Zaterdag 05/12/2020

Patserauto's

Genk wil camera met microfoon invoeren tegen luide straatraces, maar ‘een juridisch kader is er nog niet’

Beeld Klaas De Scheirder

Om de hinder van luid optrekkende sportwagens en straatraces aan te pakken, wil het stadsbestuur van Genk camera’s met een microfoon in het straatbeeld brengen. Een juridisch kader voor deze Belgische primeur is er nog niet. 

Nachtelijke straatraces, luid optrekkende sportwagens en loeiharde motoren: het geluidsoverlast van de “patserauto’s” is al jaren een doorn in het oog voor de inwoners van de Genkse straten. Op sociale media getuigen de bewoners dat ze genoeg hebben van de hinder van straatracers, luide gepimpte sportuitlaten, quads en wagens die te hard optrekken. Ook in de stadsmonitor blijkt het verkeerslawaai een van de grootse struikelblokken van de inwoners te zijn.

Wim Dries, burgemeester van Genk, geeft toe dat hij dit probleem elke zomer ziet terugkeren. Omdat vorige acties, gaande van extra politiecontroles tot uitgebreide campagnes, geen oplossing boden, gooien het stadsbestuur en het politiekorps het dit jaar over een andere boeg. In een proefproject komen er extra camera’s in de straten en in één straat, de Stalenstraat, zelfs een microfoon om het hinderlijke lawaai vast te leggen. Een Belgische primeur.

Voor dit unieke proefproject dat de politiepatrouilles moet ondersteunen, gluurde het stadsbestuur bij hun collega’s in Eindhoven. Daar loopt al langer een project waarbij camera’s met microfoons worden ingezet om op te treden tegen het nachtlawaai in de uitgaansbuurten. Het stadsbestuur van Genk wil deze strategie overnemen en toepassen op het lawaai van auto’s.

Volgens Dries gaat het om een veelbelovend proefproject. Het geluid dat de microfonen meten, zal gekoppeld worden aan wagens dankzij nummerplaatherkenning door camera bij de microfoon. Het programma zal ook kunnen filteren welk geluid bij welke geregistreerde wagen hoort. Elke wagen heeft namelijk een uniek geluid dat herkend kan worden door de microfoon.

“Neem nu een wagen die op de openbare weg drift”, illustreert de burgemeester, “de microfoon kan dat vastleggen en dankzij de camera kunnen we dat koppelen aan een auto.” Op die manier kunnen de agenten het onverantwoorde rijgedrag bestraffen, en zo ook indirect het lawaai van de motoren van de straten bannen. 

Geen juridisch kader

Volgens Celine De Rouck, expert in verkeersrecht en advocate bij Intolaw, is dit een unieke ingreep voor Vlaanderen. “Het is de eerste keer dat ik hoor dat men wil optreden tegen geluidsoverlast van wagens.” Volgens haar wordt geluidsoverlast vooral bestraft voor nachtlawaai van bijvoorbeeld feestjes, maar niet bij wagens. Volgens De Rouck kan er wel beroep gedaan worden op Artikel 40 van het Koninklijk besluit van 15 maart 1968: “Geluid voortgebracht door de in dienst zijnde auto’s”. 

In die wet staat beschreven hoe luid wagens mogen zijn. Het gaat daarbij om de geluidsnormen om in orde te zijn met de technische eisen. Voor personenauto’s is dat bijvoorbeeld 84 decibel. “Er is dus wel een regelgeving, maar het zal moeilijk zijn dit met die microfoon concreet te maken. Ik ken ook geen zaken waarbij iemand louter hiervoor wordt beschuldigd.”

‘Onaangepast rijgedrag’

Burgemeester Wim Dries is zich bewust van het gebrek aan een legale onderbouw: “Juridisch is het inderdaad niet evident.” “Die geluidsopnames zullen daarom niet apart gebruikt worden, maar moeten de agenten ondersteunen in hun taak.” “Vaak hebben zij nu vermoedens van overlast, en met de microfoon zullen ze nu iets achter de hand hebben om dit aan te tonen.” Het is volgens Dries dus niet de bedoeling om bestuurders te straffen louter op basis van geluidsoverlast. 

Hoewel het project nog moet worden goedgekeurd op de gemeenteraad, is het de bedoeling van de burgemeester om bestuurders te verbaliseren bij “onaangepast rijgedrag”, zoals het ook in Antwerpen het geval is. Het gaat daarbij om een gemeentelijk reglement. Overtredingen daarop kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS-boete) van 116 euro. Dat bedrag kan variëren naargelang het soort overtreding en neemt toe bij herhaaldelijk gedrag.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234