Zondag 16/02/2020

Gent droomt van een Central Park

Mathias De Clercq.Beeld Photonews

Als het van Mathias De Clercq (Open Vld) afhangt, wordt het Zuidpark in Gent zoals het Central Park in New York. In zijn boek 'Dromen van Gent' laat de liberaal en eerste schepen zijn inspiratie de vrije loop. Het resultaat is een waslijst ideeën om van Gent dé groene stad van het land te maken.

Mathias De Clercq (30), eerste schepen en lijsttrekker van Open Vld voor de komende gemeenteraadsverkiezingen, heeft zijn onblusbare passie voor heimat Gent nog wat gecultiveerd. Dromen van Gent heet de ode aan zijn thuisstad. Een ode die heden aan verleden koppelt, maar toch vooral vooruitkijkt, naar het Gent van de toekomst.

De volbloed liberaal droomt van een ecopolis. Groen Gent, een stad die ademt. Hoe dat te realiseren? Meer fietsers, zoals in Kopenhagen. Tunnels, zoals in Madrid. Watertaxi's, zoals in Rotterdam. En trams. Véél trams, een circle line die de stadsring R40 volgt. Trams in plaats van bussen, zoals in Zürich.

Nog opvallender: Mathias De Clercq wil het viaduct bij het binnenrijden van de stad, de fly-over die de E40 met het Zuid verbindt, afbreken.

"Waarom ook niet?", zegt De Clercq. "Gent is een trendsetter, de inspiratiebron van België. De afbraak van het viaduct biedt ons de kans om het Zuidpark uit te bouwen tot een soort Central Park. Het Zuidkwartier moet een agora worden. Een groene plek. Een ontmoetingsplaats voor de ambtenaren die er werken, maar ook voor de bedrijven die er actief zijn."

Als alternatief voor de veertigjarige fly-over denkt De Clercq aan het ondertunnelen van het hele gebied. "Geloof me, het kan. De bestaande evidenties moeten aangepakt worden. Wie niet droomt, gaat niet vooruit."

Raakpunt
Het idee van de afbraak is niet nieuw, vertelt burgemeester Daniël Termont (sp.a). "Daar wordt soms informeel over gepraat in het schepencollege. Het is ook een thema van onze partij. Wat mobiliteit betreft is Open Vld nogal autogericht, terwijl de sp.a het meer opneemt voor de zwakke weggebruiker.

"Maar de afbraak van het viaduct is een raakpunt tussen ons. Als er misschien een nieuwe coalitie komt in Gent, kunnen we daar alleszins aan werken. Overigens: afhankelijk van de verkiezingen willen wij een Gentse bouwmeester aanstellen, naar analogie van de Vlaamse bouwmeester."

Marcel Smets, de vorige Vlaamse bouwmeester, begrijpt het plan van De Clercq wel, maar stelt zich ook vragen. Smets: "Als je een viaduct vervangt door een tunnel, is het probleem nog niet opgelost. De auto's blijven het hart van Gent binnenrijden. Daarbovenop kost een tunnelcomplex ontzettend veel geld. Akkoord, in Madrid is het een groot succes, maar de stad kampt nu wel met een serieus deficit."

De Clercq begrijpt de kritiek, maar heeft ook een oplossing. "Dat de auto's nog altijd Gent binnenrijden kan opgelost worden door de tunnel te verbinden met de stadsring. En de centen? Natuurlijk moet er nagedacht worden over geld. Maar het is een langetermijnproject. Het is een droom. Maar de droom is mogelijk."

 
Door het viaduct af te breken kunnen we van het Zuidkwartier een groene plek maken
Mathias De Clercq (Eerste schepen (Open Vld))
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234