Donderdag 01/12/2022

Geluk van een jonge slavin

Isabel Allende verpakt de Haïtiaanse slavenrevolutie in een makkelijk verteerbare roman.

Een vrouwelijk hoofdpersonage, een woelig historisch decor, een onrechtvaardige situatie, een heldendaad en tot slot een snuifje romantiek en spiritualiteit: het is een beproefd recept van Isabel Allende. Het laatste geesteskind van de Chileense schrijfster, Het eiland onder de zee, zal de fans niet ontgoochelen. De heldin is Zarité, een slavin in de Franse kolonie Saint-Domingue, het huidige Haïti. In 1810, op haar veertigste, vertelt ze haar levensverhaal.

Als klein meisje wordt Zarité verkocht aan Toulouse Valmorain, een Fransman die sedert 1770 op Saint-Domingue leeft en een van de meest welvarende suikerrietplantages beheert. Zarité zorgt voor zijn zenuwzieke vrouw en zijn zoontje Maurice. Ze wordt zijn concubine en krijgt twee kinderen van hem. Maar Zarité voelt niets voor Valmorain. Haar hart behoort toe aan Gambo, een jonge slaaf die de plantage is ontvlucht om de rebellen in de bergen te vervoegen.

In 1791 breken de slavenopstanden uit, die zullen leiden tot de onafhankelijkheid van Haïti in 1804. Zarité vlucht met de kinderen en redt ook Valmorain, hun vader. Na een stop in Cuba belanden ze in Louisiana, waar het tweede deel van de roman begint. Valmorain trouwt met een creoolse en begint een nieuwe plantage, terwijl Zarité de liefde en de vrijheid vindt.

Via een vlot vertelde familiekroniek voert de Chileense schrijfster ons naar het Haïti van de 18de eeuw, een samenleving opgedeeld in blanke grootgrondbezitters, arme blanken, vrije kleurlingen en slaven. Frivoliteit en ellende gaan hand in hand. Terwijl de planters in de hoofdstad vertier zoeken bij bloedmooie mulattinnen, troeven ze de slaven op hun plantages af als beesten. Met goed gekozen beelden en in een sappige taal roept Allende de sfeer op het eiland tot leven. De figuren zijn kleurrijk maar hun denken is erg zwart-wit. Doordat drijfveren en gevoelens weinig diepte krijgen, mist de roman emotie. Wat ook klontert in het verhaal, zijn de brokken geschiedenis, die al te vaak als opsommingen van gebeurtenissen worden opgediend. De roman is op zijn sterkst in deel een. Daarna, in Louisiana, wordt de slavernij achtergrondmuziek, het verhaal verwatert en het einde lijkt snel afgehaspeld.

Allendes laatste is lekker lichte lectuur, maar wilt u een meesterwerk over het onderwerp, leest u dan Het koninkrijk van deze wereld van Alejo Carpentier.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234