Woensdag 22/01/2020

Update

Gent dringt auto terug met grotere voetgangerszone en snelheidsbeperkingen

Beeld BELGA

In Gent is het nieuwe Mobiliteitsplan 2030 vanmiddag officieel voorgesteld. De stad zet in op een "duurzame en bereikbare stad". Fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer krijgen in het plan nog meer voorrang op de auto. Bewoners kunnen nog verzet aantekenen tegen het plan.

Bij het nieuwe mobiliteitsplan hoort een vernieuwing van het inmiddels twintig jaar oude fietsplan van Stad Gent. Het nieuwe plan investeert in een "stadsregionaal fietsrouteconcept", dat onder meer voorziet in een uitbreiding van de publieke fietsparkings, een betere bewegwijzering en de oprichting van het 'Huis van de Fiets', een centraal aanspreekpunt voor stedelijke dienstverlening voor fietsers.

Voor het openbaar vervoer kiest Gent voor meer trams en een lus, in plaats van de huidige radialen, en moet er ingezet worden op verbindingen naar randgemeenten.

Snelheidsbeperkingen

Uniforme snelheidsregimes maken een belangrijk deel uit van het nieuwe mobiliteitsplan. Zo zal er voortaan zowel op de E17 als op de E40 een snelheidsbeperking van 100 kilometer per uur gelden binnen de stadsregio Gent. De stad wil daarmee de geluidshinder beperken en de luchtkwaliteit verbeteren. Bovendien moet de snelheidsbeperking de veiligheid en de capaciteit van de snelwegen rond de stad verbeteren.

Het stadscentrum, het hele gebied binnen de stadsring R40, wordt zone 30, met uitzondering van de Blaisantvest, de Franklin Rooseveltlaan, Gustave Callierlaan en de Zuidparklaan. Dat moet de stadskern leefbaarder en meer kindvriendelijk maken.

"We moeten de klassieke oplossingen verlaten en duidelijke keuzes maken", zegt schepen Filip Watteeuw (Groen), bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken. "Het zijn ambitieuze doelen, maar niet onhaalbaar, we willen in Vlaanderen de referentiestad worden op vlak van duurzame mobiliteit."

Er worden ook voorstellen onderzocht om woonbuurten in de deelgemeenten tot zone 30 om te vormen.

Beeld Stad Gent

Voetgangersgebied verdubbeld

De omvang van het voetgangersgebied of de autoluwe zone in de stadskern wordt verdubbeld. Concreet worden onder meer de verbinding tussen het Patershol en het Veerleplein, de Waalse Krook en de Sint-Baafscorridor autovrij. "Op die manier creëren we meteen ook bijkomende winkelwandelstraten en ruimte voor horeca en terrassen", aldus Watteeuw.

Ook een deel van de studentenbuurt, met als belangrijkste wegen de Sint-Pietersnieuwstraat en misschien ook de Overpoort, wordt voetgangersgebied.

Viaduct Gentbrugge

Om het doorgaand verkeer te weren, zal Gent in de zomer van 2016 in zeven sectoren verdeeld worden, waarbij autoverkeer van de éne naar de andere sector via de stadsring moet. Om sluipverkeer te weren, worden daarom ook zes straten 'geknipt' (Phoenixbrug, Verlorenkost, Coupure, Ottogracht, Ham en Zondernaamstraat).

Er komen ook aan- en afrijdroutes naar de parkings. Een "sturend parkeerbeleid" en de oprichting van een "stadsregionaal verkeerscentrum" moet verkeersstromen dynamisch aansturen.

Gent kijkt verder naar Vlaanderen voor onder meer een alternatief voor het viaduct in Gentbrugge (E17). "Binnen de tien jaar moet dat gerenoveerd worden, maar we willen het viaduct niet meer zoals het is. Er moet een alternatief komen dat rekening houdt met de leefbaarheid, zoals bijvoorbeeld een tunnel, netkous of een ander tracé", aldus Watteeuw. Ook het sluiten van de stadsring in het noorden (Sifferverbinding) en het afsluiten van de B401 aan de stadsring, staan nog hoog op het wensenlijstje.

Moord en brand

In een eerste reactie erkennen de Gentse oppositiepartijen CD&V en N-VA dat er een ander mobiliteitsbeleid nodig is. Naast een aantal inhoudelijke bedenkingen zijn ze er niet over te spreken dat ze pas ingelicht werden tijdens een persconferentie.

"Dat is tekenend voor de mate waarin dit stadsbestuur de democratische rol van de gemeenteraad minacht", zegt CD&V-fractievoorzitter Veli Yüksel. Isabelle De Clercq (N-VA) merkt op dat Filip Watteeuw in het verleden "de eerste was die moord en brand schreeuwde bij een dergelijke manier van werken." Vlaams Belang sluit zich bij dat protest aan.

Ook CD&V vindt het belangrijk dat de stad voor iedereen toegankelijk blijft. "We moeten altijd voor ogen houden dat sommige mensen niet in staat zijn om te voet te gaan, te fietsen of het openbaar vervoer te nemen", merkt Yüksel op. Verder vindt CD&V onder meer nog dat het veralgemeend invoeren van zone 30 beter per buurt wordt onderzocht, omdat het invoeren gepaard gaat met ingrepen in de weginfrastructuur.

Inhoudelijk wijst N-VA, de grootste Gentse oppositiepartij, erop dat de alternatieven nog niet overal uitgebouwd zijn. "Openbaar vervoer nemen vanuit Park en Rides is bijvoorbeeld nog niet ideaal, terwijl de alternatieven haalbaar moeten zijn voor diegenen die de stad willen bereiken." Ook op vlak van fietsinfrastructuur is er volgens N-VA nog veel werk aan de winkel.

Uit het middenveld kwamen er ook al reacties. Ondernemersorganisatie Unizo zegt in de potenties van het plan te geloven, maar wil eerst dat alle randvoorwaarden (parkeergelegenheid, openbaar vervoer, fietsinfrastructuur...) ingevuld zijn, vooraleer er straten geknipt worden. Ook vraagt Unizo een evaluatie op korte termijn.

Het Gents Milieufront (GMF) vindt het plan "een grote stap in de juiste richting". "Zowel op vlak van fietsbeleid, circulatie, openbaar vervoer als parkeren legt dit plan een stevige basis voor een duurzaam mobiliteitsbeleid", klinkt het. Wel merkt GMF op dat het plan erg afhankelijk is van de medewerking van de Vlaamse overheid, en wijst de organisatie erop dat de ondergrondse parkings in het centrum niet in vraag gesteld worden.

Alle informatie over het nieuwe Gentse Mobiliteitsplan vindt u hier. Ontevreden bewoners kunnen vanaf woensdag 22 oktober verzet aantekenen bij het stadsbestuur. Op 5 en 6 november worden er gespreksavonden georganiseerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234