Zondag 31/05/2020

'Geloofwaardigheid koopje niet in de GB'

Kris Hoflack (47), sinds drie maanden algemeen hoofdredacteur van de vtm-nieuwsdienst, heeft een bewogen jaar achter de rug. Van VRT naar vtm met tussen de bedrijven door de opstart van een nieuw productiehuis. De ideale achtergrond om een stand van zaken op te maken na een woelig mediajaar.

"Er is muziek op het toilet, het eten is beter en het nieuws ook. Meer moet dat niet zijn voorlopig." Met die tweet evalueerde Kris Hoflack op 5 oktober zijn eerste week als hoofdredacteur van de vtm-nieuwsdienst. De twaalf jaar daarvoor was Hoflack aan de slag bij de concurrentie aan de Reyerslaan.

Eind vorig jaar kwam daar abrupt een einde aan. De VRT-directie tekende een nieuwe structuur voor de nieuwsdienst uit en Hoflack moest met Luc Rademakers plots een nieuwe algemeen hoofdredacteur boven zich dulden. "Op zo'n moment moet je consequent zijn met jezelf. Vaak kiezen mensen ervoor om te blijven zitten omdat dat de veiligste optie is. Ik ben zo niet. De dag na de aanstelling van Rademakers ging ik joggen. Terwijl ik langs de Dijle liep dacht ik: 'Ik ben weg'. Ik ben naar de VRT gereden en heb mijn ontslag ingediend."

Lang stond Hoflack niet op straat. Amper een paar dagen na zijn vertrek bij de VRT trok hij in bij uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts om daar een televisiepoot uit de grond te stampen. "Ik was daar heel gelukkig. Het klikte met Steven (Borgerhoff, PD) en Kristof (Lamberigts, PD). We zaten helemaal op dezelfde golflengte. Zowel qua visie, humor als op persoonlijk vlak. Ik heb tijdens vergaderingen nooit zo veel gelachen als tijdens de maanden bij Borgerhoff & Lamberigts. Die gasten zijn wat mij betreft twee van de grootste talenten die momenteel in televisieland rondlopen.En niet vergeten, we waren ook een heel mooi verhaal aan het schrijven."

Tot vtm kwam aankloppen?

Kris Hoflack: "Ik ben blijkbaar meer journalist dan ik dacht. Toen ik bij vtm in de studio binnenstapte kwam dat livegevoel meteen weer boven. Ik miste het gevoel om midden in de actie te zitten harder dan ik vooraf had ingeschat. De vtm-nieuwsredactie is ook niet zomaar een redactietje ergens te lande. Er werkt hier 130 man, we hebben geregeld meer dan 600.000 kijkers. Dan heb je het wel over een geweldige boîte waar je heel veel met nieuws kan doen. Ik was ook geboeid door het nieuwe verhaal van de zender.

"Maar vertrekken bij B&L was moeilijk. Mensen die me goed kennen weten dat ik heel hard twijfelde. Ik ben ook maar weggegaan toen Fans of Flanders op poten stond en we voor dat programma een langlopend contract met de VRT binnen hadden. Ondertussen waren er ook een aantal bestellingen bij Canvas, een fictiereeks over het koningshuis en werkten we aan iets nieuws voor vtm."

Het werk was, om het met de woorden van Georges Leekens te zeggen, voor 90 procent gedaan?

"(lacht) Absoluut niet. Ik kan best begrijpen dat Steven en Kristof ontgoocheld zijn dat ik zo vlug ben vertrokken. Er is nog heel veel werk, maar de fundamenten zijn wel gelegd. Fans of Flanders is misschien maar een klein project, het is wel een verfrissend en origineel programma waarmee je de toon zet."

Helaas komt het op antenne op OP12, het veelbesproken derde kanaal van de VRT dat voorlopig een blinde vlek blijft voor de modale kijker.

"Je weet op voorhand dat zo'n programma er niet het grote publiek zal lokken. Maar als je alle herhalingen op OP12 optelt en de bezoekers van de programmawebsite meetelt, kom je toch aan een bereik van zowat 150.000 mensen."

Heeft de openbare omroep wel behoefte aan zo'n derde net?

"Dat derde net is vooral een politieke beslissing. Ingrid Lieten (sp.a, Vlaams minister van Media, red.) wou OP12 er absoluut doordrukken. Dat kinderen met de komst van dat derde net nu een eigen kanaal hebben, kan ik alleen maar toejuichen. Maar het idee van een zender die later op de avond de ene dag wel en de andere niet open is, vind ik heel bizar."

Door de komst van OP12 profileert Canvas zich meer dan ooit als nieuwszender. Geen spijt dat u daar als vroegere hoofdredacteur Duiding niet meer aan kan meewerken?

"Ik heb bij de VRT vier verkiezingen in goede banen geleid. Ik heb een restyling van het nieuws doorgevoerd. Phara, Reyers laat, Villa Politica...allemaal programma's die ik mee op poten heb gezet. Maar af en toe heeft een bedrijf verse zuurstof nodig. Zeker een creatieve omgeving als de afdeling Duiding van de nieuwsdienst."

Maakt de VRT-nieuwsdienst nu creatievere programma's dan een jaar geleden?

"Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog weinig kijk. (zwijgt en denkt na) Zijn er eigenlijk veranderingen in het nieuwsaanbod?"

Er is een klokvast laatavondjournaal.

"Mag dat nog wel laatavond heten? Een uitzending om kwart na tien. Dat betekent dat je om half tien, kwart voor tien afsluit. Nauwelijks een uur na het einde van Terzake. Eigenlijk zou het beter 'middenavondjournaal' heten."

De vtm-kijker is er slechter aan toe. Daar is er na zeven uur helemaal geen nieuws meer te zien.

"De vraag is of zo'n laat nieuws nog wel nut heeft. Er zijn zo veel andere kanalen om nieuws te verspreiden. De sluiting van Ford Genk hebben wij als eerste gebracht. Niet via een traditionele nieuwsuitzending, wel op onze website en via Twitter. Maar de dag nadien stond het wel, met bronvermelding, op de voorpagina van Het Laatste Nieuws."

Het laatavondnieuws is al een tijd geleden geschrapt, maar ook over de toekomst van het middagjournaal wordt gespeculeerd. Ben je nog een volwaardige nieuwsdienst met enkel een nieuwsbulletin om zeven uur?

"Eerst en vooral, we maken nog altijd drie nieuwsuitzendingen per dag. Maar natuurlijk ben je - ook met één nieuwsuitzending - een volwaardige nieuwsdienst. De vtm-nieuwsdienst is de tweede grootste nieuwsredactie van het land. Met alle bulletins samen halen we elke dag meer dan een miljoen kijkers."

Liggen daar kansen voor de vtm-nieuwsdienst?

"Elke redactie die zichzelf respecteert heeft een goed ontwikkelde internetpoot en sociale-mediapoot nodig. Natuurlijk zetten we daar op in. Maar moeten we daarom nu een site uitbouwen zoals deredactie.be? We moeten er vooral voor zorgen dat we aanwezig zijn op snelle media zoals Twitter, Facebook en YouTube. Daar zal het de komende jaren gebeuren."

Iets anders nu. De kernwaarden van vtm zijn 'complexloos', 'entertainment', 'mensen willen raken' en 'warm welkom'. Volgens strategisch directeur Erwin Deckers moeten ook de programma's van de nieuwsdienst daarin passen.

"Dat klopt niet. Je somt de programmawaarden op. De nieuwsdienst moet zich in de zenderwaarden inschakelen. (haalt een notablok boven) Geloofwaardig, respectvol, fris, authentiek en eerlijk. Dat zijn de zenderwaarden. En ik wil heel graag een geloofwaardig nieuws maken, dat liefst ook fris is en als het even kan ook authentiek.

"Uiteraard moet het nieuws aansluiten bij de zender. Ik wil bovendien dat dat nieuws terug door het leven gaat als vtm-nieuws. Waarom moet dat Het nieuws heten? Wij maken deel uit van vtm. Meer nog, we zijn de ruggengraat van die zender. Waarom dat dan ook niet zo kenbaar maken? Ik wil nieuws maken voor de mensen. Geen institutioneel verhaal dat boven hun hoofden zweeft."

Slaat de slinger nu soms niet naar de andere kant door? Een zoveelste item over de eerste sneeuw in de Hoge Venen? Moet dat echt?

"We maken een heel goed nieuwsbulletin. Maar ik zie elke dag dingen die beter kunnen. De mix van de onderwerpen bijvoorbeeld. Het is soms nog zoeken naar het juiste evenwicht tussen belangrijke en minder belangrijke dingen. Natuurlijk is het belangrijk dat we over het weer berichten. Dat houdt de mensen bezig. De warmste oktobermaand sinds het begin van de metingen moet in het nieuws zitten. Maar wat sneeuw in de Hoge Venen betreft, mogen we wat soberder zijn.

"We moeten ook werken aan volledigheid. Er zijn op een nieuwsdag geen veertig verschillende feiten die belangrijk zijn. Je hebt er misschien tien à twaalf maar die moeten dan wel in elk nieuws zitten. Als je die paar verhalen goed weet te brengen, dan geef je de kijker het gevoel dat je de gebeurtenissen goed opvolgt. Dat doen wij nog te weinig. Mensen hebben het gevoel dat de concurrentie vollediger is."

Wat geloofwaardigheid betreft is het moeilijk optornen tegen de boegbeelden van de VRT. Hebben jullie een gebrek aan bekende koppen?

"We hebben toch Faroek wat Justitie betreft, in de Wetstraat loopt voor ons Dirk Van den Bogaert rond en als het in het buitenland brandt, kunnen we altijd Patrick Van Gompel sturen. Maar dit is een jonge redactie. Het vraagt tijd om die mensen te laten groeien. Geloofwaardigheid is ook niet iets wat je in de GB gaat kopen."

Die geloofwaardigheid kun je niet kopen, een paar van die bekende VRT-koppen misschien wel. Wanneer haalt u een eerste grote vis binnen?

"Het gaat niet om grote vissen. Ik ben ook niet van plan om twintig mensen weg te halen op andere redacties om die dan hier binnen te loodsen. Dat werkt gewoon niet. Ik heb hier een heel goede redactie zitten, alleen is het evenwicht tussen ervaren en jonge mensen de voorbije jaren zoekgeraakt. Er moeten misschien wel één of twee mensen bijkomen, maar dat hoeven niet per se grote namen te zijn. Wat moet ik doen? Rudi Vranckx wegkopen? Hij mag me altijd bellen, maar dat zou toch compleet ongeloofwaardig zijn? Je moet in je eigen mensen durven investeren. Hier zitten een aantal heel grote talenten, alleen moeten ze nog wat gepolijst worden."

Nog een pijnpunt is het gebrek aan eigen nieuws. Een paar weken geleden kreeg de voltallige redactie daar nog een vlammende mail over van een van uw hoofdredacteurs.

"Elke tv-redactie haalt te weinig nieuws en primeurs binnen. Wat dat betreft kijk ik me veel jaloezie naar Het Laatste Nieuws. Die krant is heel goed in het oppikken van leuke verhalen. Zo'n verhaal over de fiscus die de jacht inzet op de drankbonnetjes die voetbalclubs uitdelen aan hun jeugdspelers, daar ben ik jaloers op. Zo'n verhaal zouden wij minstens één keer per week, eigenlijk zelfs elke dag, moeten hebben."

Inzetten op onderzoeksjournalistiek zoals dat dan heet?

"Dat is een te groot woord voor wat we willen doen. Het ontrafelen van de complotten in deze samenleving laat ik met plezier aan anderen over. Dan vind ik het verhaal van die bonnetjes veel belangrijker."

Wanneer bent u als hoofdredacteur tevreden? Als de kijkcijferkloof met Het journaal van de VRT gedicht is?

"Ik wil vooral af van die constante vergelijking met wat de VRT doet. Oké, we hebben met onze nieuwsuitzendingen iets minder kijkers dan de VRT. So what? Er kan er maar één de eerste zijn. De Morgen heeft ook minder lezers dan De Standaard, maar is het daarom een slechte gazet? Als er iets is wat op onze nieuwsdienst moet veranderen is het wel die bescheidenheid. We maken een heel goede nieuwsuitzending. Net als de VRT dat ook doet. Nergens in Europa wordt zo veel naar het nieuws gekeken als bij ons. We moeten gewoon fier leren zijn op wat we doen."

Hoe frustrerend is het om te moeten opboksen tegen de gigantische machine die de VRT-nieuwsdienst is?

"Laat de VRT gelukkig zijn met wat zij hebben, dan zal ik gelukkig zijn met wat ik heb. Ik probeer bij vtm, met de middelen die er zijn, kwalitatief en hoogstaand nieuws te maken. En ik denk dat we daar redelijk goed in slagen. Als je mij vraagt wat het grote verschil is tussen vtm en VRT op het vlak van nieuws, dan is het antwoord: zij hebben meer middelen én Martine Tanghe. Iets anders is me na drie maanden eerlijk gezegd nog niet opgevallen."

Er staat de commerciële televisiezenders in 2013 alweer een lastig economisch jaar te wachten. Staat ook het budget van de nieuwsdienst onder druk?

"Neen, het zou ook vreemd zijn om me eerst aan te nemen om daarna te zeggen dat ik het voortaan met 25 procent minder moet doen. De onderhandelingen over het budget waren niet makkelijk, maar ik ben er als een tevreden man uitgekomen."

Bij de week- en dagbladen slaat de crisis nog harder toe. Bloedt uw hart wanneer u als gewezen Humo-journalist de verkoopcijfers van dat blad ziet kelderen?

"Ik blijf print een fantastisch medium vinden. Magazines hebben wel degelijk nog toekomst, op voorwaarde dat ze zichzelf blijven vernieuwen. En net dat heeft Humo de voorbije jaren veel te weinig gedaan. Maar ik maak me meer zorgen over wat er op journalistiek vlak gebeurt dan over de oplages van de bladen. Het voorbije jaar heb ik het allemaal wat meer van op afstand bekeken. Dan zie je toch dingen gebeuren waarvan je denkt: 'Waar zijn we in godsnaam mee bezig?' De foto's na de busramp in Sierre, de zaak Jos Ghysen, journalisten die na het schrijven van een boek over Vandelanotteop non-actief worden gezet, het fictieve interview met Rudy De Leeuw in Humo. Beschuldigingen aan het adres van Steve Stevaert en Karel De Gucht die nooit echt hard worden gemaakt. Is dat journalistiek?

"We moeten echt ingrijpen of anders zal iemand anders het voor ons doen. Ik heb veel respect voor Flip Voets (ombudsman van de raad, PD)maar de raad voor journalistiek, dat is toch een aanfluiting? Waarom geen orgaan op poten zetten met mensen die echt respect afdwingen? Monumenten zoals Rik Van Cauwelaert en Paul Jambers. Als je die twee aan één tafel zet om een advies uit te brengen, dan weet je dat ze naar buiten zullen komen met iets wat steek houdt. Of waar ze tenminste over nagedacht hebben. De adviezen van zo'n raad moeten ook afdwingbaar zijn, nu is die hele raad een lachertje.

"Natuurlijk moeten journalisten op zoek gaan naar verhalen. Ook als ze moeilijk zijn of gevoelig liggen. Maar je moet wel zorgen dat het klopt. Dat is het abc van de journalistiek. Je moet daarvoor toch geen jaren gestudeerd hebben? Check je feiten, zorg voor wat context. Lees een boek, kijk desnoods eens op het internet. Bel met een paar mensen. Moeilijk is dat allemaal niet."

U hebt daar als hoofdredacteur van de vtm-nieuwsdienst natuurlijk zelf ook een rol in te spelen.

"Het is niet makkelijk en de media jutten elkaar geweldig op. Maar een verhaal over Steve Stevaert en zijn minnaressen zullen wij niet brengen. Het gaat niet alleen over zijn privéleven, het is ook nog maar de vraag of het allemaal wel klopt. Maar dat soort dingen wordt wel geschreven en als het dan uiteindelijk niet klopt komt er een rechtzetting op pagina 17.

"We moeten correct nieuws brengen. Dat is wat mensen van ons verwachten. Daar horen geen halve waarheden en insinuaties bij. Pas op, als iemand uit de bocht is gegaan, moeten we hard zijn. Maar ook dat gebeurt niet. Ik zit nog altijd te wachten op de eerste goede analyse van wat er in het ARCO-dossier is fout gelopen. De bankencrisis, hetzelfde verhaal. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om in een fictief interview de vloer aan te vegen met Rudy De Leeuw. Ik weet het, ik klink als een oude pater, maar we moeten dringend nadenken over wat we doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234