oversteekplaatsen in een zone 30 blijft cruciaal voor senioren, slechtzienden en kinderen", zegt Dhollander.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234