Dinsdag 15/06/2021

AchtergrondWinkelgedrag

Geld rolt à volonté in het Rijk der Vrijheid: 1 op de 3 gaat weer meer offline shoppen

null Beeld Wouter Maeckelberghe
Beeld Wouter Maeckelberghe

Corona zette ons winkelgedrag serieus op z’n kop. Maar geld moet rollen, en dat zal het de komende maanden alleen maar meer doen. Hoe dichter het ‘normale leven’, hoe meer we zullen besteden aan wat we zo lang hebben moeten missen, zo blijkt uit een bevraging van handelsfederatie Comeos in Het Laatste Nieuws. Al blijft ook bij shoppers nog de vrees voor het virus: coronaveilig winkelen vinden we nu zelfs belangrijker dan een parkeerplek vlakbij.

Het rijk der vrijheid betekent ook geld (kunnen) laten rollen. Corona deed ons al massaal online shoppen, maar hoe meer dat verdomde virus uit ons leven verdwijnt, hoe meer we ook zullen spenderen, vooral ‘offline’. De goesting om naar de winkelstraat te trekken is er opnieuw, zo blijkt uit een bevraging van handelsfederatie Comeos. Dat bevroeg goed een maand geleden in samenwerking met onder meer de Thomas Moore-hogeschool meer dan 2.200 Belgen. “Bijna een op de drie ondervraagden (30,8 procent, red.) zegt te verwachten vanaf de zomer meer offline te zullen spenderen. Dit lichtjes ten nadele van de onlineverkoop”, zegt econoom Wim Van Edom.

Is het niet om de koopwaar te ‘voelen’ en ze meteen mee naar huis te kunnen nemen, dan is het wel omwille van de sociale belevenis die shoppen voor velen toch ook is, zo blijkt uit de antwoorden. Al kent de econoom van Comeos nog een verklaring: “Hoewel we veel aan renovaties en de herinrichting van de tuin uitgaven, werd er ook ‘en masse’ gespaard - nooit stond er meer geld op onze spaarboekjes. Doe-het-zelf-, tuin- en interieurzaken beleefden gouden tijden, maar heel wat andere aankopen werden uitgesteld. Het ziet ernaar uit dat er vanaf de zomer weer stevig gespendeerd zal worden, met een grote boost vanaf september wanneer de meesten zijn gevaccineerd.”

Horeca, here we come

Het is duidelijk dat ons geld eerst naar alles wat we zo lang hebben moeten missen zal gaan. Gevraagd naar hoe we denken onze uitgaven vooral te zullen spenderen, staat de horeca bovenaan de lijst. Ruim een op de twee ondervraagden (57 procent) verwacht meer te zullen uitgeven op café of restaurant eens de coronamaatregelen dat ook echt toelaten. Reizen staat op nummer twee, kort gevolgd door vrije tijd en evenementen. “Ook de kledingwinkels kunnen zich in de handen wrijven: bijna 30 procent zegt eens het leven stilaan weer zijn normale verloop kent opnieuw meer te zullen uitgeven aan mode. Wellicht profiteert de zwaar getroffen sector mee, eens horeca en evenementen weer draaien en we om opnieuw naar kantoor te gaan meer nodig hebben dan een trainingspak of onesie.”

Aantal besmettingen bepalend voor winkelbezoek

Comeos peilde eveneens naar wat er ons eventueel van weerhoudt opnieuw een winkel binnen te stappen. Wat blijkt? Klanten haken niet zo zeer af vanwege maatregelen zoals een tijdslimiet van 30 minuten of het verplicht alleen winkelen, zoals nochtans lang door de sector zelf aangehaald. “Wel de angst voor het virus zelf, en dan vooral de hoge besmettingscijfers, schrikken af.” Winkeliers kunnen dan ook geen beter nieuws krijgen dan dat het aantal besmettingen drastisch afneemt, zo weet ook Van Edom.

Meer dan de helft van de shoppers geeft wel aan (grote) moeite te hebben met drukte. 67 procent van de ondervraagden mijdt drukke winkelstraten. Ongeveer een even groot deel zegt ook niet in een wachtrij te gaan staan om een winkel binnen te kunnen.

Veilig winkelen belangrijker dan parkeerplaats

Prijs en productaanbod blijven de belangrijke factoren die bepalen of we al dan niet een welbepaalde winkel binnenstappen. Daar veranderde Covid-19 niks aan. Maar door de epidemie is veilig kunnen winkelen nu eveneens een factor die door shoppers mee in overweging wordt genomen. “Sterker nog: coronaveilig winkelen is vandaag zelfs belangrijker dan parkeergelegenheid in de buurt, wat voor de crisis toch steevast een van de belangrijkste criteria was.”

Dat we ons ook tijdens het winkelen wellicht nog een hele tijd aan regels zullen moeten blijven houden, vinden shoppers dan ook niet zo erg. Integendeel: ze geven massaal aan de maatregelen belangrijk te vinden. Drie vierde gebruikt steeds de alcoholgel aan de ingang en houdt afstand van personeel en andere klanten. We raken het winkelwaar bovendien niet meer aan dan nodig, zo zeggen we althans. “We ergeren ons niet zozeer aan de maatregelen op zich, wel aan medeshoppers die ze niet volgen”, aldus Van Edom. “Zo ergeren zeven op de tien ondervraagden er zich aan wanneer anderen in de winkelstraat geen afstand bewaren.”

Luc Van Mol, CEO ZEB: ‘Winkelverkoop sinds anderhalve week opnieuw op niveau pre-corona’

Luc Van Mol, CEO van ZEB  Beeld Photo News
Luc Van Mol, CEO van ZEBBeeld Photo News

Het waren ook voor ZEB zware tijden en het ‘winkelen op afspraak’ was “een drama”, volgens CEO Luc Van Mol (57). Al ziet de kledingketen nu dat het geld aan de kassa opnieuw begint te rollen. “Het heeft na de jongste versoepeling enkele dagen geduurd, maar de klanten komen opnieuw. Wij zien effectief een heropleving. Sinds anderhalve week zijn onze cijfers van de winkelverkoop zelfs opnieuw normaal, zitten ze terug op het niveau van voor corona. Na lang afzien en veel geld te hebben verloren, zijn we nu hopelijk definitief vertrokken. Zo ziet het er in alle gevallen toch naar uit.” Zijn huidige klanten bestaan volgens Van Mol uit een mix van “funshoppers die geen angst meer hebben” en diegenen die hun aankopen de voorbije weken en maanden hebben uitgesteld. “Van een echte inhaalbeweging is echter nog geen sprake, want dan zouden we een meerverkoop moeten zien”, aldus de grote man van de 70 winkels tellende modeketen. “Na meer dan 20 jaar in de branche weet ik ook: een verlies goedmaken, lukt nooit. Maar we leven op hoop, nu het sociale leven zich via de horeca en binnenkort ook de evenementen en het werk stilaan herneemt.” (SPK)

Paul Snoeys, zaakvoerder Brasserie De Gulden Coppe: ‘Kwakkelweer maakt het werken moeilijk, maar klanten veel meer vergevingsgezind’

Paul Snoeys op zijn terras van de Gulden Coppe. Beeld Photo News
Paul Snoeys op zijn terras van de Gulden Coppe.Beeld Photo News

“Schijnt de zon, dan zit ons groot terras binnen de tien minuten vol: 120 man. Maar eens het regent, is het ook even snel weer leeg.” Paul Snoeys (54) van Brasserie De Gulden Coppe kijkt met gemengde gevoelens terug op de eerste week dat ook hij weer gasten buiten aan zijn geklasseerd historisch pand in het centrum van Hoogstraten mocht ontvangen. Zaterdag hield hij op aangeven van het weerbericht - 12 graden en regen - de zaak zelfs gesloten. “We moeten zien dat het allemaal rendabel blijft. Voor pakweg komende zaterdag al reserveren is dan ook moeilijk, en doen we voorlopig dus niet meer.” Aan de klanten is het volgens Snoeys anders niet gelegen: “Die zitten echt wel te wachten tot we openen. Zij willen komen, zelfs met het risico nat te zullen worden. Wat een positieve vibe. Ik merk: ze zijn ook veel meer vergevingsgezind als er iets misloopt, er bijvoorbeeld al eens langer moet worden gewacht. Ook dat de menukaart een beetje beperkter is, met een kleiner aantal verse producten, en we onze prijzen grosse modo toch tien procent hebben moeten optrekken, vinden ze niet erg. De klanten zijn allang blij dat ze op het terras kunnen zitten, om iets te eten of te drinken. De uiteindelijke balans na de eerste week is dan ook positief.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234