Zondag 15/12/2019

Generaals krijgen auto met chauffeur, gewone militair moet besparen

Beeld UNKNOWN

Bij het leger rijden 65 hooggeplaatsen met een dienstwagen met chauffeur. Dat kost Defensie jaarlijks 4.324.000 euro. Het aantal gewone dienstwagens is niet bekend. Tegelijkertijd wordt een pendelbus voor de 'gewone' militair afgeschaft om 'redenen van besparing'.

'Als ze dan toch willen besparen, kijken ze beter eens naar die dienstwagens', stelt Dirk Deboodt van ACOD Militairen. 'Voor generaals die werken tot tien uur 's avonds is dat gerechtvaardigd. Maar er zijn zeker ook andere.'

Dienstwagens
De cijfers komen van defensieminister Pieter De Crem zelf. Hij antwoordde op een parlementaire vraag van sp.a-Kamerlid David Geerts dat het kostenplaatje voor de 65 dienstwagens met chauffeur welgeteld 4.324.000 euro bedraagt. "Dat is op het eerste gezicht inderdaad wat veel", stelt Geerts. "Zeker op een ogenblik dat bij Defensie iedereen de mond vol heeft over besparingen. Mijn vraag aan de minister kwam er net door gesprekken met gewone militairen over mogelijke besparingsposten. Zij wezen naar het grote aantal dienstwagens met chauffeur binnen het departement."

Geerts wil de komende maanden deze gegevens vergelijken met de toestand bij andere ministeries. Geerts: "Dit bedrag gaat ook enkel om dienstwagens met chauffeur. Daarnaast hebben korpscommandanten, provinciecommandanten en directies van scholen ook een dienstwagen. Maar daar is de kostprijs niet exact gekend, zegt men mij."

Pendelbussen
Dirk Deboodt van het socialistische ACOD Militairen reageert erg ontstemd. "Voor de top kan het niet op, maar de gewone militair blijft in de kou. We kregen net vandaag het bericht binnen dat het systeem van pendelbussen, waarmee militairen die met de trein komen werken van het station naar de kazerne worden vervoerd, gereorganiseerd wordt. Vanwege besparingen. De pendelbus tussen het station van Kortrijk en de kazerne in Doornik bijvoorbeeld wordt afgeschaft. Die 'navette' rijdt al sinds 1968, tot grote tevredenheid van een veertigtal busgebruikers."

Bij Defensie zelf is te horen dat de navette geschrapt wordt omdat er een treinverbinding is tussen Kortrijk en Doornik en ze dus niet nodig zou zijn. Maar dat is onzin, vindt Deboodt. "De navette kwam er net wegens het feit dat de uurregelingen van de Franstalige en de Nederlandstalige vervoersmaatschappijen niet goed afgestemd zijn. Dat zorgde vaak voor urenlang tijdverlies. Sommige treinen rijden in de vakantieperiodes ook gewoon niet. De kazerne van Doornik ligt geografisch niet zo goed voor militairen uit Vlaanderen. Het was net door die pendeldienst tussen de twee taalgebieden dat werken in Doornik als Vlaming aantrekkelijk werd."

Grote gevolgen
Het afschaffen van de pendelbus zal grote gevolgen hebben voor de betrokken militairen. Deboodt: "Er is in de kazerne zelf een enquête gebeurd onder de busgebruikers. Daaruit bleek dat de meesten vooral veel later thuis zullen zijn als ze met de trein moeten. Als je dan ziet hoeveel geld er gaat naar dienstwagens met chauffeurs, is het moeilijk te verantwoorden tegenover deze mensen dat er net op hun bus bespaard moet worden." (Cathy Galle)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234