Dinsdag 22/10/2019

Mobiliteitsplan

Gent denkt na over mobiliteitsplan voor deelgemeenten

Beeld Jonas Lampens

Het veelbesproken Gentse circulatieplan, dat in Gent voor heel wat verkeershinder zal zorgen, is nog maar een eerste stap. "We gaan een dag na de invoering ervan aan de slag met de randgebieden en deelgemeenten", stelt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

De Gentse binnenstad zal binnen vijftien maanden hertekend zijn. Maar het circulatieplan, dat ingaat op 3 april 2017, houdt de Gentenaar nu al in zijn greep. In positieve, maar ook in negatieve zin. Zo zullen inwoners en bezoekers niet langer van de ene naar de andere wijk kunnen rijden, omdat nu nog cruciale verbindingswegen en -bruggen worden afgesloten. Zij zullen de stadsring R40 moeten opzoeken, ook als ze richting het centrum willen gaan. Daar blijven de parkings bereikbaar, maar wordt het voetgangersgebied fors uitgebreid.

Handelaars vrezen minder inkomsten, terwijl bewoners bang lijken te zijn van grotere files op de stadsring. Maar binnen- en buitenlandse experts, die het circulatieplan op vraag van deze krant onder de loep namen, prijzen Watteeuw. Al menen zij ook dat het stadsbestuur misschien te hard van stapel loopt en dat de inwoners van gebieden rond en buiten de stadsring op korte termijn juist op meer uitlaatgassen kunnen rekenen. Zij dreigen het slachtoffer te worden van het circulatieplan en de schonere binnenstad. Experts spreken ronduit van meer gettovorming.

Moeilijke maanden

"De eerste dagen, weken en zelfs maanden zullen inderdaad moeilijk zijn", zegt Watteeuw. "Maar wie denkt dat wij alleen aandacht hebben voor het stadscentrum heeft het bij het verkeerde eind." Watteeuw beschouwt het circulatieplan als een belangrijke, maar vooral eerste stap naar een meer leefbare stad. Juist daarom richt hij zijn blik op de gebieden buiten de binnenstad, zoals Wondelgem, Sint-Amandsberg en Zwijnaarde.

"We denken er nu al over na, maar een dag na de invoering van dit plan starten we met een eerste aanzet voor betere mobiliteitsplannen voor de randgebieden en deelgemeenten. Ook zij zullen aan bod komen. We willen er evenzeer meer fietsers en meer gebruik van het openbaar vervoer. Wat het komende jaar gebeurt, is dus zeker niet de laatste stap. Of het nu met mij als schepen is of met mijn opvolger."

Filip Watteeuw. Beeld BELGA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234