Maandag 26/08/2019

Geluidsdiscussies Zaventem jagen cargomaatschappijen weg

Brussels Airport trekt aan de alarmbel, nu steeds meer vrachtluchtvaartmaatschappijen de luchthaven verlaten door de aanhoudende onzekerheid over de Brusselse geluidsboetes.

De Slowaakse vrachtluchtvaartmaatschappij Air Cargo Global verlaat Brussels Airport door de onzekerheid rond de geluidsnormen en de boetes die het Brussels Gewest oplegt bij overtredingen. Eerder vertrok al een Chinese maatschappij, en ook de maatschappij Magma Aviation dreigt naar het buitenland te verkassen als de onzekerheid niet weggenomen wordt.

Volgens Air Cargo Belgium, de koepelorganisatie voor de bedrijven op Brucargo, zal de verhuis van de vluchten van Air Cargo Global naar Amsterdam en Praag alleen al tweehonderd banen kosten.

Ook Brussels Airport vreest de economische gevolgen. "Van de zes volvrachtmaatschappijen die hier met een 747 vlogen, blijven er nog vier over, met een reëel risico dat er binnenkort nog meer vertrekken", zegt CEO Arnaud Feist. "Ook Magma Aviation heeft laten weten dat het van plan is de luchthaven te verlaten als de Brusselse beperkingen blijven bestaan."

De twee maatschappijen die hun vertrek al bevestigden, waren vorig jaar goed voor 20.000 ton aan goederen, bijna 12 procent van het totale vrachtvervoer op Brussels Airport. "Er zullen dus veel jobs in België verloren gaan ten voordele van buitenlandse luchthavens."

"Dit is een rechtstreeks gevolg van de starre Brusselse politieke houding", zegt Geert Keirens van koepelorganisatie Air Cargo Belgium. "De verloren jobs op onze luchthaven mogen ze op hun conto schrijven."

Wake-upcall

Transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) spreekt van een triest en gevaarlijk signaal. "De onzekerheid is heel groot. Dat ze nu naar Amsterdam trekken, is nog pijnlijker. Daar zijn er congestieproblemen, maar nemen politici wel beslissingen. Ik hoop dat de ogen van onze politici nu opengaan."

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) noemt het vertrek van de maatschappijen "bijzonder spijtig" en spreekt over een "wake-upcall om de werkgelegenheid in en rond Zaventem zo snel mogelijk veilig te stellen".

De Brusselse regering besliste eind april om de aangekondigde strengere geluidsnormen boven Brussel toe te passen. De inning van de boetes kan tot twee jaar duren. Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) zegt de ontwikkelingen op de voet op te volgen en de onderhandelingen verder te willen voeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden