Maandag 23/05/2022

Gemaakt om te dragen

Het gebeurt vaker vandaag dat uitgeverijen sieraadontwerpers uitnodigen om foto's van hun werk in te sturen voor publicatie. Bedoeling is een 'Best of... '- kunstboek op de markt te gooien, een handige manier om een relatief goedkope uitgave te maken. Deze uitgaven lijden dikwijls onder een smakeloze selectie (de `besten' hebben daarom niet altijd de middelen) en onder een allegaartje aan foto's dat tegen de afspraak in pover is afgedrukt.

In 'Made to Wear' (met de niet onbelangrijke ondertitel 'Creativity in Contemporary Jewellery') komen sieraadontwerpers aan het woord die hun persoonlijke visie geven op hun werk en de materialen die zij gebruiken. Zij vertellen over hun opleiding, over de rol van de industrie en over de - intieme - relatie tussen drager en juweel. Voorts geeft auteur Janice West haar reflecties op het hedendaagse sieraad. West is gastdocent aan het Central Saint Martins College of Art and Design en aan het Goldsmiths College, University of London. Het boek is een veredelde catalogus waarin een boel vrij ongewone onderwerpen ter sprake komen en dat werd uitgegeven n.a.v. een tentoonstelling die onder dezelfde titel dit jaar in Londen plaatshad, .

Eerst onderscheidt Janice West 'fine jewellery', klassieke sieraden die in opdracht worden gemaakt en meestal van kostbaar materiaal zijn. Daarnaast zijn er de `hedendaagse', draagbare sieraden die ontstaan uit experimenten en een ver doorgedreven hang naar vernieuwing. Het 'high street'-sieraad vindt zij een afkooksel van de klassieke, prêt-à-porter sieraden die vnl. van zilver of laagkaraats goud worden gemaakt. Een vierde categorie omschrijft zij als 'unwearable wearables', sieraden die meer suggestie zijn dan werkelijk sieraad (conceptueel dus) en daardoor enkel terug te vinden zijn in galeries en musea.

'Made to Wear' is leuk om lezen maar als ontwerper ga je toch de wenkbrauwen fronsen. Het boek gaat immers niet over stijl of vormgeving maar over hoe en waarom enkele ontwerpers de laatste 30 jaar juwelen vervaardigden. West durft het aan de geschiedenis van het hedendaagse sieraad te schetsen aan de hand van de ontwikkelingen binnen één enkele school (het Central Saint Martins College) en van experimenten die tot stand kwamen door de ontwikkeling van nieuwe materialen (plastics e.d.) en technieken (anodiseren van aluminium...). Het tijdrovende en ingewikkelde emailwerk beschouwt zij als een superbe combinatie van beide en ze wijdt zelfs een heel hoofdstuk aan dit - zo goed als verdwenen - ambacht. Alleen body jewellery en fashion jewellery worden echt interessant behandeld.

'Made to Wear' is een eigenzinnig dagboek, met veel, heel veel aandacht voor anekdotes en doorspekt met commentaren en citaten van juweelontwerpers. Het leest als een roman. Van het ene citaat naar het andere dan. West heeft bovendien op geen inspanning gekeken. Er is zelfs een verklarende woordenlijst. Om de enkele - hilarische - spellingsfouten hoeven wij ons niet echt druk te maken. Het illustreert enkel dat Janice West blijkbaar niet echt vertrouwd is met wat `vreemd' is. Uiteindelijk schrijft zij haar eigen verhaal, over haar eigen bevindingen, haar eigen school, haar eigen student/ontwerpers, haar eigen smaak en voorkeuren,... in een eigen uitgave van het Central Saint Martins College of Art and Design.

Een ongewoon boek in zijn soort. Bedoeld voor ontwerpers en verzamelaars. Het is enkel spijtig dat verzamelaars op die manier een totaal verkeerde kijk krijgen op het hedendaagse sieraad.

Hilde De Decker

Uitgegeven bij Lund Humphries Publishers Limited, Park House, 1 Russell Gardens, London NWII 9NN, 1998. 128 p, met kleurenfoto's. Gedistribueerd door Exhibitions International, Leuven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234