Zaterdag 15/05/2021

InterviewFamilieklap

Gene Bervoets en zoon Kaena: ‘Het had veel slechter met hem kunnen aflopen’

Gene: ‘Ik heb de geboorte van Kaena moeten missen. Ik kan je verzekeren: dat is afschuwelijk.’ Beeld Bob Van Mol
Gene: ‘Ik heb de geboorte van Kaena moeten missen. Ik kan je verzekeren: dat is afschuwelijk.’Beeld Bob Van Mol

De oudste is 64, verdiende zijn strepen als acteur in film en theater, en is weldra te zien in het tweede seizoen van de successerie Beau Séjour. De jongste is 27, geluidstechnicus en muzikant bij de Antwerpse band Berebot. Gene en Kaena Bervoets, vader en zoon.

Gekke gewoontes

Gene over Kaena: “Van een vriend leerde hij jaren terug tot tien te tellen in het oud-Limburgs en dat kan hij nog steeds.”
Kaena over Gene: “Pa heeft een partytrick, ‘den bom­pa’, waarbij hij zijn gezicht zo plooit dat hij er 20 jaar ouder uitziet. Hilarisch!”

Gene

“Achteraf denk je altijd: had ik de dingen als vader maar anders aangepakt. Dat gevoel stak al de kop op toen Kaena geboren werd. Toen zijn mama acht maanden zwanger was, reisde ik voor drie dagen naar het Filmfestival van Cannes met een film die er in de competitie zat. Dat was een moeilijke beslissing, maar één waarvan zowel de moeder van Kaena als ik dachten dat het nog kon. Tot ik daar opeens werd vastgeklampt door iemand die me vertelde dat mijn vrouw aan het bevallen was. Die avond ben ik niet meer thuisgeraakt, waardoor ik de geboorte van Kaena heb moeten missen. Ik kan je verzekeren: dat is afschuwelijk.

“Het zijn jammer genoeg moeilijke afwegingen tussen je werk en je privéleven die je als acteur regelmatig moet maken. Als je vaak reist, lange dagen draait of je regelmatig moet afzonderen, is het onvermijdelijk dat je er op sommige cruciale momenten niet bij kan zijn. Daartegenover stond dat als ik er wél was, ik het belangrijk vond om er een leuke tijd van te maken met de kinderen.

“Toen ik in 2015 de Ensor voor beste acteur kreeg, was mijn speech dan ook gericht aan mijn moeder en kinderen. Ik hoopte dat ze zouden begrijpen dat, als ik er op bepaalde momenten niet voor hen ben geweest, dit hetgene was waar ik naartoe had gewerkt. Alles wat ik als acteur heb verwezenlijkt, heb ik toch ook gedaan zodat mijn kinderen en mijn moeder trots op me zouden zijn.

“Ik heb mijn kinderen altijd alle vrijheid gegeven om zich creatief te ontplooien. Acteren vond Kaena nooit erg interessant, maar muziek maken, daar kon hij urenlang mee bezig zijn. Mijn hele muziekcollectie van David Bowie en Led Zeppelin zag ik naar zijn slaapkamer verdwijnen, waar hij die nummers dan probeerde na te spelen op zijn gitaar. Later hebben we een paar keer samen op de planken gestaan. Odysseus in de KVS was zo’n samenwerking, waarbij ik een monoloog opvoerde die Kaena dan van livemuziek voorzag.

“Sinds drie jaar is Kaena zelf vader geworden, van George. Voor mij was het mijn eerste kleinkind. Een nieuw leven zien beginnen, tja, dat is fantastisch. En het is als vader ook diep ontroerend geweest om Kaena zelf die vaderrol te zien opnemen. Hoe hij energiek en creatief met zijn zoon omgaat, dat vind ik mooi om naar te kijken.

“Ook onze relatie heeft het alleen maar verbeterd. We hebben meer dan ooit goesting om elkaar te zien. De afstand die er soms tussen ouder en kind kan sluipen van zodra een kind volwassen is, was meteen weg. Daarin is George echt de lijm geweest.

“Niet dat er ooit een generatieconflict is geweest of dat we het gevoel hebben gehad dat we elkaar niet konden begrijpen. Maar er zijn wel momenten geweest waarop Kaena misschien wat onbezonnen door het leven liep en veel uitging, en waarop ik dacht: moet ik hem laten doen omdat hij jong is of moet ik me strenger opstellen? Dat is allemaal omgeslagen sinds hij wist dat George eraan zat te komen: hij heeft echt z’n verantwoordelijkheid genomen, en dat zonder in te boeten op zijn droom om muziek te maken. Hoe hij die balans heeft gevonden, dat is iets waar ik mijn pet voor afneem.”

Kaena: ‘Na dat ongeval in ‘Beau Séjour’ was mijn vader twee maanden buiten strijd.’ Beeld Bob Van Mol
Kaena: ‘Na dat ongeval in ‘Beau Séjour’ was mijn vader twee maanden buiten strijd.’Beeld Bob Van Mol

Kaena

“Bij de opnames van Beau Séjour is mijn vader door het oog van de naald gekropen. Het liep mis in de allerlaatste scène die op een boot in de onderwaterstudio moest worden gedraaid. Door een technische fout klapten twee tanks boven hem open waarin zes ton water zat opgeslagen, waardoor mijn vader over het dek werd gekatapulteerd. Hij is uit dat ongeval gekomen met een grote snee in zijn hoofd, gebroken ribben en een opgezwollen arm die zwart uitsloeg. Twee maanden is hij buiten strijd geweest. In die periode heb ik regelmatig gecheckt hoe het met hem ging, maar ik voelde aan dat hij echt de tijd en de ruimte nodig had om serieus te bekomen. Het is voor iedereen ontzettend schrikken geweest: we beseften dat dit veel erger had kunnen aflopen.

“De carrière van mijn vader volg ik niet op de voet. Ik weet ook dat hij dat helemaal niet erg vindt: uiteindelijk is het ook gewoon zijn job. De fragmenten en trailers die hij op zijn Instagram-pagina deelt, bekijk ik natuurlijk wel. Maar omdat ik geen tv-kijker ben, blijft het daar vaak bij. Dat neemt niet weg dat ik veel bewondering heb voor wat hij doet, zeker omdat het zich op zo’n hoog niveau afspeelt.

“Ook als jonge gast ging ik al mee naar de filmsets. Dat heeft wel een indruk nagelaten op mij, vooral het hele technische verhaal áchter het acteerwerk. Ik vond het onwaarschijnlijk interessant om te leren hoe al die apparatuur werkte, hoe het mogelijk was dat het geluid dat in de micro ging er door de boxen weer uitkwam. Toen ik 16 was, mocht ik met de techniekers op set mee apparatuur gaan aansluiten. Daar heb ik mijn ogen uitgekeken.

“Het moment waarop mijn vader die Ensor won, was heel verduidelijkend. Ik weet nog dat ik hem daar zag staan en dacht: dit is zoveel groter dan al die momenten waarop hij niet thuis kon zijn. Het is een moeilijke afweging die ik nu ook moet maken.

“Sinds de geboorte van George heb ik een kant van vader herontdekt die ik lang niet meer had gezien. Hoe hij, toen ik nog jong was, vaak heel gek deed en alles uit de kast haalde om me maar te doen lachen, dat komt nu allemaal terug. Als kind betrok hij me ook bij heel wat dingen. Ik weet nog dat we vaak samen hebben gekookt, bijvoorbeeld. Als ik daar aan terugdenk, zijn dat allemaal erg waardevolle momenten, waarvan ik hoop dat ik er ook met mijn eigen zoon veel ga mogen meemaken.

“Dat mijn ouders uit elkaar gingen toen ik zes was, heeft geen grote littekens nagelaten. Bij mijn vader ging ik sindsdien om de twee weken een weekend op bezoek. Doordat die breuk net gebeurde bij de overgang van de kleuter- naar de lagere school, wat sowieso al een turbulente periode is voor elk kind, denk ik dat ik mij voor een groot deel van die situatie heb afgesloten. Achteraf bekeken is die scheiding iets wat moest gebeuren. In die zin is het een les gebleken: alles moet in functie van je kind staan.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234