Zondag 16/02/2020

Gent krijgt zijn Central Park

Het was weinig meer dan een droom. Eerste schepen Mathias De Clercq (Open Vld) wilde het Gentse Zuidpark ombouwen tot een Central Park. Die droom wordt nu daad. Het nieuwe Gentse stadsbestuur heeft beslist de fly-over bij het binnenrijden van de stad af te breken en het bestaande Zuidpark fors uit te breiden.

"Het is een droom. Maar de droom is mogelijk." Het zijn de woorden van Mathias De Clercq (Open Vld), eerder dit jaar, bij de presentatie van zijn boek 'Dromen van Gent'. Hij opperde op papier wat al langer aan de toog werd gebrald: dat het Gentse Zuidpark nood heeft aan uitbreiding. Een groter Zuidpark als exponent van een groen Gent. Die dromen worden nu daden.

Het nieuwe Gentse stadsbestuur is het idee genegen om het bestaande park zowel in de lengte als in de breedte uit te breiden. En straffer, Gent wil daarvoor ook komaf maken met de fly-over die de E40 met het Gentse Zuid verbindt. "Die wordt afgebroken", zegt Filip Watteeuw (Groen), de toekomstige schepen van mobiliteit. "De drie partijen (Groen, Open Vld en sp.a, MD) zijn het erover eens dat het viaduct weg moet."

Dat viaduct is een restant van de jaren zeventig, toen de stedelijke inrichting was gebaseerd op het nut voor koning auto. "Veertig jaar geleden werd er met dat viaduct geschiedenis geschreven door Gent vol beton te gieten", zegt burgemeester Daniël Termont (sp.a). "Wij gaan nu ook geschiedenis schrijven, door het viaduct af te breken. Daardoor komt er veel ruimte vrij om het park uit te breiden."

Concreet betekent het Gentse plan dat het als automobilist niet langer mogelijk is om vanop de autosnelweg rechtstreeks het centrum binnen te rijden. "Je kan kiezen", zegt Termont. Of je parkeert op een grote Park & Ride die wordt gebouwd op het einde van het park, of je rijdt op de ring rond de stad. Maar rechtdoor? Dat kan straks niet meer. Tenzij je een vergunning zal hebben, zoals de inwoners van die buurt. Zo wordt het Zuidpark echt een groene plek. Om te sporten, te wandelen, of wat dan ook. Een soort Central Park, ja."

Om het gebied voldoende te ontsluiten denkt Stad Gent dus aan een grote Park & Ride-zone, alsook een depot waar automobilisten een fiets kunnen lenen om de stad in te trekken. Daarbovenop wil het stadsbestuur ook de frequentie van het huidige tramverkeer aan het Zuid optrekken.

De plannen van de stad klinken dan wel uitdagend en ambitieus, niet iedereen is overtuigd van het project. Vastgoedmakelaar Axel Lenaerts vreest dat de stad te kort door de bocht gaat. "Voor de mensen die in die buurt uitkijken op de fly-over is dat geen pretje, neen. Zo'n fly-over is ook niet meer van deze tijd", zegt hij.

"Maar wegen de voordelen voor een kleine groep mensen wel op tegen die van de grotere groep? Mensen mogen niet meer met de auto tot aan het Zuid. Wat met iemand die een bedrijfsbezoek doet? Wat met de bedrijven daar? Hoe ga je dat in godsnaam organiseren?"

Voor de praktische uitwerking van het plan moet er overigens ook een duchtig woordje gepraat worden met de Vlaamse overheid. Zo is de huidige fly-over een gewestweg en heeft de Vlaamse mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) 6 miljoen euro uitgetrokken voor renovatiewerken aan het viaduct. Die starten normaliter volgend jaar.

"De minister is zeker bereid om te luisteren naar de plannen van Gent", zegt Katrien Rosseel, woordvoerster van Crevits. "Al is er dan wel een globaal mobiliteitsplan van de stad vereist. Wat is de impact? Wat zijn de gevolgen?"

"Die onderhoudswerken zullen ook sowieso moeten plaatsvinden", vervolgt Rosseel. "Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer is verplicht om het complex in stand te houden. Bovendien zal het plan ook niet in een handomdraai klaar zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234