Dinsdag 21/01/2020

Gent brengt ode aan de fraude

Op het Filmfestival van Gent heeft de jury onder voorzitterschap van de Amerikaanse actrice Kathleen Turner de Grote Prijs van deze 34ste editie toegekend aan de Oostenrijkse film Die Fälscher van regisseur Stefan Ruzowitzky.

door Jan Temmerman

Gent l Het festival wordt pas zaterdag 20 oktober officieel afgesloten met de uitreiking van de World Soundtrack Awards (WSA), maar de competitie zit er nu reeds op.

Die vroege afsluiting heeft verschillende redenen. Een internationale jury van filmprofessionelen bij elkaar krijgen én houden is een kwestie van zorgvuldig en langdurig plannen. De competitiefilms bundelen is in dat opzicht een goede zaak. Zo kon bijvoorbeeld juryvoorzitster Kathleen Turner reeds vorige week aanwezig zijn op het openingsgala en gisteren op het stadhuis van Gent zelf het palmares bekendmaken én daarna haar eigen Joseph Plateau Lifetime Achievement Award in ontvangst nemen.

Een andere reden is dat de festivalorganisatie zich de resterende dagen kan toespitsen op de zogenaamde 'muzikale driedaagse', met onder meer de concerten van de filmcomponisten Gustavo Santaolalla en Alberto Iglesias en ook de zevende WSA-ceremonie.

De Grote Prijs voor de beste film ging dus naar Die Fälscher van scenarist-regisseur Stefan Ruzowitzky. Het was een van de drie films die reeds op de openingsavond werden vertoond. Het scenario van Die Fälscher, die onlangs door Oostenrijk geselecteerd werd als kandidaat voor de Oscar van de beste buitenlandse film, is gebaseerd op het autobiografische boek Des Teufels Werkstatt. Die Geldfälscherwerkstatt im KZ Sachsenhausen van schrijver Adolf Burger. Het verhaal is dat van een groep Joodse gevangenen die op het einde van de Tweede Wereldoorlog door de nazi's ingeschakeld werden in een geheim plan: via het namaken en dan massaal drukken van Amerikaanse dollars en Britse ponden willen die de economie van de geallieerden ontwrichten. Voor de gevangenen stelt zich het morele dilemma of zij om zelf te overleven al dan niet willen collaboreren met een plan dat de Duitsers misschien aan de eindoverwinning kan helpen, maar dat in ieder geval de oorlog zal verlengen. De Grote Prijs bestaat uit een distributiepremie van 20.000 euro.

De Georges Delerue Prijs voor de beste muziek werd toegekend aan de grappig absurde, maar ook wel weemoedige Zweedse film Du Levande/You The Living van de excentrieke regisseur Roy Andersson, ook bekend van Sånger från andra våningen/Songs from the Second Floor. Bij die prijs hoort een distributiepremie van 10.000 euro.

De Robert Wise Prijs voor de beste regisseur ging naar de Italiaanse filmmaker Saverio Constanzo voor zijn sfeerrijke en originele film In memoria di me, het verhaal van een man die een existentiële crisis doormaakt en daarom voor een (proef)tijd naar een klooster trekt om daar de test van het ware geloof te doorstaan.

Van zijn kant werd de Amerikaanse film The Savages van scenariste-regisseuse Tamara Jenkins bekroond met de Sabam Auteursprijs voor het beste scenario. De film, met Philip Seymour Hoffman en Laura Linney in de hoofdrollen, vertelt het tragikomische verhaal van een broer en zus die zich genoodzaakt zien voor hun oude, dementerende vader te zorgen, terwijl hun eigen levens in feite ook wel wat hulp kunnen gebruiken.

De winnende film Die Fälscher komt vanaf 19 december in roulatie in de Belgische bioscopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234