Maandag 19/10/2020

Genoeg Oscars voor iedereen?

BEELDENSTORM. In de nacht van zondag op maandag worden de Oscars uitgereikt. De race loopt dus op zijn eind en De Morgen huppelt de laatste meters met u mee. Wie zijn de favorieten? Wie werd over het hoofd gezien? En wie gaat volgens ons met de belangrijkste beeldjes naar huis?

Je kunt zeggen over de Academy-knarren wat je wil - dat ze al even geen voeling meer hebben met moderne cinema, dat ze een ons-kent-onsclubje runnen, dat het met hun WO II-fascinatie zo naderhand welletjes is geweest - maar de Oscars die ze uitreiken blijven met enige voorsprong de meest prestigieuze, veelbesproken en felbegeerde filmprijzen ter wereld. Prijzen, dan nog, die telkens uitgereikt worden in een van de glitterstof en designerkleren bol staande, avondvullende show waarin de grootste sterren acte de présence geven en de celebritywatchers urenlang koortsachtig wachten op de eerste nip slip.

Vorig jaar was talkshowhost Ellen DeGeneres nog de ceremoniemeester (met die ene legendarische selfie tot gevolg), dit keer mag Neil Patrick Harris de fakkel van haar overnemen - u kent hem als Barney uit de sitcom How I Met Your Mother. Fijn, maar ons interesseren natuurlijk vooral de films zélf - toch nog altijd de reden voor alle trompetgeschal.

De afwezigen

Eerst en vooral was er ook dit jaar weer, zoals eigenlijk elk jaar, een film die schandelijk over het hoofd werd gezien voor elke film die met vijf nominaties of meer ging lopen. De opvallendste snub, zoals men dat in de internationale pers noemt, was Selma. Het biografische drama over Martin Luther King leek op papier een sure thing voor alle belangrijke categorieën, maar kon uiteindelijk alleen een nominatie bemachtigen voor beste film en beste originele nummer. Vooral de snub voor beste regie zat veel mensen hoog: regisseuse Ava DuVernay zou de eerst Afro-Amerikaanse vrouw ooit zijn geweest met een Oscarnominatie voor beste regie, en dat leek in theorie al genoeg om er zeker eentje te krijgen.

Nog erger is het gesteld met A Most Violent Year - een huisfavoriet en een van de sterkste films van deze lichting - die zomaar even nul (!) nominaties kreeg. Vreemd: vorig jaar werd regisseur J.C. Chandor ook al genegeerd voor het voortreffelijke All Is Lost, en hoofdrolspeler Oscar Isaac voor Coen-film Inside Llewyn Davis. Wat hebben die verkeerd gedaan? Al even vreemd: in de categorie beste animatiefilm geen The Lego Movie - het internet staat nog altijd op zijn kop omwille van die beslissing - en bij beste film géén Gone Girl, toch een eindeloos stijlvolle, thematisch ongemeen interessante David Fincher. Maar de allermisdadigste uitsluiting moet wel die van Jake Gyllenhaal zijn, die eigenlijk voor Enemy én Nightcrawler een beeldje verdiende.

De slokoppen

Gelukkig zit er bij de films die wél voldoende nominaties kregen ook nog veel moois. Oké, de obligate Oscar bait kan je er zo uithalen: we kijken even naar The Imitation Game en The Theory of Everything. Maar in een jaar waarin ook weinig evidente producties als Whiplash, Birdman en The Grand Budapest Hotel een nominatie kregen, kunnen we daar moeilijk boos om blijven.

Meer nog, die laatste twee waren de grote slokoppen bij de nominaties, met elk negen stuks. Mogelijk ligt dat in het geval van The Grand Budapest Hotel aan compensatie: voor zijn vorige, Moonrise Kingdom, met enige voorsprong de beste film uit zijn verrukkelijke oeuvre, kreeg Wes Anderson maar één nominatie.

De Academy heeft er een handje van weg getalenteerde mensen zo lang mogelijk te negeren, om ze dan voor een of andere willekeurige latecarrièrefilm toch nog een lichtjes onverdiend beeldje in de handen te stoppen: het overkwam hiervoor al onder anderen John Wayne en Jeff Bridges. Niet dat The Grand Budapest Hotel een mindere film is - verre van zelfs - maar misschien is het voor Anderson gewoon eens tijd?

De vele nominaties voor Birdman zijn iets minder onverwacht: hoe onconventioneel die film ook is qua vorm (één take, weet u wel), qua inhoud is hij wel degelijk gefundenes fressen voor de Academy. Zo is het een film óver Hollywood, wat altijd een bonus is (al zal hij misschien nét iets te kritisch blijken), met in de hoofdrol nog eens een geliefde acteur in een comebackrol (Michael Keaton). Als er één ding is waar die van de Academy van houden - na de Tweede Wereldoorlog en incarnaties van sociaal onaangepaste dan wel gehandicapte historische figuren - dan is het wel comebacks. Daarbij kreeg regisseur Alejandro González Iñárritu voor ál zijn voorgaande films een nominatie, en zijn de acteurs naast Keaton ook stuk voor stuk Academy darlings (Emma Stone, Edward Norton en Naomi Watts). Kan niet missen!

De winnaars

Allemaal goed en wel, maar wie gaat er dan wínnen? Nu, volgens ons zal het alvast geen clean sweep zijn: de nominaties zullen netjes verdeeld worden over een handvol films. Bij beste film komt Birdman zich hoe langer hoe meer opdringen; het won onlangs nog onverwacht op de Director's Guild Awards. Maar het zal, gokken we, toch Boyhood zijn dat aan het langste eind trekt: het gefilmd-over-twaalf-jaarconcept is te uniek om zomaar even te laten voorbijgaan. En aangezien de prijzen voor beste film en beste regie zelden van elkaar gescheiden worden, gokken we ook op Richard Linklater als beste regisseur. In de categorie beste vrouwelijke bijrol is Boyhood een zekerheid - het is de voorspelbaarste categorie van de hele avond - met Patricia Arquette die de mooiste rol van de film voor haar rekening nam. (Dat Meryl Streep in deze categorie genomineerd is voor onding Into the Woods ligt zuiver aan het feit dat ze Meryl Streep is.)

Als de Academy echt eens wild wil doen, kan ze er voor Boyhood meteen ook de prijzen voor beste originele scenario en beste mannelijke bijrol tegenaan gooien (voor respectievelijk Linklater en Ethan Hawke), maar we gokken dat dat niet gebeurt. In dat scenario komt Birdman eruit als lichte verliezer, maar die film loopt wel naar huis met een handvol kleinere awards, zoals beste cinematografie, als erkenning voor het technische huzarenstukje dat de film was. Beste originele scenario blijft hier een mogelijkheid, en beste acteur wint Birdman hoe dan ook: daarin is Michael Keaton alvast torenhoog topfavoriet.

Eddie Redmayne valt, als Stephen Hawking, niet af te schrijven, maar die lijkt ons iets te Brits: op de BAFTA's won hij al, en dat is ook meer dan voldoende voor een veredelde weekendfilmrol. De andere genomineerden hebben veel minder kans, al weet je maar nooit. De beste mannelijke bijrol is makkelijker te voorspellen: dat wordt - met de vingers in de neus (sorry, Ethan) - J.K. Simmons, die als tirannieke jazzleraar Whiplash van een heel compendium sappige quotes voorzag en in een vingerknip switchte tussen dreigend en innemend. Veel prijzen zal Whiplash verder niet winnen - nochtans een héél straf filmpje - behalve hopelijk beste bewerkt scenario: schrijver-regisseur Damien Chazelle verdient die.

Beste actrice is de categorie die het meest uit de band springt: daarin vooral veel genomineerden uit films die verder weinig in de pap te brokken hebben. Marion Cotillard vertegenwoordigt de Dardennes in Deux jours, une nuit. Felicity Jones was best oké in The Theory of Everything, maar lijkt ons al meer dan tevreden te zijn met een nominatie (en no way dat ze wel Jones en niet Redmayne zouden eren). En Rosamund Pike wacht de nobele taak om de eer van Gone Girl hoog te houden. Reese Witherspoon lijkt met haar rol in Wild een te duchten kandidate. Zij zal als enige weerwerk kunnen bieden aan de oppermachtige Julianne Moore, die voor het alzheimerdrama Still Alice vooral zal winnen omdat een gedoodverfde winnaar hier ontbreekt én omdat ze - echt waar - nog geen beeldje heeft.

Tot dusver hebben we niks gezegd over The Imitation Game of American Sniper: dat zullen dan ook de grote verliezers zijn. The Grand Budapest Hotel zal, net als Birdman, wel nog enkele troostprijsjes kunnen wegkapen: de Oscar voor beste originele scenario bijvoorbeeld - die zouden Birdman en Boyhood ook graag winnen, maar Wes Anderson heeft nét een streepje voor - en die voor beste kostuumdesign en beste make-up.

Misschien is beste montage ook nog wel voor Anderson en de zijnen: daar werd logische winnaar Birdman vreemd genoeg niet genomineerd. Maar wij zetten vooral geld in op de score van Alexandre Desplat: die mens gaat vroeg of laat tóch lopen met een beeldje, dus waarom niet nu? Misschien dus toch een vijftal (kleinere) prijzen: het zouden wel eens de meeste awards voor één film kunnen zijn deze avond - al bij al niet slecht.

Over beste animatiefilm kunnen we kort zijn - How to Train Your Dragon 2 was héél mooi - en bij beste buitenlandse film laat Leviathan de concurrentie kansloos achter. Beste originele nummer gaat naar The Lego Movie - die prijs aan Selma geven zou een slap in the face zijn, eerder dan een bekroning. Visual effects is voor Interstellar. Over sound editing en sound mixing - niet te verwarren! - durven we ons dan weer niet uit te spreken.

Om te recapituleren: een gelijke verdeling van de belangrijkste prijzen tussen Boyhood, Birdman, The Grand Budapest Hotel en Whiplash - daarvan zal Boyhood er niet de mééste winnen, maar wel de belangrijkste twee. The Imitation Game, The Theory of Everything, Foxcatcher en American Sniper komen er het bekaaidst van af.

Overigens nog één laatste tip, vooraleer u het donker induikt en om klokslag 3 uur de tv aanzet met een fles rum op de schoot: doe een shotje telkens wanneer de woorden 'twaalf jaar' vallen in de omschrijvingen van Boyhood. Het wordt nog een dolle nacht. Veel plezier!

De Oscaruitreiking wordt live vertoond op PRIME in de nacht van zondag 22 op maandag 23 februari. Start om 3 uur 's ochtends.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234