Zondag 04/12/2022

(Gent)Jazz in alle gedaanten

Met 30.000 bezoekers sloot Gent Jazz zaterdag een topeditie af. Volgens festivalorganisator Bertrand Flamang was het misschien wel de beste aflevering tot dusver. Dave Holland, Agnes Obel, Ludovico Einaudi en Charles Bradley waren maar enkele van de vele hoogtepunten die deze zevendaagse in petto had.

Wie geen boodschap had aan bonkende beats, kronkelende mensenmassa's en carnavaleske toestanden liet Tomorrowland links liggen ten voordele van Gent Jazz. Het contrast tussen beide festivals kon nauwelijks groter zijn, maar toch waren er een paar raakpunten: oog voor een mooie locatie, maximaal comfort voor het publiek én een kwalitatief aanbod aan drank en spijzen.

De invulling was anders, uiteraard. Het hart van de Bijloke werd herschapen tot één groot openluchtterras, met schaduwrijke plekjes waar je gezellig kon keuvelen met buren, vrienden of uit het oog verloren oude bekenden. Ook de programmatie heeft op Gent Jazz een heel eigen identiteit, met de eerste week een aanbod aan echte jazz, en in de tweede helft vooral namen die dichter tegen de popmuziek aanleunen, maar qua attitude, sfeer en gevoel toch perfect binnen de contouren van een jazzfestival passen.

Of zoals Bertrand Flamang, een tevreden organisator, het zelf zegt: "Muziek die op vlak van maatschappelijk engagement of vormelijkheid aansluit bij wat jazz uitademt anno 2014." Met het afgelopen programma werd volgens de organisator de lijnen uitgezet voor de volgende edities. "We zijn teruggekeerd naar de roots van het festival toen we een voor het publiek duidelijk herkenbare opsplitsing hanteerden tussen de twee festivalluiken. De muziek die onder het label jazz thuishoort, is de afgelopen jaren sterk geëvolueerd en voor een stuk veranderd, zonder haar herkenbaarheid te verliezen.

"Wat nu onder die vlag thuishoort, staat sinds de voorbije editie opnieuw in de eerste vier dagen en zal daar ook blijven. Het tweede luik legt de nadruk op zwarte muziek, creatieve pop, soul en singer songwriters."

Opwindende kruising

De zet om relatief onbekende artiesten zoals de Japanse jazzpianiste Hiromi, de Libanees-Franse trompettist Ibrahim Maalouf, en het uit Toronto afkomstige BadBadNotGood hoog op de affiche of zelfs als headliner te programmeren draaide goed uit. Op die manier kreeg het publiek naast gevestigde waarden ook de kans om nieuwe namen te ontdekken.

Vooral BadBadNotGood liet een diepe indruk na, ook al moest het trio opboksen tegen de verzengende hitte die vooral vrijdag in zaterdag in de tent hing. De groep kruiste hiphop, electronica, dubstep én free-jazz op zo'n opwindende manier dat je er onmogelijk onbewogen bij kon blijven. Daarbij vertimmerde het gezelschap werk van elektronicaproducers Flying Lotus en Hudson Mohawke tot je de originelen er niet langer in herkende.

Andere namen - zoals José James en Agnes Obel - hadden eerder al op de affiche van Gent Jazz gestaan, maar zijn sindsdien tot echte publiekstrekkers uitgegroeid. Obel vond nu wél een luisterbereid publiek, en haar melancholische kamerpop - piano plus drie strijkers - werd warm onthaald.

James had niet alleen een nieuwe band, maar ook een nieuwe sound meegebracht. Die klonk een stuk robuuster dan we van hem gewend waren geraakt, al bleef die zijdezachte, sensuele soulstem moeiteloos overeind. Daar had hij zelf net iets meer moeite mee, want hij stond met een dikke, omzwachtelde voet op het podium en kampte met pijn in de rug. Maar muziek heelde ook hier.

Het slotconcert van Gent Jazz was voorbehouden aan Charles Bradley en zijn Extraordinaires. Net als op Rock Werchter enkele weken geleden tekenden die voor een stomende soulset, en in combinatie met het onweer dat inmiddels was uitgebroken werd het dramatische effect van de muziek nog groter. Het nieuws van de laatste dagen had er ook bij de voormalige James Brown-imitator diep ingehakt. "Stop met vliegtuigen neer te halen. Stop de bombardementen. Waar vechten we toch voor? Er is maar één moeder aarde, dat moeten we goed beseffen", stelde hij aan het eind van 'Confusion'.

Wie zich afvroeg wat Bertrand Flamang bedoelde met het programmeren van "muziek die op vlak van maatschappelijk engagement of vormelijkheid aansluit bij wat jazz uitademt anno 2014" kreeg van Bradley meteen een sluitend antwoord cadeau.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234