Zondag 15/12/2019

Gent laat het water weer rijkelijk vloeien

Met de start van de tweede fase van de openlegging van de Nederschelde in hartje Gent komt de wedergeboorte van de historische samenvloeiing van Schelde en Leie opnieuw een stapje dichterbij. Tegen 2009 zal het water weer rijkelijk stromen tussen Dampoort en Brabantdam, komen er drie nieuwe bruggen bij en zal de stad de omgeving van het water opfrissen. Alvast een voorsmaakje van de geplande werken. Thomas Dierckens

Portus Ganda

Momenteel het zichtbaarste luik van het project-Nederschelde is de aanleg van de nieuwe jachthaven Portus Ganda (1) in de brede kom tussen de Sint-Jorisbrug en het zwembad Van Eyck. Aan de Rodetorenkaai, de verlaagde Veerkaai en Nieuwbrugkaai komen houten aanlegsteigers voor plezierbootjes. Portus Ganda zal volledig voorbehouden zijn voor passanten. Die zullen via de Leie, Zeeschelde, het kanaal Gent-Terneuzen en het kanaal Gent-Oostende de haven kunnen bereiken. Toeristen uit Frankrijk kunnen via de Opperschelde naar de haven afzakken. De jachthaven zal plaats bieden aan tachtig tot honderd motorjachten. De stad Gent zal de hele site feeëriek verlichten in het kader van het Gentse Lichtplan.

TiminG

Opening jachthaven in mei 2005

Veermanplein

Het Veermanplein (2), tussen het zwembad Van Eyck, de Veerkaai en het Belgacom-gebouw, wordt heraangelegd tot een groene zone. De eerste plannen gaan uit van een rastermotief waarbij verhoogde graskussens en grindpaden elkaar afwisselen. Een vijftal lichtdoorlatende bomen zullen het groenkarakter van het plein versterken. Het plein moet samen met de nu al verlaagde kaaimuren een tweede Gras- en Korenlei worden waar wandelaars, fietsers en toeristen zullen genieten van de activiteiten op en rond de jachthaven. Naast het plein krijgt het eilandje bij de Van Eyckbrug een facelift. Het parkje verdwijnt en maakt plaats voor een houten zitterras met banken die zullen uitkijken op de nieuwe jachthaven.

TiminG

april 2005-aug 2005

Bavobrug

Begin deze maand is gestart met de bouw van de 4,5 meter brede fiets- en voetgangersbrug Bavobrug. Die moet de Veerkaai met de Nieuwbrugkaai verbinden en de Floraroute, het fietstraject tussen Merelbeke en Wondelgem, doortrekken. In het verlengde van de Bavobrug komt er onder de Sint-Jorisbrug een onderdoorgang, zodat fietsers en voetgangers veilig de as Steendam-Dampoortstraat kunnen oversteken.

TiminG

Bavobrug: nov 2004-april 2005

Sint-Jorispad: juli 2005-sep 2005

Oude Beestenmarkt

Ter hoogte van de Oude Beestenmarkt komt de Scaldissluis te liggen. Aangezien het waterpeil in het centrum van de stad 1,25 meter hoger ligt dan aan de Nieuwbrugkaai is die sluis noodzakelijk voor het openleggen van de Nederschelde. Na de bouw ervan volgt de heraanleg van de Oude Beestenmarkt. Daar moeten de parkeerplaatsen wijken voor terrassen onder de al aanwezige bomen. Het plein zal doorlopen tot aan de rand van het water, waar de kaaimuren gedeeltelijk verlaagd zullen worden. De elektriciteitscabine op de Oude Beestenmarkt verdwijnt en wordt samengevoegd met nieuw publiek sanitair.

TiminG

Sluis: aug 2006-okt 2007

Heraanleg Oude Beestenmarkt: okt 2007- jan 2008

Nieuwbrug

Om de Keizer Karelstraat met de Sint-Jacobsnieuwstraat te verbinden, komt er een nieuwe brug waar vroeger, toen de Nederschelde nog niet gedempt was, ook al een brug lag. De Nieuwbrug zal bestaan uit een betonnen plaat die aan een van de oevers in dikte toeneemt, zodat een sierlijke welving ontstaat. Tijdens de werken aan de brug zal het verkeer via de Reep worden omgeleid.

TiminG sep 2005 - aug 2006

Openleggen Nederschelde

Zodra de bruggen voor het wegverkeer zijn gebouwd en de sluis is aangelegd kan de afdeling Bovenschelde van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap beginnen met het uitgraven van het gedempte gedeelte van de Nederschelde tussen de Bisdomkaai en de Reep. Aangezien de oorspronkelijke kaaimuren bij de demping niet verwijderd zijn, zullen die opnieuw dienst doen. Wat niet te zien is op de digitale simulatie zijn de bomen die langs het water komen. De Bisdomkaai moet immers een nieuwe fiets- en voetgangersas worden. Om het autoluwe karakter van de Bisdomkaai te versterken, zal de P-route voortaan langs de Reep lopen. Na het gedeelte tussen de Bisdomkaai en de Reep volgt de openlegging van de Nederschelde langs de Oude Beestenmarkt.

TiminG okt 2007-jun 2008

Wijdenaardbrug

Om de Reep met de Bisdomkaai te verbinden, komt ter hoogte van het Bisdomplein de Wijdenaardbrug. Die zal niet toegankelijk zijn voor auto's, behalve voor hulpdiensten. Het ontwerp van de Wijdenaardbrug zal gelijksoortig zijn aan dat van de Nieuwbrug. Omdat de site nabij het Bisdomplein belangrijk is voor de vroege onstaansgeschiedenis van de stad start in april 2005 een archeologisch onderzoek op de plek.

TiminG

mei 2005-apr 2006

François Laurentplein

De heraanleg van het François Laurentplein vormt het sluitstuk van het project-Nederschelde. Eind negentiende eeuw begon hier de overwelving van de Schelde. Toch gaat de stad Gent het plein niet openbreken, omdat het ondertussen een stadsgezicht is geworden en technisch is het moeilijk haalbaar omdat het water tot aan de gevels van de huizen komt. Bovendien stroomt het water onder de gewelven van het plein door en kunnen plezierbootjes al sinds 1999 onder het Laurentplein door varen. Zodra de volledige Nederschelde open is gelegd zullen (lage) bootjes onder het plein naar de jachthaven Portus Ganda kunnen varen. Het stadsbestuur zal het plein wel een nieuwe look geven. Zo zullen de parkeerplaatsen er onder meer verdwijnen. Recht tegenover het plein, op de blinde zijgevels naast het houten terras aan de Braemgaten, komt er in het voorjaar 2005 een kunstwerk van de Gentse kunstenaar Jan Van Imschoot. Het is ook de bedoeling om tussen het Laurentplein en de verderop gelegen Kuiperskaai een jaagpad langs het water aan te leggen.

TiminG

sep 2008-jan 2009

Al uitgevoerde werken

* Doorgang openmaken onder het Laurentplein

* Aanleg van terras met zitbanken aan de Braemgaten

* Openleggen van de Nederschelde tussen de Nieuwbrugkaai en de Zilverenberg

* Restauratie en renovatie van het zwembad Van Eyck

* Herstel van de Hagelandkaai

* Aanleg van een voorlopige parking aan het Dampoortstation

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234